Najwi?kszy w Polsce rejestrator domen i dostawca us?ug hostingowych wycofuje z oferty sklepy internetowe. Posuni?cie to zaskakuje tym bardziej, ?e polski rynek e-commerce z roku na rok ro?nie, a jego warto?? w 2018 roku przekroczy 40 miliardów z?otych. Dlaczego nazwa.pl wycofuje si? z dostarczania tego typu us?ug?
U podstawy decyzji le?? dane z polskiego rynku, ?wiatowe trendy w zakresie e-commerce oraz zmiany wymuszone dostosowaniem do wymaga? europejskiego rozporz?dzenia w zakresie ochrony danych osobowych – RODO. Jak podkre?la zarz?d firmy, wszyscy Klienci, którzy przeszli audyt dotycz?cy oceny zgodno?ci z unijnym rozporz?dzeniem, mog? nadal korzysta? z us?ug sklepów internetowych zakupionych za po?rednictwem nazwa.pl.
Podj?li?my decyzj? o wycofaniu z oferty us?ugi sklepu internetowego – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarz?du nazwa.pl. – Niska rentowno?? tego produktu, konieczno?? nieustannego dostosowywania mechanizmów sprzeda?owych do zmieniaj?cych si? przepisów prawa podatkowego oraz narzucone przez europejskie rozporz?dzenie przepisy z zakresu ochrony danych osobowych, powoduj? du?e ograniczenie w zakresie skali rozwoju tego typu us?ug. Spó?ka nie mo?e pozwoli? sobie na pó??rodki i oferowa? produktów, które nie s? w stanie sprosta? obecnym przepisom i regulacjom, st?d nasza decyzja – t?umaczy Cebrat.
Rosn?ce wymagania wobec dostawców
Nowe przepisy dotycz?ce przetwarzania danych osobowych zaczn? obowi?zywa? od 25 maja i b?d? dotyczy? wszystkich podmiotów przechowuj?cych takie informacje. Wi??e si? to z dodatkowymi kosztami, na co zwracali uwag? ju? na pocz?tku tego roku autorzy raportu „E-commerce 2018”, sporz?dzonego przez portal Interaktywnie.com. Warto doda?, ?e naruszenie przepisów mo?e wi?za? si? z na?o?eniem znacz?cych kar finansowych. Ich wysoko?? b?dzie zale?a?a od tego, który zapis prawny zostanie naruszony, jednak wide?ki, w jakich porusza si? ustawodawca, pokazuj? powag? zagadnienia. Kary mog? wynie?? od 10 do 20 milionów euro lub od 2 do 4% warto?ci rocznego ?wiatowego obrotu przedsi?biorstwa. Jednak regulacja RODO to tylko jeden z powodów, dla których nazwa.pl wycofuje z oferty sklepy internetowe.
Nazwa.pl, jako firma nr 1 w Polsce, dostarcza us?ugi o najwy?szym poziomie jako?ci oraz bezpiecze?stwa, wytwarzane i administrowane przez wysokiej klasy specjalistów i in?ynierów pracuj?cych dla spó?ki. W przypadku aplikacji sklepowych konieczna jest jednak wspó?praca z zewn?trznymi, wyspecjalizowanymi Partnerami dostarczaj?cymi oprogramowanie, co niesie ze sob? ró?ne ryzyka w zakresie dzia?ania tych aplikacji, oraz profesjonalizmu obs?ugi posprzeda?owej oferowanej Klientom nazwa.pl. Z jednej strony przyzwyczajamy Klientów do najwy?szych standardów ?wiadczonych us?ug, takich jak hosting czy VPS, z drugiej za? – w przypadku sklepu – nie mamy wp?ywu na jako?? samego oprogramowania oraz jego wsparcia posprzeda?owego oferowanego przez Partnerów, co dla spó?ki nazwa.pl jest nieakceptowalne z uwagi na nasz? dba?o?? o poziom dostarczanych us?ug – dodaje Krzysztof Cebrat.
Sklep internetowy to du?a inwestycja
W?a?ciciele sklepów, aby móc realnie konkurowa? z najwi?kszymi, musz? ca?y czas inwestowa? zarówno w szeroko rozumiany marketing, jak i rozwi?zania wspieraj?ce bezpiecze?stwo. Jak pokazuj? wyniki „Raportu z polskich sklepów internetowych 2017”, w zwi?zku z ostrze?eniem Google o niewy?wietlaniu „niebezpiecznych” stron, prawie po?owa badanych sklepów wprowadzi?a certyfikat SSL, który stanowi realny koszt dla w?a?ciciela sklepu. A to nie koniec wydatków. Nowoczesny marketing, od?wie?enie wizualne sklepu oraz oczekiwania Klientów, takie jak darmowa przesy?ka, znacz?co obni?aj? rentowno?? przedsi?wzi?cia, co w szczególno?ci odczuwaj? ma?e podmioty. Najwi?cej, bo a? 40%, sklepów dzia?a poni?ej 1 roku, a zaledwie 10% prowadzonych jest od 4 do 5 lat .
Kurcz?cy si? rynek
Jak wskazuj? dane, przychody ze sklepu internetowego w pocz?tkowym okresie jego dzia?alno?ci dla wi?kszo?ci w?a?cicieli s? dodatkow? form? zarobku.
Rynek e-commerce nale?y do du?ych graczy: Allegro, Amazon, Zalando, to przyk?ady platform, które zapewniaj? zarówno jako??, jak i bezpiecze?stwo ?wiadczonych us?ug. Te podmioty inwestuj? w rozwi?zania z zakresu wsparcia sprzeda?y oparte o sztuczn? inteligencj? i sieci afiliacyjne. Mog? tak?e oferowa? darmow? dostaw? i szereg innych udogodnie?, które s? poza zasi?giem ma?ego sklepu. Dominacja du?ych platform handlowych oraz polityka sprzeda?y sklepów sieciowych, ukierunkowana na synergi? wszystkich kana?ów w postaci strategii omnichannel, wskazuj? na kurczenie si? rynku ma?ych sklepów internetowych – t?umaczy Cebrat.
Czy brak oferty dla sklepów internetowych wp?ynie na dzia?alno?? spó?ki?
Bezpiecze?stwo i jako?? us?ug
Zarz?d firmy jasno okre?li? kierunek, w jakim b?dzie systematycznie pod??a?. Jest to przede wszystkim bezpiecze?stwo infrastrukturalne, systemowe i prawne. Takie podej?cie ma zapewni? firmie odpowiedni? skal? dzia?alno?ci.
Skupienie na szeroko rozumianym bezpiecze?stwie to zauwa?alny trend zarówno na ?wiecie, jak i w Polsce – t?umaczy Cebrat. –W tym obszarze nie idziemy na kompromis, co doceniaj? nasi Klienci – dodaje.
W ostatnim czasie firma podpisa?a wszystkie nazwy domen swoich Klientów protoko?em DNSSEC, pokrywaj?c tym samym ponad 90% rynku domen w Polsce zabezpieczonych za pomoc? tego rozwi?zania. Kolejnym elementem s? inwestycje infrastrukturalne gwarantuj?ce podwy?szenie poziomu bezpiecze?stwa ?wiadczonych us?ug hostingowych oraz ??czny wzrost mocy wszystkich Data Center firmy do warto?ci 41 MW.
Skupiamy si? na najwa?niejszych dla nas kwestiach, czyli bezpiecze?stwie, jako?ci oferowanych us?ug i rozbudowie infrastruktury, która umo?liwi nam ci?g?y rozwój, nie tylko na polskim rynku – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarz?du nazwa.pl.