Jeszcze w okresie poprzedzaj?cym kwarantann? a? 55% Polaków decydowa?o si? na zakupy w sklepach internetowych. Pandemia sprawi?a, ?e po elektroniczne kana?y sprzeda?y si?gn??o jeszcze wi?cej osób.Za klientami próbuj? natomiast nad??y? firmy. Czy jednak samo przeniesienie dzia?alno?ci do Internetu automatycznie zapewni sukces?
Jest to niew?tpliwie pierwszy krok do sukcesu. Niestety, nie jedyny konieczny do zrobienia. Równie wa?ne, albo nawet wa?niejsze jest zadbanie o szczegó?y, które wyró?ni? firm? (np. e-sklep) na tle konkurencji, która te? przecie? nie ?pi. Wielu ludzi jest ”wzrokowcami”, wi?c na sukces wp?ynie odpowiednio dobrana szata graficzna - czytelna i spójna. Kluczowa jest te? jednak sama nazwa.
Zacznijmy jednak od pocz?tku, od czynników technicznych, które wymagaj? szczególnej uwagi podczas projektowania strony:
- Intuicyjna nawigacja- przejrzysta witryna, czytelna oferta oraz mo?liwo?ci sortowania i filtrowania s? absolutn? konieczno?ci? w dzisiejszych czasach. Musimy pami?ta?, ?e wiele osób wykonuje zakupy równie? przez urz?dzenia mobilne a utrudnienia na stronie mog? zniech?ci? ich do wykonania zakupów
- Szybko?? ?adowania strony- jest to kolejny wyró?nik wp?ywaj?cy na komfort kupuj?cych oraz sprawne wykonanie zakupów
- Wydajny hosting- bezawaryjno?? i p?ynno?? dzia?ania pozwoli na zabezpieczenie e-sklepu w trakcie wzmo?onego dzia?ania w trakcie np. promocji
- Instynktowne rozmieszczenie kluczowych informacji i cz??ci sklepu takich jak wyszukiwarka czy koszyk- pozwoli to na zwi?kszenie zaufania w?ród kupuj?cych. Warto równie? na tym etapie zadba? o klarowne zasady zwrotu towarów, które wp?yn? na ich poczucie bezpiecze?stwa, a tym samym zaowocuj? wi?ksz? sk?onno?ci? do zakupu towaru.
Gdy zadbamy o szczegó?y zwi?zane z funkcjonowaniem e-sklepu warto zadzia?a? na pod?wiadomo?? klientów. Nazwa firmy, us?ugi czy produktu, to pierwszy komunikat wys?any do klienta i jednocze?nie internetowa wizytówka firmy, która dzia?a na jej pozytywny odbiór. Justyna Fabija?czyk, projektantka nazw, podpowiada, w jaki sposób w?a?ciwie dobra? nazw? firmy, marki czy bloga i nie pope?ni? przy tym najwa?niejszych b??dów.
B??d nr 1: Szyld stworzony dla w?a?ciciela, a nie dla klientów
Stworzenie skutecznej nazwy wzmacniaj?cej sprzeda?, warto zacz?? od wyodr?bnienia kluczowych cech produktu, zrozumienia grupy docelowej, konkurencji i otoczenia rynkowego, w jakim produkt czy firma b?d? funkcjonowa?. Na tym etapie warto zada? sobie pytania: co lubi? nasi odbiorcy? Co im si? podoba? Jakim j?zykiem si? pos?uguj?? W kolejnym kroku nale?y dostosowa? nasz? nazw? do upodoba? odbiorców a nie swoich preferencji.
Jak mówi projektantka nazw, Justyna Fabija?czyk: – Czasy, w których w?a?ciciele firm uto?samiali si? ze swoimi przedsi?biorstwami, nadaj?c im nazwy pochodz?ce od ich imion lub nazwisk (Grzegorzex), dawno min??y. O ile sama metoda tworzenia nazw od nazwisk nie jest z?a i niekiedy mo?e si? sprawdzi?, warto pami?ta?, aby przy tworzeniu nazwy stara? si? wczu? w upodobania klientów, nie nasze w?asne, bo to dla nich tworzymy nazw?, nie dla siebie.
B??d nr 2: Nazwa niezrozumia?a dla odbiorców
Najprostszym testem na to, by odró?ni? dobr? nazw? od z?ej, jest test pierwszego wra?enia. Dobra nazwa to taka, która wywo?a u?miech, natomiast z?a- zak?opotanie. Testuj?c ró?ne propozycje, warto zwróci? uwag? na pierwsz? reakcj? odbiorcy: czy marka kojarzy si? jednoznacznie dobrze, czy trzeba powtarza? jej nazwy i czy odbiorcy nie maj? w?tpliwo?ci, jak si? j? zapisuje. Nazwy niezrozumia?e, trudne do powtórzenia i takie, których trzeba si? wyuczy?, to z zasady nazwy z?e. Przyk?adami dobrych marek, pozytywnie si? kojarz?cych, mog? by? np. Bakalland czy Orlen.
B??d nr 3: Brak okre?lenia rynków, na jakich firma b?dzie dzia?a?
