Blisko 15 proc. kobiet w trakcie urlopu macierzy?skiego my?li o rozpocz?ciu pracy na w?asny rachunek – mówi Damian Gwiazdowski z Shoper Premium Warszawa. Dobrym pomys?em na start jest otworzenie sklepu internetowego. Uruchomienie e-sprzeda?y jest prostsze ni? tradycyjnego sklepu, a przy tym znacznie ta?sze. W czasie opieki nad dzieckiem kobiety cz?sto odkrywaj? nisze, w których upatruj? szansy na sukces, wi?c wiele z e-sklepów dotyczy w?a?nie bran?y parentingowej.
Wed?ug danych Pracuj.pl oko?o 15 proc. Polek my?li o za?o?eniu w?asnej dzia?alno?ci w trakcie urlopu macierzy?skiego, ale niestety nie ma dok?adnych danych na ten temat. Patrz?c na tendencje na naszej platformie sprzeda?owej Shoper, widzimy bardzo du?? aktywizacj? gospodarcz? kobiet i coraz wi?ksz? liczb? sklepów zak?adanych przez Polki – ocenia Damian Gwiazdowski, ekspert w Shoper Premium Warszawa.
Z raportu Fundacji Przedsi?biorczo?ci Kobiet wynika, ?e mniej wi?cej co trzecia polska firma jest zarz?dzana przez kobiet? (33,4 proc.). Za?o?enie w?asnej dzia?alno?ci gospodarczej jest najcz??ciej kolejnym krokiem zawodowym po pracy w innej firmie lub instytucji (67 proc.) i jest spowodowane ch?ci? pracy „na swoim” (42 proc.) oraz d??eniem do rozwoju zawodowego (37 proc.).
Raport PARP „GEM Polska – Raport z badania przedsi?biorczo?ci 2018” wskazuje, ?e ro?nie odsetek pa? dostrzegaj?cych szanse biznesowe, a co za tym idzie tak?e sk?onno?? do zak?adania dzia?alno?ci gospodarczej. 91 proc. kobiet prowadz?cych m?ode firmy za?o?y?o je z powodu ch?ci wykorzystania szansy, jak? daje w?asny biznes. Tylko 8 proc. deklaruje, ?e powodem by? brak mo?liwo?ci znalezienia pracy.
Zdarza si?, ?e taka decyzja podejmowana jest w czasie urlopu macierzy?skiego.
Urlop macierzy?ski w Polsce trwa oko?o 52 tygodni, a wiele Polek jest bardzo aktywnych, ma do?wiadczenie biznesowe albo chce si? uczy? ró?nego rodzaju biznesów. W trakcie swojej przygody z macierzy?stwem wpadaj? na nowe pomys?y. Zdarza si? te?, ?e mia?y wcze?niej pomys?y na nowy biznes, ale nie mia?y odwagi albo czasu, ?eby je wdro?y? w ?ycie – t?umaczy Damian Gwiazdowski. – Wiele z nich jest zm?czonych prac? na etacie, chc? pracowa? na swoich warunkach, chc? dzieli? swój czas pomi?dzy dziecko i dom, ale tak?e rozwija? si?.
Nowe pomys?y na biznes czasem wynikaj? z tego, ?e kobiety w trakcie macierzy?stwa poznaj? nisze na rynku.
Z ponad 13 tys. sklepów obecnych na naszej platformie najpopularniejszymi kategoriami jest dom i ogród, ubrania, uroda i zdrowie. Co dziesi?ty sklep jest z bran?y akcesoriów dzieci?cych. Bran?a parentingowa rok do roku notuje bardzo wysokie wzrosty – wymienia ekspert. – Jest mama, która za?o?y?a sklep z pieluszkami wielorazowymi, inna projektuje i szyje kurtki, które pomagaj? zabezpieczy? dzieci w trakcie jazdy samochodem.
Liczba transakcji w sklepach z asortymentem dla najm?odszych na platformie Shoper w pierwszym pó?roczu 2019 roku wzros?a o 32 proc. rdr., a ich ??czne dochody – o 36 proc.
Dane Shopera zebrane od kilkuset w?a?cicieli sklepów dzia?aj?cych na tej platformie w raporcie „Multiwyzwania” wskazuj?, ?e e-sklep mo?e by? dobrym sposobem na start w biznesie. Prawie 75 proc. sprzedawców korzystaj?cych z oprogramowania Shoper zamkn??o rok 2018 z lepszym wynikiem ni? poprzedni. Dla po?owy sklepów tempo rozwoju jest szybsze ni? wzrost ca?ej bran?y. Blisko co trzecia firma odnotowa?a wzrost o ponad 30 proc., podobna grupa zako?czy?a rok 10–30-proc. wzrostem. W przypadku 6 proc. firm przychody wzros?y niemal dwukrotnie. Jednocze?nie koszty, które trzeba ponie?? przy za?o?eniu sklepu internetowego, s? relatywnie niewielkie, znacznie ni?sze ni? w przypadku tradycyjnych sklepów.
Przy skorzystaniu z platformy sklepów internetowych spora cz??? kosztów ju? jest w ramach abonamentu. Hosting, serwis, obs?uga techniczna jest w ramach abonamentu platformy internetowej. Dodatkowo wiele rzeczy jeste?my w stanie outsourcowa?, np. dzia?ania marketingowe, pozycjonowanie, reklam? w Google Ads czy w mediach spo?eczno?ciowych. Na platformie Shoper, ?eby obs?u?y? pocz?tkuj?cy sklep internetowy. wystarczy dla nas program 500+, nawet w opcji premium, która jest dedykowana bardziej wymagaj?cym klientom – wylicza ekspert. – Sklep internetowy jest dla m?odej mamy idealnym biznesem, które pozwoli jej po??czy? wychowywanie dzieci i rozwijanie swoich pomys?ów biznesowych – przekonuje.
Raport „Multiwyzwania” wskazuje, ?e sklep internetowy stanowi g?ówne ?ród?o dochodu dla ponad 21 proc. przedsi?biorców, w ponad 10 proc. przypadków odpowiada za blisko po?ow? dochodów. Najwi?kszy odsetek (30 proc.) e-biznesów stanowi?cych g?ówne ?ród?o dochodu jest w?ród sklepów dzia?aj?cych na rynku 4–5 lat.