Rokrocznie liczba biznesów korzystaj?cych z serwisów spo?eczno?ciowych notuje wzrosty. Wed?ug ostatnich wylicze? Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi?biorczo?ci dok?adnie 30,3 proc. krajowych firm jest obecna na przynajmniej jednej platformie. Jest to wynik o 7 pkt proc. wy?szy od pierwszej analizy PARP z roku 2016, a faktyczna aktywno?? w sieci mo?e obejmowa? jeszcze wi?kszy odsetek. Które social media s? najpopularniejsze? Pami?tajmy, ?e raporty rozumiej? SM bardzo szeroko, poniewa? 28,9 proc. to faktycznie serwisy, takie jak Facebook, LinkedIn czy Instagram, ale równie? platformy typu YouTube oraz inne przestrzenie do publikacji materia?ów multimedialnych (9,5 proc.), a tak?e blogi i mikroblogi (5 proc.).
Kto najcz??ciej si?ga po potencja? mediów spo?eczno?ciowych? Na SM stawiaj? przede wszystkim firmy du?e (63,8 proc.), co nie oznacza, ?e przedsi?biorstwa z segmentu M?P stroni? od obecno?ci w sieci – wr?cz przeciwnie. Wed?ug PARP 41 proc. ?rednich przedsi?biorstw i 26,9 proc. ma?ych regularnie korzysta z przynajmniej jednej platformy. To i tak znaczne wzrosty wzgl?dem roku 2016, poniewa? wtedy odpowiednio 54,4 proc. du?ych, 33,6 proc. ?rednich i 22,5 proc. ma?ych firm prowadzi?o dzia?ania na SM.
Bezpieczne opcje?
Mówi?c o social mediach jedn? z pierwszych platform, która nasuwa nam si? na my?l, jest bezsprzecznie Facebook. To nie przypadek, poniewa? wed?ug sprawozdania Mediapanelu z lutego br. ??cznie 21,75 mln polskich u?ytkowników korzysta w?a?nie z tego serwisu. Je?li grupa docelowa danego biznesu obejmuje g?ównie osoby mi?dzy 25. a 34. rokiem ?ycia i przedsi?biorstwo odnajduje si? szczególnie w komunikacji mobilnej (wed?ug bada? Gemius a? 94 proc. u?ytkowników korzysta z platformy na telefonie), Facebook faktycznie mo?e by? strza?em w dziesi?tk?. Tym samym b?dzie to dosy? bezpieczny wybór dla praktycznie wszystkich bran?, ale nie nale?y spodziewa? si? wyników porównywalnych z nowszymi serwisami, które ciesz? si? wy?szym stopniem personalizacji us?ug.
Po drugiej stronie spektrum znajduje si? z kolei Pinterest, czyli platforma, która cyklicznie powraca do ?ask u?ytkowników, jednak nie zagrzewa miejsca na d?ugo. Z drugiej strony blisko 5,87 mln realnych u?ytkowników i zasi?g rz?du 20,23 proc. w lutym br. to wyniki, które pobudzaj? wyobra?ni? przedsi?biorców szczególnie z bran?y meblowej, architektonicznej, fashion i szeroko poj?tego designu. To w?a?nie jest g?ówn? si?? Pinteresta – funkcja wirtualnej ekspozycji, która wed?ug serwisu Buffer.com motywuje a? 3/4 u?ytkowników do pó?niejszych zakupów offline. Ponadto, w ramach platformy spotkamy nieco dojrzalsze grono, poniewa? s? to g?ównie osoby mi?dzy 30. a 40. rokiem ?ycia – najcz??ciej maj?tne i bardziej zaanga?owane w proces zakupowy.
