Generatywna sztuczna inteligencja pojawia si? coraz cz??ciej w kontek?cie wykorzystywania jej przez biznes. Firmy coraz ch?tniej si?gaj? po mo?liwo?ci zwi?kszenia produktywno?ci i poprawy do?wiadcze? klientów. Jednak w?ród tych innowacji czai si? nowe ryzyko dla przedsi?biorstw: jak zapewni? bezpiecze?stwo danych? Z drugiej strony pracownicy szacuj?, ?e dzi?ki SI mog? zaoszcz?dzi? nawet 5h tygodniowo.
Najnowsze wyniki badania Generative AI Snapshot Research Series firmy Salesforce, a obejmuj?cego ponad 4000 pracowników zatrudnionych na pe?ny etat, pokazuj?, ?e a? 73% z nich uwa?a, ?e generatywna sztuczna inteligencja wprowadza nowe zagro?enia zwi?zane z bezpiecze?stwem, cho? wi?kszo?? z badanych i tak ju? korzysta lub planuje korzysta? z tej technologii w przysz?o?ci. Badania wyra?nie pokaza?y, ?e niewielu pracowników wie, jak chroni? swoje firmy przed tymi zagro?eniami.
Podczas gdy 61% pracowników u?ywa lub planuje u?ywa? generatywnej sztucznej inteligencji w pracy, prawie 60% z nich nie wie, jak to zrobi? korzystaj?c z zaufanych ?róde? danych lub zapewniaj?c bezpiecze?stwo danych wra?liwych.*
Wdra?anie generatywnej sztucznej inteligencji post?puje szybko
Pracownicy dostrzegaj? potencja? generatywnej sztucznej inteligencji i ju? j? aktywnie wykorzystuj? lub planuj? wykorzysta? w najbli?szej przysz?o?ci. Wskazuj? oni na liczne korzy?ci p?yn?ce z SI, w tym lepsz? obs?ug? klientów i oszcz?dno?? czasu, jako g?ówne powody korzystania z tego nowoczesnego rozwi?zania.
- 68% pracowników twierdzi, ?e generatywna sztuczna inteligencja pomo?e im lepiej obs?ugiwa? klientów.
- 67% twierdzi, ?e generatywna sztuczna inteligencja pomo?e im lepiej wykorzysta? inne technologie, takie jak inne narz?dzia AI i modele uczenia maszynowego.
Pracownicy szacuj?, ?e dzi?ki korzystaniu z SI zaoszcz?dz? ?rednio pi?? godzin tygodniowo, co daje równowarto?? jednego miesi?ca pracy rocznie w przypadku pracowników zatrudnionych na pe?en etat.
Pracownicy nie wiedz? jeszcze, jak odpowiedzialnie wykorzystywa? sztuczn? inteligencj?
W miar? jak generatywna SI jest coraz szerzej stosowana, pojawiaj? si? obawy dotycz?ce zaufania i bezpiecze?stwa. Przy niewielkiej wiedzy na temat tego, jak odpowiedzialnie wykorzystywa? to narz?dzie, pracownicy ryzykuj? wyst?pieniem nie?cis?o?ci czy incydentów bezpiecze?stwa.
- 73% respondentów uwa?a, ?e generatywna sztuczna inteligencja wprowadza nowe zagro?enia dla bezpiecze?stwa
- 54% obawia si?, ?e wyniki generatywnej sztucznej inteligencji nie s? dok?adne
- 59% respondentów obawia si?, ?e dane generowane przez sztuczn? inteligencj? s? nieobiektywne
Generatywna sztuczna inteligencja b?dzie mia?a wi?kszy wp?yw na codzienn? prac? pracowników, ni? na prac? kadry kierowniczej. Jednak badania pokazuj?, ?e to kierownictwo jest zbyt pewne swojej zdolno?ci do odpowiedzialnego wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji, co nara?a poszczególnych pracowników na ryzyko.
- 83% liderów firm (z poziomu CEO) twierdzi, ?e wie, jak korzysta? z generatywnej sztucznej inteligencji przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecze?stwa danych. Dla porównania zaledwie 29% ich pracowników ma takie samo przekonanie.
Zaufane dane, bezpiecze?stwo i budowanie podstaw etycznych maj? kluczowe znaczenie dla ustanowienia generatywnej sztucznej inteligencji jako zaufanej technologii. Pracownicy twierdz?, ?e te elementy s? wymagane do pomy?lnego jej wykorzystania w ich organizacji.
Zatrudnieni wymieniaj? nast?puj?ce cztery elementy, jako niezb?dne do skutecznego korzystania z tej technologii na ich stanowiskach
- 60% twierdzi, ?e konieczny jest nadzór ludzki nad technologi?
- 59% twierdzi, ?e nale?y ulepszy? ?rodki bezpiecze?stwa
- 58% twierdzi, ?e musz? w pe?ni ufa? danym o swoich klientach
- 58% twierdzi, ?e konieczne jest wprowadzenie wytycznych dotycz?cych etycznego wykorzystywania SI
“Generatywna sztuczna inteligencja ma potencja?, aby pomóc firmom ??czy? si? z odbiorcami w nowy, bardziej spersonalizowany sposób” – powiedzia?a Paula Goldman, Chief Ethical and Humane Use Officer w Salesforce. “Poniewa? firmy ju? korzystaj? tej technologii, musz? si? upewni? si?, ?e istniej? jasne wytyczne, co do etyki wykorzystania SI.”