Motoryzacja traci 100 mld euro. Jest g?ówn? ofiar? globalnego kryzysu

Izabela Myszkowska
7 Min

• Przemys? motoryzacyjny sta? si? g?ówn? ofiar? globalnego kryzysu pó?przewodników: Allianz Trade szacuje, ?e kryzys doprowadzi? do niedoboru oko?o 18 mln pojazdów na ca?ym ?wiecie.

• Najbardziej ucierpia? europejski sektor motoryzacyjny, któremu nie pomóg? s?aby sektor pó?przewodników. Szacujemy, ?e kryzys zwi?zany z pó?przewodnikami b?dzie w okresie 2021-2022 kosztowa? Europ? oko?o 100 mld EUR.

• Poniewa? pojazdy b?d? potrzebowa?y coraz wi?cej pó?przewodników, sektor motoryzacyjny b?dzie potrzebowa? wsparcia politycznego, aby unikn?? wi?kszych strat w przysz?o?ci. W opinii Allianz Trade wsparcie powinno jednak skupi? si? na segmentach, w których Europa jest zarówno du?ym rynkiem produkcyjnym, jak i ko?cowym, czyli na motoryzacji, a nie na elektronice u?ytkowej.

Braki uk?adów scalonych na ca?ym ?wiecie spowodowa?y niedobór 18 mln pojazdów

Przemys? motoryzacyjny sta? si? g?ówn? ofiar? globalnego kryzysu pó?przewodników. Na pocz?tku pandemii, przygotowuj?c si? na ci??kie czasy, producenci samochodów i dostawcy bran?y motoryzacyjnej zareagowali g??bokimi ci?ciami zapasów i zamówie? na pó?przewodniki. Gdy w drugiej po?owie 2020 roku popyt na samochody powróci? szybciej ni? oczekiwano, bran?a zauwa?y?a, ?e producenci uk?adów scalonych przesun?li moce produkcyjne na rynki ko?cowe z kwitn?cym popytem, takie jak komputery i centra danych, pozostawiaj?c niewielkie moce produkcyjne dla sektora motoryzacyjnego. Blisko dwa lata po pierwszych sygna?ach o niedoborze pó?przewodników, produkcja samochodów pozostaje znacznie poni?ej poziomu z 2019 roku, a ??czny niedobór produkcji wynosi na ?wiecie ponad 18 mln pojazdów. Sytuacja przedstawia si? relatywnie gorzej w Europie, gdzie – w przeciwie?stwie do Chin czy Ameryki Pó?nocnej – produkcja pojazdów spad?a w 2021 roku do bezprecedensowo niskiego poziomu 13 mln pojazdów. Po oznakach poprawy pod koniec 2021 i w I kw. 2022 roku, o?ywienie produkcji zosta?o ponownie zahamowane przez dodatkowe napi?cia w ?a?cuchu dostaw spowodowane blokadami w regionie Szanghaju i inwazj? Rosji na Ukrain?.

Produkcja samochodów w Europie odczuwa skutki drugorz?dnej pozycji regionu w produkcji chipów

Chocia? zasadnicze przyczyny spadku produkcji samochodów na ?wiecie s? wspólne dla wszystkich regionów, wida? znaczne rozbie?no?ci w wynikach poszczególnych regionów. Allianz Trade porównuj?c stabilno?? liczby rejestrowanych samochodów ze zdolno?ciami do produkcji uk?adów scalonych na poziomie regionalnym, obserwuje pozytywn? i siln? korelacj? wskazuj?c? na to, jak krytyczna dla utrzymania produkcji samochodów jest lokalna produkcja uk?adów scalonych. S?abo?? Europy jest tym bardziej frustruj?ca, ?e produkcja wi?kszo?ci chipów samochodowych opiera si? na sprawdzonych technologiach produkcyjnych. W przeciwie?stwie do uk?adów obliczeniowych lub pami?ciowych znajduj?cych si? w smartfonach i komputerach, które wykorzystuj? najbardziej nowatorskie technologie produkcyjne (“w?z?y”) dost?pne jedynie na Tajwanie i w Korei Po?udniowej, uk?ady scalone dla przemys?u motoryzacyjnego opieraj? si? na dojrza?ych w?z?ach wprowadzonych w latach 1990. i 2000.

