Internet sta? si? w dzisiejszych czasach „domem” dla dzieci i nastolatków. Za jego po?rednictwem ucz? si?, bawi?, komunikuj? z rówie?nikami. Nowe technologie z przytupem wchodz? tak?e do ?wiata edukacji – pozwalaj? bowiem pokaza? to, czego nie odda nawet najlepsza ksi??ka. Internet towarzyszy m?odym ludziom w zasadzie ca?y czas – wykorzystuj? go w szkole do nauki oraz w domu, do rozrywki. Wyniki najnowszych bada? wywo?uj? jednak pewien niepokój. Nastolatki sp?dzaj? przed komputerem nawet 12 godzin na dzie?, co w tygodniu daje równowarto??… 3,5 doby non stop przed ekranem!
Co dziecko robi w Internecie?
Cyfrowy ?wiat jest dzi? uzupe?nieniem tego realnego. Cz??? aktywno?ci praktycznie w ca?o?ci przenie?li?my do wirtualnej rzeczywisto?ci. Efektywne wykorzystanie zasobów internetowych pozwala na szybkie i sprawne pozyskiwanie informacji, rozrywk?, komunikacj? oraz prac?. Niestety, nadmierne – w przypadku dzieci tak?e w ?aden sposób niekontrolowane - u?ytkowanie Internetu sprawia, ?e z roku na rok ro?nie liczba osób uzale?nionych od korzystania z sieci – czy to w wersji mobilnej, na telefonie lub tablecie, czy za po?rednictwem komputera.
Liczne badania pokazuj?, ?e rodzice nie wiedz?, co dziecko robi w sieci. M?odzie? korzysta z internetowych komunikatorów, przegl?da media spo?eczno?ciowe i ogl?da filmy, podczas gdy rodzice s? przekonani, ?e ich córka czy syn ?pi? lub szykuj? si? do szko?y. W zwi?zku z tym, ?e komunikacja m?odych ludzi odbywa si? w du?ej mierze online, korzystaj? oni z komunikatorów w szkole, w trakcie lekcji, czy nawet podczas sprawdzianów.
Aby budowa? wzajemne zaufanie, rodzice staraj? si? kontrolowa? to, co robi? pociechy w sieci uwzgl?dniaj?c w tym procesie dziecko i informowa?, z jakiego powodu ich aktywno?? w Internecie powinna by? nadzorowana. Wed?ug raportu Google, ponad 70 % rodziców stwierdza te?, ?e ufa swoim dzieciom, je?li chodzi o wykorzystanie umiej?tno?ci bezpiecznego u?ytkowania sieci.
Czym skorupka za m?odu nasi?knie…
Okazuje si?, ?e z urz?dze? mobilnych i Internetu korzystaj? tak?e ma?e dzieci. Bardzo cz?sto tablet lub telefon dostaj? one od opiekuna czy rodzica jako form? „zabicia czasu” – taki maluch ogl?da w Internecie bajki, gra w gry edukacyjne, uczy si? cyferek i literek. Badania przeprowadzone przez Akademi? Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej wykaza?y, ?e dzieci do lat 6 korzystaj? tak?e z YouTuba i Netflixa. Ogl?daj? tam filmy, na których inne dzieci (starsi uczniowie szko?y podstawowej lub liceali?ci) graj? w gry, które nie zawsze s? przeznaczone dla przedszkolaków, promuj? przemoc lub wulgarny j?zyk. Okazuje si?, ?e dzieci do 1 roku korzystaj? z urz?dze? mobilnych sporadycznie (12% badanych), podczas gdy ten sam wska?nik u dzieci do 2 lat jest ju? trzykrotnie wy?szy (36%)! Autorzy badania zaznaczaj?, ?e wykorzystywanie urz?dze? mobilnych jako nagrody lub jako „sposobu” na p?acz czy smutek mo?e mie? negatywne konsekwencje w przysz?o?ci, prowadzi? do uzale?nienia od Internetu oraz k?opotów rozwojowych.
Sposoby na odci?gni?cie m?odzie?y od komputera
W ?wiat nowych technologii nale?y wprowadza? dziecko stopniowo i w asy?cie doros?ych. Konieczne jest tak?e zaszczepienie w?a?ciwych nawyków i wypracowanie higieny cyfrowej ju? u ma?ych dzieci. Maluchy do 18 miesi?ca ?ycia w ogóle nie powinny mie? kontaktu z ekranem komputera, tabletu czy telefonu.
Sporo dobrego w tym wzgl?dzie robi? tak?e placówki edukacyjne. W szko?ach i przedszkolach coraz cz??ciej wykorzystywane s? interaktywne pomoce naukowe, które pozwalaj? na ??czenie technologii z ruchem i zabaw? w realnym ?wiecie. Przyk?adem takiego urz?dzenia jest Magiczny Dywan onEVO. To zaawansowana pod?oga interaktywna, która pozwala na sterowanie wy?wietlan? na pod?odze rozgrywk? poprzez ruchy r?k i nóg.
„Dzisiaj jest mnóstwo dzieci, które s? pozostawione ca?ymi dniami przed komputerem i w konsekwencji maj? problemy z koordynacj? wzrokowo-ruchow?, z równowag?, ze skakaniem oraz bieganiem” – mówi Anna Czekiel, fizjoterapeutka i rehabilitantka dzieci?ca, wspó?twórczyni pakietu Krok po kroku na Magiczny Dywan onEVO.
W bezpieczny ?wiat rozszerzonej rzeczywisto?ci dzieci wprowadzane s? przez nauczyciela, który jest moderatorem. W zale?no?ci od wybranego pakietu i aplikacji, urz?dzenie umo?liwia zabaw? w formie rywalizacji lub wspó?pracy w parach oraz dru?ynach.
„Najm?odsi szybko si? nudz? zadaniami, ?wiczeniami, maj? problem z koncentracj? uwagi. Trzeba wymy?la? nowe sposoby rehabilitacji i anga?owania ich w aktywno?? fizyczn?, a Magiczny Dywan onEVO jest ?wietnym motywatorem. Po??czenie elektroniki i ruchu niesamowicie anga?uje najm?odszych do ?wicze?. Kolorowa grafika, sprz?t rehabilitacyjny oraz ciekawa fabu?a gier spodoba si? dzieciom w ka?dym wieku.” – dodaje Czekiel.
Tomczyk ?., Uzale?nienie od nowych mediów w?ród m?odzie?y – próba charakterystyki zjawiska, Debata Edukacyjna (6), 2015.
https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/4294,Raport-Nastolatki-30-mlodziez-spedza-coraz-wiecej-godzin-w-internecie.html
Ile czasu dzieci sp?dzaj? w internecie? Jak du?o zmieni?a pandemia? Google odpowiada
Raport z badania “Brzd?c w sieci – zjawisko korzystania z urz?dze? mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ
Raport z badania “Brzd?c w sieci – zjawisko korzystania z urz?dze? mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ
Raport z badania “Brzd?c w sieci – zjawisko korzystania z urz?dze? mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ
Raport z badania “Brzd?c w sieci – zjawisko korzystania z urz?dze? mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