Baza CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to skarbnica wiedzy o tym, co je?dzi po polskich drogach (lub stoi w gara?ach…). Ministerstwo Cyfryzacji poda?o dane dotycz?ce najstarszych egzemplarzy. Pod uwag? wzi?to ostatnie 10 lat i blisko 2 tysi?ce najstarszych pojazdów. To maszyny po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski (a wcze?niej zarejestrowanych w innych krajach).
Przy tworzeniu analizy wzi?to pod uwag? samochody, motory, wozy specjalne i inne cuda motoryzacji, bez rejestracji tymczasowych.
Stara Warszawa
Okazuje si?, ?e najwi?kszymi mi?o?nikami oldtimerów s? mieszka?cy Warszawy – tu przez nieco ponad 10 lat zarejestrowano 138 pojazdów w naprawd? zacnym wieku.
Na kolejnych miejscach znalaz?y si? Wroc?aw (64), Pozna? (51), Gdynia (42) i Kraków (38). W stolicy najmodniejsze okaza?y si? maszyny wyprodukowane w 1951 roku – jest ich 11. We Wroc?awiu znalaz?o si? dziewi?? aut z 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pi?? z 1943, a w Krakowie cztery z 1948. Stare maszyny do Polski trafi?y g?ównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, sk?d Polacy sprowadzili w ostatnich 10 latach najwi?cej samochodów – bo a? 5,5 mln – do kraju trafi?o 120 klasyków.
Kategoria “Autobusy”
Podczas analizy znaleziono trzy autobusy, w tym ameryka?skiego Rugby L z 1929 r., wyprodukowanego przez Durant Motor. Maszyna nale?y do Miejskiego Przedsi?biorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Co ciekawe, takie same maszyny by?y eksploatowane przez Krakowsk? Miejsk? Kolej Elektryczn? w latach 1929-1945. Wtedy by?o ich 12.
Inna autobusowa pere?ka z CEPiK to autobus Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zak?adach Friedricha Kruppa. Trzeci ciekawy egzemplarz nosi bardzo „szosow?” nazw? – to 68-letni francuski Chausson (czytamy: szos?) AH-48.
Old boye
Dwa najstarsze, zarejestrowane w ci?gu ostatnich 10 lat pojazdy, to pochodz?ce z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler. Firma ta pocz?tkowo zajmowa?a si? produkcj? rowerów, a w 1887 roku zbudowa?a swój pierwszy, prototypowy samochód.
Kolejna pere?ka – inny ameryka?ski klasyk – Maxwell AB z 1911 roku.
W?ród motorów najstarszy jest brytyjski Levis Popular. Zosta? wyprodukowany w 1919 r. w Stechford, przez firm? braci Arthura i Billy’ego Butterfieldów. Kolejne pere?ki to Harleye-Davidson – jeden z 1920 r., drugi – z 1923 r. Fani motoryzacji znaj? te? na pewno motocykle Dollar R2 z 1926 r.
W trakcie analizy znaleziono jeden taki egzemplarz. W sumie w CEPiK znajduje si? ponad 800 motorów wyprodukowanych przed 1951 r.
Kategoria “Ci?gniki”
Fanów starych ci?gników na pewno zaciekawi wielozadaniowy pojazd z okresu II wojny ?wiatowej – g?sienicowy NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 roku.
Natomiast najstarszym ci?gnikiem ko?owym w bazie jest Lanz Bulldog z 1930 roku. Pojazdy rolnicze tego typu by?y produkowane do 1960 r. przez Heinrich Lanz w Niemczech. Informacja dla pasjonatów: konstrukcja produkowanych w warszawskich Zak?adach Mechanicznych Ursus ci?gników Ursus C-45 by?a skopiowana w?a?nie z Lanz Bulldoga.
W bazie CEPiK rejestrowane s? równie? tzw. pojazdy specjalne. W analizowanym czasie naliczono ich 17. To g?ównie wozy stra?ackie – np. American LaFrance 75 z 1915 r., czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Ale tak?e powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo z 1943 r., czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 – równie? z 1943 r.
Kategoria “Niewiarygodne”
Ciekawym przypadkiem jest ?ci?gni?ty z Holandii Opel Vectra z… 1910 roku. Nie, taki samochód nie istnieje. Urz?dnik rejestruj?cy to auto najprawdopodobniej w rubryk? rok produkcji wpisa? pojemno?? silnika. I wszystko jasne.
Sk?d pochodz? dane?
Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodz? z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zosta?y wprowadzone do ewidencji przez urz?dy i zosta?y poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, ?e mog? nie uwzgl?dnia? wszystkich poprawek naniesionych przez urz?dników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcze?niej zarejestrowanych równie? w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 15 lipca 2019 roku. W raporcie pomini?to rejestracje tymczasowe.