Biznesowo i publicznie
O ile dwie powy?sze propozycje uchodz? za najbezpieczniejsze przestrzenie dzia?a? komunikacyjnych przez social media, to ju? “wy?sz? stop? zwrotu” gwarantuj? nieco bardziej sprofilowane platformy. Chodzi przede wszystkim o LinkedIna, czyli “biznesowego Facebooka”. Cho? w Polsce serwis skupia oko?o 3,5 mln u?ytkowników z wyra?n? nadreprezentacj? m??czyzn (blisko 2 mln), to w ramach platformy pewne biznesy mog? szybko wy?apa? swoich docelowych odbiorców. Dlaczego? Wed?ug bada? IAB a? 97 proc. menad?erów korzystaj?cych z SEM deklaruje regularn? obecno?? na LinkedInie. Co wi?cej, pomimo na pierwszy rzut oka hermetycznego ?rodowiska, platforma skupia szersze grono wiekowe, ani?eli Facebook, czy Pinterest – przede wszystkim grup? mi?dzy 25. a 44 rokiem ?ycia. Tutaj sprawdzi si? zarówno firma konsultingowa, jak i rekruterzy, czy te? agencje employer-brandingowe.
Nieco koresponduj?cym z LinkedInem medium jest Twitter, a wi?c platforma stereotypowo znana z obecno?ci dziennikarzy oraz polityków. Ten schemat jednak ulega pewnemu zatarciu, poniewa? coraz cz??ciej na ?amach Twittera publikuj? biznesmeni oraz naukowcy. Sztandarowym przyk?adem mocy serwisu jest, chocia?by wp?yw wpisów Elona Muska na notowania gie?dowe, czy te? w polskich realiach – cz?stotliwo?? obecno?ci danych specjalistów w mediach bran?owych. Jednak?e, pomimo wci?? rozszerzaj?cego si? spektrum u?ytkowników i regularnego grona w Polsce na poziomie 6,78 mln odbiorców, nie jest to jak na razie przestrze? do sprzeda?y. Z drugiej za? strony, ?wietnie sprawdza si? w przypadku Real Time Marketingu, komunikacji kryzysowej, czy te? Public Affairs.
Nie tylko dla m?odych
Co jednak z najg?o?niejszymi platformami ostatnich miesi?cy? Za spraw? dynamicznie rozwijaj?cych si? funkcji marketplace’owych oraz nowych opcji w segmencie lokowania produktów, to w?a?nie Instagram wychodzi na przeciw oczekiwaniom przedsi?biorców. Jak podaj? analitycy z Mediapanelu, w lutym br. notowano a? 8,95 mln polskich u?ytkowników, co przek?ada si? na 30,88 proc. zasi?gu. Taki wynik w po??czeniu z szybkim rozwojem profilu sprzeda?owego platformy (na ?wiecie funkcjonuje oko?o 25 mln instagramowych kont biznesowych) to wyj?tkowo wa?ny sygna? zarówno dla detalistów, jak i przedsi?biorców, którzy chc? inwestowa? w budowanie w?asnego wizerunku. Mijaj? ju? czasy dominacji m?odych na Instagramie, a nawet dojrzalsi biznesmeni mog? z sukcesami odnale?? si? w ?wiecie DM-ów i lajków.
Podobny trend obserwujemy równie? na TikToku, a wi?c platformie, której algorytmy funduj? u?ytkownikom najwi?ksze zasi?gi spo?ród wszystkich serwisów SM. Dok?adnie 3,16 mln polskich u?ytkowników w lutym br. mo?e nie prezentuje si? najlepiej na tle konkurencji, ale w?a?nie potencja? technologiczny dzia?a na korzy?? nast?pcy Musical.ly. W tej przestrzeni ?wietnie odnajduj? si? tre?ci produktowe, a tak?e wspó?praca influencer marketingowa. Co do bezpo?redniego zaanga?owania przedsi?biorców – tutaj sprawa nie wygl?da tak jednoznacznie. Materia?y przygotowane zgodnie z profilem dzia?alno?ci danego w?a?ciciela, czy te? inwestora faktycznie mog? si? prze?o?y? na wiarygodne wyniki ogl?dalno?ci oraz aktywno?? obserwatorów. Z drugiej strony – nieszczery przekaz oraz “wymuszony” content mog? doprowadzi? do niema?ego kryzysu.
Czy istnieje wi?c uniwersalna recepta na sukces przedsi?biorców w social mediach? Z pewno?ci? nie, ale mo?emy zminimalizowa? ryzyko pora?ki, poprzez odpowiedni dobór grup docelowych, specyfiki funkcjonalno?ci danej platformy, czy te? potencjalnego rozwoju w ramach serwisu. Bez szczegó?owej analizy w?a?nie tych czynników, nie nale?y podchodzi? do SM z hurraoptymizmem.