Na najwi?kszy problem e-commerce dopowied? zna technologia

Newsroom BrandsIT
7 Min

Mimo szybkiego rozwoju e-handlu wci?? co czwarty internauta w Polsce nie kupuje online. Najcz?stszy powód to brak fizycznego kontaktu z produktem i mo?liwo?ci przetestowania go przed zakupem. Dotyczy to g?ównie bran?y fashion, czyli zakupów ubra? i dodatków. Firma technologiczna Sensi Labs stworzy?a rozwi?zanie bazuj?ce na rozszerzonej rzeczywisto?ci, które rozwi?zuje ten problem. Aplikacja zamienia ekran smartfona w lustro i tworzy realny model twarzy w 3D, dzi?ki czemu konsument mo?e dobra? i przymierzy? przed zakupem dowolne oprawki okularów. W przysz?o?ci przymierzy? b?dzie mo?na niemal ka?de ubranie.

Jak pokazuj? dane Gemiusa, zakupy w internecie robi ju? 73 proc. polskich internautów, co oznacza rekordowy wzrost o 11 pkt proc. wzgl?dem ubieg?ego roku. Jeszcze przed pandemi? rynek e-commerce rós? w ?redniorocznym tempie ok. 18 proc. Polska jest pod tym wzgl?dem jednym ze ?wiatowych liderów. W ostatnich trzech latach warto?? tego rynku ros?a u nas szybciej ni? w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Niemczech. Wirus SARS-CoV-2 okaza? si? katalizatorem, który dodatkowo przyspieszy? ten szybki wzrost i proces migracji klientów z offline’u do online’u. Jak pokaza?o wrze?niowe badanie Dentsu Aegis, w zwi?zku z pandemi? du?a cz??? wydatków zakupowych Polaków przenios?a si? do sieci, a 49 proc. konsumentów zadeklarowa?o, ?e obecnie cz??ciej wybiera ten kana? zakupowy.

G?ównymi zaletami internetowego handlu s? wygoda, szeroka dost?pno?? produktów oraz oszcz?dno?? czasu i pieni?dzy, bo e-sklepy zwykle oferuj? ceny ni?sze ni? te tradycyjne. Jednak wci?? du?a grupa klientów (27 proc.) nie kupuje online, poniewa? woli fizyczny kontakt z produktem, chce mie? mo?liwo?? przymierzenia i przetestowania go przed zakupem.

– Najwi?ksz? wad? zakupów w internecie jest to, ?e nie mo?emy przymierzy? rzeczy online, bazujemy tylko na tym, co widzimy na zdj?ciu – mówi Beata Badzy?ska, dyrektor ds. operacyjnych Sensi Labs. – Wirtualna rzeczywisto?? pozwala nam dokona? w internecie idealnego zakupu. Ekran naszego telefonu zamienia si? w lustro, w którym mo?emy si? przejrze?, przymierzaj?c dowoln? cz??? garderoby.

Jak wynika z danych Gemiusa, najpopularniejszym urz?dzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest laptop (80 proc.) b?d? smartfon (69 proc.). Ten jest wybierany w e-commerce zw?aszcza przez m?odszych konsumentów, w grupie wiekowej 15–24 lat (92 proc.). Zainstalowanie na nim aplikacji opartej na rozszerzonej rzeczywisto?ci (AR, augmented reality) rozwi?zuje najwi?kszy problem internetowych zakupów, jakim jest brak mo?liwo?ci przymierzenia produktu przed zakupem.

– Wiele osób robi zakupy w internecie i podejmuje decyzj? na bazie tego, co widzi. Ogl?damy modelki w okularach i sukienkach i my?limy sobie, ?e te? b?dziemy tak wygl?da?. Potem kupujemy, zakupy przychodz? do nas do domu i okazuje si?, ?e niestety nie wygl?damy dobrze, i zaczyna si? proces zwrotu. Ten nie zawsze jest ?atwy, bo nie wszystkie firmy maj? w tym zakresie przyjazne procedury – mówi Beata Badzy?ska.

Firma technologiczna Sensi Labs stworzy?a wirtualn? przymierzalni?, w której klient mo?e dobra? i przymierzy? okulary do kszta?tu swojej twarzy. To jedno z najnowocze?niejszych obecnie rozwi?za? tego typu, bazuj?ce na technologii AR i kamerze TrueDepth, która wy?wietla siatk? 30 tys. punktów, tworz?c realny model twarzy w 3D. Aplikacja dost?pna na iOS i Androida zamienia smartfona w lusterko, w którym klient mo?e si? przejrze? i przymierzy? dowolne oprawki.

– Wykorzystanie aplikacji ClickFitApp to po??czenie przymierzania, które odbywa si? normalnie w sklepie, z wygod? zakupów online. Mo?emy dowolnie porusza? g?ow? w prawo i lewo, w gór? i w dó?, a okulary pod??aj? za naszym ruchem – mówi dyrektor ds. operacyjnych Sensi Labs.

