Motoryzacyjna ruletka

Newsroom BrandsIT
3 Min

Badacze z firmy Kaspersky przeanalizowali nieoryginalne urz?dzenia dla samochodów, dzi?ki którym mo?na przekszta?ci? je w „inteligentne” pojazdy. Ta nisza okaza?a si? bezpieczniejsza ni? akcesoria Internetu Rzeczy.

Samochód po??czony z internetem mo?na obecnie uzyska? na dwa sposoby – zakupi? u dealera gotowy „inteligentny” pojazd lub udoskonali? posiadane auto za pomoc? kilku dodatkowych „inteligentnych urz?dze?”. Obie metody pozwalaj? osi?gn?? wi?kszy komfort jazdy, trzeba jednak pami?ta?, ?e omawiana technologia to nowy obszar, który daje ogromne pole do popisu cyberprzest?pcom, co zosta?o potwierdzone zarówno w doniesieniach medialnych, jak i badaniach firmy Kaspersky. Jest to naturalna kolej rzeczy – gdy jaka? technologia staje si? popularna, wzrasta liczba zwi?zanych z ni? incydentów dotycz?cych bezpiecze?stwa.

W zwi?zku z tym badacze z firmy Kaspersky postanowili zbada?, czy tego rodzaju doniesienia dotycz?ce bezpiecze?stwa urz?dze? Internetu Rzeczy maj? jakikolwiek wp?yw na producentów inteligentnych urz?dze? dla bran?y motoryzacyjnej. W tym celu przeanalizowano kilka losowo wybranych urz?dze?, w tym zewn?trzne narz?dzie skanuj?ce pod??czane pod port OBD pojazdu, system monitorowania ci?nienia i temperatury opon, inteligentny system alarmowy, urz?dzenie ?ledz?ce GPS oraz kamer? samochodow? sterowan? za pomoc? aplikacji.

Wyniki stanowi?y mi?e zaskoczenie: chocia? bran?a Internetu Rzeczy cz?sto uwa?ana jest za podatn? na zagro?enia, badane inteligentne urz?dzenia przeznaczone dla samochodów okaza?y si? do?? bezpieczne, nie wykazuj?c powa?niejszych luk w zabezpieczeniach. Niemniej jednak zidentyfikowano kilka problemów dotycz?cych bezpiecze?stwa: mo?liwo?? uzyskania zdalnego dost?pu do danych dot. dynamiki jazdy za po?rednictwem narz?dzia skanuj?cego, mo?liwo?? manipulowania sygna?ami z systemu monitorowania ci?nienia w oponach oraz mo?liwo?? otworzenia drzwi pojazdu przy u?yciu systemu alarmowego. Na szcz??cie wszystkie te dzia?ania s? bardzo trudne do realizacji lub nie przynosz? przest?pcy ?adnych oczywistych ani natychmiastowych efektów.

Zbadane przez nas urz?dzenia spe?nia?y wymogi wielu zasad bezpiecze?stwa i z wyj?tkiem kilku drobnych problemów zosta?y uznane za zadowalaj?ce pod tym wzgl?dem. Wynika to cz??ciowo z faktu, ?e produkty te posiadaj? ograniczon? funkcjonalno??, a przeprowadzenie ataku za ich po?rednictwem nie spowoduje powa?nych konsekwencji. Z drugiej strony jest to równie? zas?uga dba?o?ci producentów. Cieszymy si?, ?e zatroszczyli si? o zabezpieczenie swoich urz?dze? – jest to dobry znak dla bran?y motoryzacyjnej. Mimo to nie nale?y spoczywa? na laurach: z naszego do?wiadczenia wynika, ?e im bardziej inteligentne urz?dzenie, tym wi?ksze prawdopodobie?stwo wyst?pienia problemów zwi?zanych z bezpiecze?stwem. Kwestie bezpiecze?stwa powinno si? uwzgl?dnia? ju? na pocz?tkowych etapach rozwoju produktu, szczególnie gdy na rynek wchodzi nowa generacja inteligentnych urz?dze? – powiedzia? Wiktor Czebyszew, ekspert ds. cyberbezpiecze?stwa z firmy Kaspersky.

Udostępnij