Pracodawcy na polskim rynku pracy nieustannie poszukuj? pracowników z odpowiednimi umiej?tno?ciami. Pierwsze problemy rekrutacyjne cz?sto pojawiaj? si? ju? w momencie weryfikacji podstawowych kompetencji, niezb?dnych do obj?cia nowej roli. Jest to sytuacja nierzadko maj?ca miejsce w przypadku najm?odszych pracowników. Jak wynika z globalnego sonda?u Hays, 69 proc. respondentów jest zdania, ?e m?odym pracownikom brakuje umiej?tno?ci niezb?dnych do skutecznego wej?cia na rynek pracy.
15 lipca to ?wiatowy Dzie? Umiej?tno?ci M?odzie?y. Z tej okazji, firma Hays na prze?omie czerwca i lipca 2022 roku przeprowadzi?a globalne badanie, maj?ce na celu weryfikacj? poziomu kompetencji najm?odszego pokolenia pracowników. W ankiecie wzi??o udzia? ponad 17 tys. respondentów. A? 69 proc. z nich stwierdzi?o, ?e m?ode osoby nie posiadaj? odpowiednich umiej?tno?ci, pozwalaj?cych im skutecznie wkroczy? na rynek pracy po zako?czeniu edukacji.
Jak pokazuj? wyniki innego badania Hays, przeprowadzanego w?ród prawie 12,5 tys. respondentów na ?wiecie, jako g?ówna przeszkoda utrudniaj?ca m?odym osobom zdobycie umiej?tno?ci niezb?dnych do podj?cia pracy najcz??ciej wskazywany jest brak odpowiednich mo?liwo?ci (45 proc. odpowiedzi). 28 proc. ankietowanych wskaza?o za?, ?e warto?ciowe informacje dotycz?ce rozwoju kariery i kompetencji s? trudno dost?pne dla przedstawicieli pokolenia Z. Ponadto 14 proc. respondentów odpowiedzia?o, ?e barier? w doskonaleniu umiej?tno?ci m?odych osób jest niewystarczaj?cy dost?p do edukacji, a 13 proc. – ?e jest ni? brak odpowiednich narz?dzi lub rozwi?za? technologicznych.
Bol?czka pracodawców
Braki kompetencyjne w?ród m?odych pracowników i niedopasowana do potrzeb rynku edukacja mog? stanowi? dla pracodawców nie lada wyzwanie zarówno w perspektywie d?ugo-, jak i krótkoterminowej. Ju? teraz mówi si? o rosn?cej luce w kontek?cie umiej?tno?ci z zakresu IT i szeroko rozumianej cyfryzacji, ale te? o niedostatecznych uniwersalnych kompetencjach mi?kkich. W obliczu trudno?ci rekrutacyjnych, z jakimi mierz? si? firmy na dzisiejszym rynku, pracodawcy coraz cz??ciej bior? na siebie cz??? odpowiedzialno?ci za przygotowanie m?odych do pracy w zawodzie.
Jak zauwa?a Agnieszka Pietrasik, Dyrektor Wykonawcza w Hays Poland, w interesie pracodawców jest to, aby osoby do??czaj?ce do organizacji posiada?y wszelkie umiej?tno?ci niezb?dne do rozpocz?cia pracy. Natomiast je?li nie jest to mo?liwe, to niezb?dne cz?sto staje si? wi?ksze zaanga?owanie w przygotowanie przedstawicieli najm?odszego pokolenia do samodzielnej pracy.
– Wa?ne jest zapewnienie m?odym pracownikom mo?liwo?ci rozwoju, dzi?ki którym b?d? mogli z sukcesem realizowa? swoje obowi?zki i jednocze?nie – odczuwa? wi?ksz? satysfakcj? z wykonywanej pracy. Nale?y jednak pami?ta?, ?e wykszta?cenie takich kompetencji mi?kkich, jak umiej?tno?? wspó?pracy, zdolno?? dopasowania si? do zmiennych czynników, odporno?? na stres czy zdolno?ci analityczne wymaga czasu – komentuje Agnieszka Pietrasik.
Rozwój umiej?tno?ci w czasie edukacji
Sytuacj?, która mia?a negatywny wp?yw na rozwój umiej?tno?ci m?odych, by?a pandemia. Nierzadko uniemo?liwia?a równie? zdobycie pierwszych do?wiadcze? zawodowych, szczególnie w tradycyjnej formie, rozumianej jako do??czenie do zespo?u pracuj?cego w modelu stacjonarnym.
Warto równie? doda?, ?e oczekiwania pracodawców stale si? zmieniaj?. Wynika to m.in. z rozwoju technologii, automatyzacji i nowych potrzeb ze strony klientów. Umiej?tno?ci, których poszukiwa?y firmy jeszcze kilka lat temu, obecnie cz?sto okazuj? si? mniej warto?ciowe. Co za tym idzie, obszary, w których kszta?c? si? m?odzi ludzie na drodze edukacji, mog? nie odpowiada? aktualnym wymaganiom rynku pracy. Tymczasem wspieranie najm?odszego pokolenia pracowników w rozwoju kompetencji mo?e zapobiec powi?kszaniu si? luki kompetencyjnej w przysz?o?ci.
– Aby zapewni? najm?odszemu pokoleniu jak najlepszy start kariery, konieczna jest wspó?praca biznesu z instytucjami edukacyjnymi. Wówczas rozwijanie odpowiednich umiej?tno?ci u osób m?odych mo?e da? lepsze rezultaty. Dla przyk?adu, doradztwo zawodowe w szko?ach oraz w uniwersyteckich biurach karier, powinno by? lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb biznesowych rynku pracy i u?atwia? m?odym osobom podejmowanie bardziej ?wiadomych decyzji. Ze strony pracodawców, wa?ne jest dzielenie si? praktycznymi wskazówkami z potencjalnymi, przysz?ymi pracownikami oraz umo?liwienie udzia?u w programach mentorskich b?d? sta?ach jeszcze w trakcie edukacji – dodaje Agnieszka Pietrasik z Hays Poland.
Wsparcie firm
Pracodawcy powinni równie? pami?ta?, ?e osoby ko?cz?ce edukacj? i zdobywaj?ce pierwsze do?wiadczenia zawodowe, mog? potrzebowa? dodatkowego wsparcia w rozwijaniu umiej?tno?ci. Niezb?dne b?d? wówczas szkolenia na nowym stanowisku pracy, zaanga?owanie w ciekawe projekty oraz pomoc mentora. S? to elementy, które zapewni? niedo?wiadczonemu pracownikowi udany start w karierze.
– Niektóre organizacje praktykuj? dwukierunkowy program mentoringu, w którym starsi i m?odsi pracownicy dziel? si? swoj? wiedz? i do?wiadczeniami oraz wzajemnie doskonal? niezb?dne kompetencje. Wp?ywa to równie? na pewno?? siebie osób znajduj?cych si? na pocz?tku kariery. Jest to dla nich nie tylko okazja do rozwoju umiej?tno?ci, ale równie? dowód na to, ?e posiadane kompetencje maj? realn? warto?? dla ca?ego zespo?u. – zauwa?a Agnieszka Pietrasik.
Ponadto istotne jest, aby organizacje wychodzi?y poza schematy w kontek?cie wymaga? wobec pracowników. W kontek?cie prowadzonych rekrutacji kluczowy powinien by? potencja? kandydata, jego do?wiadczenia i warto?ciowe cechy. Kwestie takie jak poziom wykszta?cenia czy kierunek uko?czonych studiów powinny odgrywa? drugo- lub nawet trzeciorz?dn? rol?.