Wirtualne przymierzalnie, oparte na technologii AR, daj? klientowi mo?liwo?? przymiarki b?d? wizualizacji produktów w 360 stopniach. To rozwi?zanie coraz bardziej popularne w e-commerce, które sprawdza si? zw?aszcza w takich segmentach e-handlu jak moda czy kosmetyki. Rozszerzona rzeczywisto?? pozwala np. dopasowa? kolor kosmetyku czy farby do w?osów – wystarczy, ?e klient skieruje w tym celu kamer? na siebie, ?eby móc testowa? ró?ne opcje. Kolejnym segmentem, który coraz powszechniej korzysta z tego rozwi?zania, jest bran?a meblarska. Najwi?ksze firmy meblowe, w tym m.in. szwedzka Ikea, wprowadzi?y ju? narz?dzia, które dzi?ki AR pozwalaj? sprawdzi?, jak meble czy sprz?t AGD b?d? wygl?da? w domowym wn?trzu.

– Korzy?ci z wirtualnego przymierzania jest wiele, a dla klienta najwa?niejsze jest to, ?e ma przymierzalni? zawsze przy sobie. Wracaj?c tramwajem czy metrem do domu, mo?e uruchomi? aplikacj?, przejrze? i przymierzy? dowolne okulary, a nawet zrobi? sobie zdj?cie i wys?a? do przyjació?ki z pro?b? o porad?, po czym dokona? zakupu – mówi Beata Badzy?ska. Nasz zespó? mo?e przygotowa? wirtualne przymierzalnie dla wszystkich cz??ci garderoby. W tej chwili pracujemy m.in. nad przymierzalniami czapek i kapeluszy, bi?uterii i gogli narciarskich. Otrzymujemy wiele zapyta? od firm, które chcia?yby, aby?my stworzyli dla nich aplikacj? do przymierzania ich produktów.

Wed?ug „Retail Perceptions Report” blisko 2/3 konsumentów (61 proc.) woli dokonywa? zakupów w e-sklepach, które oferuj? mo?liwo?? wirtualnej przymiarki b?d? dok?adnego obejrzenia produktu za pomoc? AR. Natomiast 40 proc. by?oby sk?onnych wyda? wi?cej na produkt, gdyby wcze?niej mogli wej?? z nim w interakcj? za po?rednictwem rozszerzonej rzeczywisto?ci. Market Data Forecast w najnowszym raporcie wskazuje, ?e warto?? rozwi?za? AR w handlu detalicznym to dzi? 13,3 mld dol., a do 2025 roku ma wzrosn?? do 95 mld dol. przy ?redniorocznym tempie wzrostu przekraczaj?cym 47 proc.

W rozwi?zania oparte na rozszerzonej rzeczywisto?ci inwestuje coraz wi?cej retailerów, chc?c zwi?kszy? sprzeda? i przyci?gn?? nowych klientów. Kolejna korzy?? to minimalizowanie wska?nika zwrotów, poniewa? je?li klient mia? mo?liwo?? przymiarki produktu przez zakupem, spada ryzyko, ?e oka?e si? on nietrafiony. Aplikacja Sensi Labs jest przeznaczona dla wszystkich producentów i dystrybutorów oraz sklepów optycznych. Mo?na j? zintegrowa? z ju? istniej?cymi aplikacjami (implementuj?c w nich modu? przymierzania w AR) b?d? wdro?y? pod indywidualne potrzeby ka?dej marki.

– Dzi?ki aplikacji Gepetto Lustro mamy mo?liwo?? zaprezentowania naszego produktu tak, jakby on rzeczywi?cie zosta? przymierzony przez klienta. To oczywi?cie zmniejsza liczb? wysy?ek. Dzi?ki temu mo?emy zoptymalizowa? czas, który jest nam potrzebny, ?eby dostarczy? okulary do klienta, ale te? zmniejszamy nasz? emisj? CO2 – podkre?la Zuzanna ?wita?a, specjalistka ds. innowacji w firmie optycznej Gepetto. – Plusów takiego rozwi?zania jest wi?c bardzo du?o, ale najwa?niejszym jest zadowolenie klienta.

Jak podkre?la Beata Badzy?ska, w warunkach pandemii wirtualne przymierzalnie mog? okaza? si? przydatne nie tylko e-sprzedawcom, ale tak?e sklepom stacjonarnym, które musz? zachowa? ?cis?? higien? i re?im sanitarny.

– Mo?emy w sklepie wr?czy? klientowi tablet z wirtualnym lustrem, pozwoli? mu spokojnie usi???, przymierzy? okulary i wyselekcjonowa? te, które mu si? najbardziej podobaj?, a nast?pnie je przymierzy?. To daje du?y komfort, a na pewno obni?a koszty dezynfekcji – mówi.

Udostępnij