Braki uk?adów scalonych kosztuj? Europ? niemal 100 mld EUR utraconej warto?ci dodanej w latach 2021 i 2022

Ile za?amanie wywo?ane niedoborem kosztowa?o europejsk? gospodark?? Aby si? tego dowiedzie?, mierzymy utracon? produkcj?, porównuj?c produkcj? z 2021 i 2022 do poziomów z 2019 roku. Bior?c pod uwag? dynamik? ogólnych wydatków konsumpcyjnych na towary w tym okresie, spodziewaliby?my si?, ?e popyt b?dzie podobny do roku 2019, gdyby poda? na to pozwoli?a. Celem przeliczenia utraconej produkcji na utracon? warto?? dodan?, obliczamy nast?pnie ?redni? warto?? dodan? generowan? dla ka?dego samochodu wyprodukowanego w Europie.

Z Allianz Trade oblicze? wynika, ?e ju? w 2021 roku utracono ponad 50 mld EUR, czyli równowarto?? 0,4% PKB regionu. Zak?adaj?c, ?e w 2022 roku produkcja europejska zmniejszy si? o kolejne -1%, mo?e doj?? do utraty kolejnych 47 mld EUR, co daje ??cznie 98 mld EUR. Najwi?ksze straty (47,5 mld EUR utraconej warto?ci dodanej w latach 2021 i 2022) odnotowa?y Niemcy, poniewa? ich sektor motoryzacyjny odpowiada za wi?ksz? cz??? ca?kowitej warto?ci dodanej. Z drugiej strony, rekordowo niskie poziomy zapasów u sprzedawców detalicznych sugeruj?, ?e mo?e istnie? du?y potencja? wzrostu, je?li produkcja zostanie wznowiona w 2023.

W d?u?szej perspektywie, europejskie ?a?cuchy dostaw b?d? nadal zagro?one, poniewa? pó?przewodniki staj? si? wszechobecne

Pojazdy potrzebuj? coraz wi?cej pó?przewodników ze wzgl?du na trzy czynniki:

• ??czno?? (tj. wi?cej chipów w celu zapewnienia po??czenia samochodów przez WiFi z sieci? producenta i telefonami kierowców przez Bluetooth itp.)

• Bezpiecze?stwo (czujniki ruchu, wykrywanie obiektów w martwym polu itp. wymagaj? chipów)

• Elektryfikacja (samochody elektryczne zawieraj? dwukrotnie wi?cej pó?przewodników ni? samochody z silnikiem spalinowym)

W ci?gu ostatnich 10 lat warto?? pó?przewodników przypadaj?cych na jeden samochód wzros?a ponad dwukrotnie i wynosi w skali ?wiatowej ponad 600 USD. Bior?c pod uwag? miks europejski (bezpieczniejszy, bardziej po??czony, bardziej ekologiczny ni? przeci?tny samochód), warto?? dla Europy jest najprawdopodobniej wy?sza.

W tym kontek?cie europejskie wsparcie powinno skupi? si? na natychmiastowych i rozs?dnych celach

Jak pisali?my w 2021 roku, autonomia w zakresie pó?przewodników jest daleko poza zasi?giem Europy . Decydenci mog? jednak zapewni? ukierunkowane wsparcie, pami?taj?c o nast?puj?cych kwestiach:

• Wsparcie powinno koncentrowa? si? na segmentach, w których Europa jest zarówno du?ym rynkiem produkcyjnym, jak i ko?cowym, tj. motoryzacyjnym, a nie elektroniki u?ytkowej.

• W zwi?zku z tym, motywacja do przyci?gania super zaawansowanych zak?adów produkcyjnych jest niewielka. Potrzebne s? jednak naturalne i ekonomicznie uzasadnione bod?ce, które pomog? zwi?kszy? udzia? produkcji pó?przewodników klasy przemys?owej i motoryzacyjnej. W Europie dzia?aj? trzy z najwi?kszych na ?wiecie firm produkuj?cych pó?przewodniki dla przemys?u motoryzacyjnego, które korzystaj? z po??czenia produkcji zewn?trznej (w Azji) i w?asnej, cz?sto europejskiej. Decydenci powinni przechyli? szal? we w?a?ciwym kierunku, aby inwestycje lokalne mia?y wi?ksz? warto?? ni? outsourcing w Azji.

• Istniej?ce plany zwi?kszenia produkcji pó?przewodników w Europie nie pomog? rozwi?za? problemu kontynentu, ale krokiem we w?a?ciwym kierunku jest rozpocz?cie wspólnych przedsi?wzi??.

Udostępnij