Przez lata dostawcy us?ug zarz?dzanych (MSP) postrzegani byli jako zewn?trzne zespo?y IT – pomocne, ale na uboczu. Dzi? ich rola si? zmienia. Wraz z rosn?c? z?o?ono?ci? ?rodowisk IT i coraz wi?kszym naciskiem na odporno?? cybernetyczn?, MSP staj? si? kluczowymi graczami w strategiach bezpiecze?stwa firm – nie tylko wykonawcami, ale pe?noprawnymi partnerami.
To nie jest kosmetyczna zmiana. To pe?na transformacja modelu operacyjnego.
MSP na nowym kursie
Zgodnie z raportem MSP Customer Insight Report 2025, przygotowanym przez Barracuda Networks we wspó?pracy z Vanson Bourne, a? 73% organizacji na ?wiecie korzysta ju? z us?ug MSP, a kolejne 23% aktywnie analizuje tak? mo?liwo??. Co istotne, zmienia si? te? profil klienta: z typowego sektora M?P na ?rednie i wi?ksze firmy. W segmencie zatrudniaj?cym od 1000 do 2000 pracowników a? 85% firm korzysta z MSP – wi?cej ni? w grupie 50–100-osobowych przedsi?biorstw.
Za t? zmian? stoi przede wszystkim rosn?ca fragmentacja ?rodowisk bezpiecze?stwa IT. Firmy coraz cz??ciej korzystaj? z wielu narz?dzi, platform i dostawców, które wymagaj? integracji, koordynacji i ci?g?ego nadzoru. MSP, które potrafi? to zapewni?, zaczynaj? pe?ni? funkcj? „dyrygenta” w z?o?onej orkiestrze technologicznej.
Z obs?ugi IT do strategicznego partnerstwa
Tradycyjna relacja typu „problem–reakcja” odchodzi w cie?. Firmy oczekuj? dzi? od MSP proaktywnego wsparcia – zarówno w codziennej ochronie, jak i w planowaniu d?ugoterminowej strategii bezpiecze?stwa. W regionie DACH 56% organizacji korzysta z us?ug MSP dost?pnych 24/7. To ju? nie luksus – to konieczno??.
Klienci szukaj? nie tylko reagowania na incydenty, ale wsparcia w rozwoju, skalowaniu i transformacji cyfrowej. W coraz wi?kszym stopniu oczekuj?, ?e MSP b?d? doradza?, które technologie wdra?a?, jak optymalizowa? architektur? bezpiecze?stwa i jak zapewni? zgodno?? z regulacjami.
W tej roli MSP musz? mówi? j?zykiem ryzyka, ci?g?o?ci operacyjnej i odporno?ci – a nie tylko SLA i patch managementu.
Nowe wymagania: AI, zero-trust i ci?g?o?? operacyjna
Rosn?ce oczekiwania przek?adaj? si? na konkretne kompetencje. MSP musz? dzi? nie tylko zna? podstawy cyberbezpiecze?stwa, ale integrowa? zaawansowane rozwi?zania oparte na sztucznej inteligencji, implementowa? architektury zero-trust, ?wiadczy? us?ugi typu SOC, a tak?e dostarcza? analizy zagro?e? i testy penetracyjne.
W globalnej skali 39% firm wskazuje AI/ML jako jedn? z najbardziej po??danych kompetencji w us?ugach zarz?dzanych. W regionie DACH ten wska?nik wynosi 37%. Równolegle ro?nie zainteresowanie us?ugami typu threat intelligence, analiz? ryzyka i planowaniem odporno?ci.
To wszystko sprawia, ?e MSP coraz cz??ciej konkuruj? nie tylko z innymi dostawcami IT, ale z firmami konsultingowymi, integratorami systemów i wewn?trznymi zespo?ami bezpiecze?stwa du?ych organizacji.
Nie wszyscy nad??aj? za zmian?
Transformacja MSP w strategicznych partnerów to du?a szansa, ale i jeszcze wi?ksze wyzwanie. Organizacje s? gotowe zap?aci? wi?cej – a? 92% ankietowanych deklaruje, ?e zaakceptuje do 25% wy?sze koszty us?ug MSP, o ile b?d? one odpowiada? na realne potrzeby biznesowe. Ale ten wzrost oczekiwa? niesie ryzyko.
Firmy s? coraz mniej sk?onne tolerowa? braki w ofercie MSP – np. brak ci?g?o?ci dzia?ania, nisk? jako?? reakcji kryzysowej czy nieumiej?tno?? skalowania us?ug. W regionie DACH a? 50% badanych firm deklaruje, ?e brak wsparcia 24/7 by?by wystarczaj?cym powodem do zmiany dostawcy.
W dodatku ro?nie presja na to, by MSP same by?y odporne na zagro?enia – klienci oczekuj?, ?e partner IT sam spe?nia standardy bezpiecze?stwa, nie jest wektorem ataku i posiada transparentne procedury reagowania.
Wspó?zarz?dzanie i ekosystemy – przysz?o?? us?ug zarz?dzanych
W odpowiedzi na zmieniaj?ce si? potrzeby klientów, coraz wi?cej firm MSP stawia na model wspó?zarz?dzania (co-managed services). W tym uk?adzie us?ugodawca nie zast?puje ca?kowicie dzia?u IT klienta, lecz dzia?a jako jego rozszerzenie – dostarczaj?c specjalistyczne kompetencje, narz?dzia i skalowalno?? tam, gdzie s? one potrzebne.
Ten model sprawdza si? szczególnie w wi?kszych organizacjach, które chc? zachowa? strategiczn? kontrol? nad IT, a jednocze?nie zyska? dost?p do najnowszych technologii i kompetencji bez konieczno?ci ich wewn?trznego budowania.
Z drugiej strony, vendorzy technologiczni coraz cz??ciej rozwijaj? zintegrowane programy partnerskie dla MSP – oferuj?c dost?p do platform typu XDR, narz?dzi SIEM czy gotowych komponentów do us?ug SOC-as-a-Service. To sprawia, ?e MSP staj? si? cz??ci? wi?kszego ekosystemu bezpiecze?stwa, w którym kluczowe s? interoperacyjno??, czas reakcji i jako?? danych o zagro?eniach.
MSP jako o? bezpiecze?stwa cyfrowego biznesu
Transformacja MSP nie dzieje si? w pró?ni. To odpowied? na rosn?c? presj? biznesow?: deficyt kadr, szybkie tempo cyfryzacji, nowe regulacje i coraz bardziej zaawansowane cyberzagro?enia.
Firmy nie chc? ju? mie? „kogo? od IT”. Potrzebuj? partnera, który rozumie ich ryzyka, potrafi zaprojektowa? odporn? infrastruktur? i zadba? o ci?g?o?? dzia?ania nawet w warunkach kryzysowych. MSP, które spe?ni? te oczekiwania, mog? zaj?? centraln? pozycj? w ?a?cuchu warto?ci us?ug IT i bezpiecze?stwa.