Pozornie bezp?atne aplikacje mobilne w wi?kszo?ci przypadków nie s? wcale darmowe. W wielu przypadkach za mo?liwo?? korzystania z nich p?acimy nasz? prywatno?ci?. Eksperci z firmy pCloud opublikowali niedawno raport, z którego wynika, ?e ponad po?owa spo?ród najpopularniejszych aplikacji mobilnych sprzedaje dane o swoich u?ytkownikach podmiotom trzecim!
Aplikacje mobilne zbieraj? ró?ne dane o swoich u?ytkownikach – cz?sto robi? to by poprawi? jako?? oferowanej us?ugi czy naprawi? pojawiaj?ce si? b??dy. Jednak jeszcze cz??ciej dane pobierane s? w celu ich pó?niejszej odsprzeda?y lub zwi?kszenia precyzji w?asnych reklam targetowanych. Na podium najpopularniejszych aplikacji, które udost?pniaj? najwi?cej informacji o w?asnych u?ytkownikach znalaz?y si?: Instagram (79%), Facebook (57%) oraz Linkedin ex aeqo z Uber Easts (50%).
– Dane te nie s? wcale zaskakuj?ce, niestety, ale przykrym standardem jest masowe zbieranie danych o w?asnych u?ytkownikach. Co gorsza, sami wyra?amy na to zgod? pobieraj?c i akceptuj?c regulaminy takich aplikacji. Oczywistym jest fakt, ?e aplikacja do biegania powinna mie? dost?p do lokalizacji, ale do czego portalom spo?eczno?ciowym potrzebna jest historia naszych finansów? – komentuje Paulina Wo?niak-Ko?odziej, CEO firmy Reiba, producenta aplikacji TokLok.
Na rynku jest coraz wi?cej ?wiadomych konsumentów, którzy ceni? sobie w?asn? prywatno??. Aplikacje stworzone przez najwi?kszych rynkowych graczy dane o swoich u?ytkownikach udost?pniaj? ch?tnie i obficie. Warto wi?c zwróci? swoj? uwag? w stron? mniejszych graczy, którzy uczciwe podchodz? do kwestii prywatno?ci w?asnych u?ytkowników.
– Tworz?c komunikator mobilny TokLok jednym z naszych g?ównych za?o?e? by?a 100-procentowa gwarancja prywatno?ci rozmów. Oprócz potrzebnego do wys?ania sms z kodem rejestracyjnym numeru telefonu nie zbieramy ?adnych danych o naszych u?ytkownikach. Jeste?my w tej kwestii przejrzy?ci, dzia?amy na jasnych zasadach. Nie czerpiemy korzy?ci ze sprzeda?y danych (do których i tak sami nie mamy przecie? dost?pu), zamiast tego dzia?amy na zasadzie p?atnego abonamentu. Naszym klientom to odpowiada, gwarancja prywatno?ci w cenie fili?anki kawy to naprawd? korzystna oferta – dodaje Paulina Wo?niak-Ko?odziej.