Najwi?kszy polski producent AGD z drastycznym spadkiem zysku w pierwszym kwartale

Klaudia Ciesielska
4 Min

Najwi?kszy polski producent AGD odczuwa siln? presj? kosztow?, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wp?yn??a na dynamiki rezultatów finansowych prezentowane w uj?ciu rocznym.

Wybrane skonsolidowane dane finansowe:

Q1 2021 Q1 2022  
mln PLN mln PLN Zmiana rdr
Przychody 797,1 844,0 +5,9%
EBITDA 61,3 27,9 -54,5%
Mar?a EBITDA 7,7% 3,3% -4,4 pp
Zysk brutto 45,2 3,9 -91,4%
Zysk netto 34,2 2,9 -91,5%
Kapita? w?asny (31.03.) 1.126,9 1.135,5 +0,8%

 

Grupa Amica w pierwszym kwartale 2022 roku zwi?kszy?a przychody o blisko 6% rok do roku, do 844 mln z?. Jednocze?nie jednak, podobnie jak ca?a bran?a, najwi?kszy polski producent AGD istotnie odczu? skokowy wzrost bazy kosztowej, co w naturalny sposób mocno zmniejszy?o osi?gni?te w minionym kwartale wyniki finansowe.

– W pierwszym kwartale 2022 roku ceny surowców, komponentów czy frachtu by?y bardzo wysokie, na nasze koszty wp?ywaj? te? wy?sze wynagrodzenia pracowników. Tymczasem przed rokiem, w pierwszym kwartale 2021 roku, bazowali?my jeszcze w du?ej cz??ci na umowach z dostawcami, które by?y wynegocjowane w roku 2020, dzi?ki czemu nie odczuwali?my jeszcze znacz?co presji kosztowejmówi Micha? Rakowski, cz?onek Zarz?du Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.

– Ogólnorynkowe podwy?ki cen sprz?tów AGD próbuj? dogoni? wzrost bazy kosztowej, ale ze wzgl?du na uwarunkowania rynkowe nast?puje opó?nienie w efektywno?ci zmian cenników wzgl?dem ponoszonych kosztów. To sprawia, ?e producenci AGD w naturalny sposób osi?gaj? w takim okresie ni?sze mar?e. Pod tym wzgl?dem rok 2022 b?dzie na pewno bardzo wymagaj?cy, tym bardziej ?e trudno oszacowa? finalne skutki wojny na terytorium Ukrainydodaje CFO Grupy Amica.

Na koniec marca 2022 roku wska?nik d?ugu netto do EBITDA pozosta? na bezpiecznym poziomie, a Grupa Amica wykaza?a blisko 63 mln z? ?rodków pieni??nych (poziom nieco wy?szy rdr i kdk).

– W minionym kwartale, pomimo nieporównywalnych zysków,  zaksi?gowali?my porównywalne rok do roku przep?ywy pieni??ne z dzia?alno?ci operacyjnej, które w g?ównej mierze by?y wypadkow? znacznej redukcji nale?no?ci i zobowi?za?. Z kolei patrz?c na ca?kowity cash flow, to o ile przed rokiem by? na poziomie minus 38 mln z?, o tyle w pierwszym kwartale br. by?o to 2,5 mln z? na plusie. wskazuje Micha? Rakowski.

Jednocze?nie Grupa Amica kontynuuje swoj? dzia?alno?? spo?eczn?, która od wybuchu wojny za wschodni? granic? w du?ym stopniu koncentruje si? na pomocy uchod?com, w tym rodzinom swoich ukrai?skich pracowników. Do tej pory firma zorganizowa?a zakwaterowanie dla blisko 50 osób, a tak?e systemowe wsparcie, które umo?liwi im szybk? adaptacj? do nowego otoczenia. Jednocze?nie Grupa realizuje na du?? skal? darowizny sprz?tu AGD, który trafi? ju? m.in. do tymczasowego punktu na Mi?dzynarodowych Targach Pozna?skich, Miejskiego O?rodka Pomocy Spo?ecznej we Wronkach i Fundacji Barka. Ponadto, we wspó?pracy z Fundacj? Polskiego Funduszu Rozwoju producent wyposa?y? w zestawy AGD 70 mieszka? w Mi?sku Mazowieckim, w sumie przekazuj?c 280 sprz?tów. Blisko 200 kolejnych sprz?tów trafi?o do m. st. Warszawy, które organizuje miejsca pobytu dla uchod?ców. W tym samym czasie, dzi?ki zaanga?owaniu swoich pracowników, Grupa Amica wys?a?a do magazynu pod Lwowem ?rodki opatrunkowe i produkty pierwszej potrzeby dla kobiet i dzieci.

Udostępnij
Redaktor Brandsit