Od samego pocz?tku warto my?le? perspektywicznie. To jedno z kluczowych zagadnie?. Inaczej tworzy si? nazwy firm lokalnych, na przyk?ad salonu us?ugowego w ma?ym mie?cie, w inny sposób firmy ogólnopolskiej, a jeszcze inaczej, gdy za?o?yciele firmy od pocz?tku maj? ambicj? dzia?a? na rynku mi?dzynarodowym. Wtedy lepiej poszuka? nazwy uniwersalnej, bez polskich znaków. Na tym etapie warto ju? tak?e zacz?? szuka? domeny do wizytówki firmy, czyli jej strony internetowej.
B??d nr 4: Brak zawartego przes?ania
Nazwa powinna opowiada? histori? w jednym s?owie, budzi? skojarzenia a jednocze?nie by? przyjazna i zrozumia?a. Jednak gdzie szuka? pomys?ów na nazw? spe?niaj?c? te kryteria? Warto wesprze? si? s?ownikami synonimów i szuka? w ten sposób skojarze? czy te? szuka? piosenek z interesuj?cym nas s?owem. Ta druga opcja mo?e nas zainspirowa? twórczo i da? ciekawe efekty.
B??d nr 5: Nazwa skopiowana
Przy tworzeniu nazwy, zawsze powinno si? szuka? tej unikatowej. Tworzenie nazw zbyt podobnych do istniej?cych i konkurencyjnych jest niew?a?ciwe, nawet je?eli dana firma dzia?a w zupe?nie innej bran?y. Powielenie cudzego pomys?u nie s?u?y reputacji i dyskredytuje innowacyjno?? firmy oraz jej pomys?y. Je?li zale?y nam na stworzeniu marki uniwersalnej, ponadczasowej, warto tak?e unika? chwilowych trendów. Na tym etapie równie? trzeba uwa?a? na powielanie nazewnictwa produktów i us?ug. Przyk?adami dobrych nazw s? nazwy ponadczasowe w tym kontek?cie s? np. Lajkonik i Krakowski Kredens.
B??d nr 6: Nazwa ma drugie dno lub zawiera ukryte s?owa
Jednym z najcz??ciej pope?nianych b??dów jest brak szerszego spojrzenia na nazw?. Jak mówi Justyna Fabija?czyk: – Warto sprawdzi? czy w lokalnej gwarze lub j?zyku obecnym na rynkach, gdzie firma operuje, nazwa nie b?dzie mie? pejoratywnego znaczenia. Zdarzy?o si? tak w przypadku samochodu „Nova”, co po hiszpa?sku oznacza „nie je?dzi”, czy niemieckiego producenta ?arówek „Osram”. Warto równie? sprawdzi?, czy w nazwie nie ukry?y si? jakie? inne s?owa.
B??d nr 6: Niesprawdzenie domeny podczas wyboru nazwy
Podczas tworzenia nazwy, warto od razu j? zweryfikowa? pod k?tem dost?pno?ci domen do rejestracji. Jak mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzeda?y OVH Polska – Istnieje wiele mo?liwo?ci stworzenia ciekawej domeny bez wydawania fortuny. Do dyspozycji s? nie tylko domeny krajowe z ko?cówk? .pl, ale równie? tak zwane domeny funkcjonalne (np. .ovh) czy domeny regionalne, które sprawdz? si?, je?li firma dzia?a tylko na rynku lokalnym. Przy wyborze nazwy i domeny, nie warto jednak modyfikowa? nazwy o jedn? liter?, kiedy ta upatrzona jest ju? zaj?ta. W tej sytuacji lepiej doda? na przyk?ad dodatkowe s?owo do nazwy domeny.
B??d nr 7: Nazwa zosta?a zastrze?ona przez inn? firm?
Zanim wybierzemy domen?, wa?ne, aby sprawdzi?, czy dana nazwa nie zosta?a ju? zastrze?ona przez inn? firm?. W takim przypadku mo?emy narazi? si? na naruszenie praw chroni?cych znaki towarowe i w efekcie zosta? ukaranym.
Jak mówi Justyna Fabija?czyk: – Warto zauwa?y?, ?e na rynku mog? funkcjonowa? takie same nazwy, poniewa? nazwy zastrzega si? w danej kategorii – dlatego firma „Dove” istnieje zarówno na rynku kosmetyków, jak i s?odyczy. To, czy nazwa nie zosta?a zastrze?ona, mo?na sprawdzi? na stronie Urz?du Patentowego RP, w bazie „Register Plus”. Sprawdzaj?c dost?pno?? nazwy, dobrym pomys?em jest uwzgl?dnienie tak?e tzw. klasyfikacji nicejskiej. Je?li w danej kategorii nikt nie zastrzeg? danej nazwy, mo?emy jej u?y?. Je?li b?dziemy dzia?a? szerzej, nie tylko na rynku krajowym, ale te? poza nim, to w ka?dym kraju, czy te? w bazie Unii Europejskiej, powinni?my przeprowadzi? podobn? analiz?.
Op?aca si? znale?? nazw? unikatow?, ?atw? do wymówienia i zapisania, która wyró?ni nasz biznes. Jednocze?nie powinni?my si? skupi? na tym co wyró?nia nasz? firm? i wskaza? na t? unikaln? cech? marki. Wybór nazwy jest niezwykle wa?ny, poniewa? b?dzie ona najcz??ciej powtarzanym komunikatem marketingowym firmy. Dobra nazwa to najlepsza, a zarazem bezp?atna, reklama dzia?alno?ci przedsi?biorstwa.