NASA stoi przed jedn? z najwa?niejszych decyzji dotycz?cych bezpiecze?stwa lotów kosmicznych za?ogowych od ponad dwóch dekad. Astronauci Butch Wilmore i Suni Williams od blisko 10 tygodni przebywaj? na pok?adzie statku kosmicznego Starliner firmy Boeing. Podró? mia?a pierwotnie trwa? zaledwie nieco ponad tydzie?. Teraz, po serii niepokoj?cych problemów technicznych, NASA musi podj?? decyzj?, czy statek Starliner jest wystarczaj?co bezpieczny, aby sprowadzi? astronautów z powrotem na Ziemi?, czy te? powinni oni wróci? na pok?adzie innego pojazdu, SpaceX Dragon.
Decyzja ta jest szczególnie trudna, poniewa? w centrum tego procesu znajduj? si? mened?erowie z do?wiadczeniem z przesz?ych katastrof kosmicznych NASA. Ken Bowersox, Steve Stich z NASA oraz LeRoy Cain z Boeinga pe?nili kluczowe role podczas katastrofy promu kosmicznego Columbia w 2003 roku. Wówczas niew?a?ciwa ocena ryzyka doprowadzi?a do ?mierci siedmiu astronautów, co mocno wp?yn??o na kultur? bezpiecze?stwa w NASA.
Starliner, mimo ?e jest nowoczesnym pojazdem, napotka? na problemy techniczne, które budz? powa?ne obawy. Pi?? silników sterowych przegrza?o si? podczas zbli?ania do Mi?dzynarodowej Stacji Kosmicznej, a mimo napraw, in?ynierowie nie maj? pe?nej pewno?ci, ?e problem nie powtórzy si? podczas powrotu na Ziemi?. Testy przeprowadzone w White Sands wykaza?y dodatkowe komplikacje, które nie zosta?y jeszcze w pe?ni zrozumiane.
W obliczu tych wyzwa?, NASA rozwa?a alternatywny plan, aby sprowadzi? astronautów z powrotem na Ziemi? na pok?adzie SpaceX Dragon. Decyzja ta by?aby bezprecedensowa, ale mog?aby okaza? si? konieczna, aby zapewni? maksymalne bezpiecze?stwo za?ogi. Wybór ten mia?by jednak powa?ne konsekwencje dla przysz?o?ci programu Starliner Boeinga, który mo?e zosta? zmuszony do przeprowadzenia kolejnego lotu testowego przed zatwierdzeniem do regularnych misji.
Test odpowiedzialno?ci NASA
Decyzja, przed któr? stoi NASA w zwi?zku z lotem testowym statku kosmicznego Starliner, jest nie tylko kwesti? techniczn?, ale tak?e moralnym wyzwaniem dla agencji. W obliczu problemów, które pojawi?y si? podczas tej misji, agencja musi zada? sobie fundamentalne pytanie: co jest wa?niejsze – wierno?? harmonogramowi i ambicjom programu kosmicznego czy bezpiecze?stwo astronautów?
W przesz?o?ci NASA ju? dwukrotnie znalaz?a si? w sytuacji, gdzie zignorowanie sygna?ów ostrzegawczych doprowadzi?o do tragedii. Katastrofy promów Challenger i Columbia by?y wynikiem nieodpowiednich decyzji, które kosztowa?y ?ycie siedmiorga astronautów w ka?dym z tych wypadków. Wówczas agencja zlekcewa?y?a ryzyka, które dzi? wydaj? si? by? zbyt oczywiste. Czy teraz NASA nauczy?a si? na tych b??dach?
Argumenty za sprowadzeniem astronautów na Ziemi? za pomoc? SpaceX Dragon s? silne i oparte na do?wiadczeniach z przesz?o?ci. Ryzyko zwi?zane z niepewno?ci? dzia?ania silników Starliner jest realne, a ?ycie astronautów powinno by? absolutnym priorytetem. Programy kosmiczne s? ambitne, ale ich sukces nie mo?e by? budowany na ludzkim ryzyku i nadmiernej pewno?ci siebie. NASA, maj?c na uwadze swoj? misj? i odpowiedzialno??, musi wybra? bezpieczniejsz? opcj?, nawet je?li oznacza to opó?nienia i konieczno?? przeprowadzenia kolejnego lotu testowego.
Z drugiej strony, Starliner to kluczowy projekt, który ma zapewni? Stanom Zjednoczonym niezale?no?? w za?ogowych lotach kosmicznych. Ka?da decyzja opó?niaj?ca jego operacyjno?? ma dalekosi??ne konsekwencje, nie tylko dla NASA, ale tak?e dla Boeinga, który zmaga si? z w?asnymi problemami reputacyjnymi i finansowymi. Jednak bezpiecze?stwo astronautów nie powinno by? postrzegane jako przeszkoda w rozwoju technologii, lecz jako fundament, na którym opiera si? ca?a dzia?alno?? kosmiczna.
Ostatecznie, to jest moment prawdy dla NASA. Decyzja, któr? podejm? urz?dnicy, b?dzie ?wiadectwem tego, czy agencja rzeczywi?cie wyci?gn??a wnioski z tragicznych wydarze? sprzed lat, czy te? po raz kolejny zignoruje ostrze?enia, nara?aj?c ?ycie ludzi. Wybór ten b?dzie mia? wp?yw nie tylko na przysz?o?? Starliner, ale na ca?y kierunek, w którym pod??a ameryka?ski program kosmiczny.
NASA musi pokaza?, ?e jest organizacj?, która traktuje bezpiecze?stwo jako swój najwy?szy priorytet. Wycofanie si? z lotu Starliner z za?og? na pok?adzie w obecnej sytuacji by?oby aktem odpowiedzialno?ci i dowodem na to, ?e agencja nauczy?a si? na w?asnych b??dach. Jakakolwiek inna decyzja mog?aby by? zbyt kosztowna – nie tylko dla programu kosmicznego, ale dla ?ycia tych, którzy w nim uczestnicz?.