NFT dla ka?dego cz?owieka na ?wiecie. Performance czy zapowied? przysz?o?ci

Klaudia Ciesielska
5 Min

Na ?wiecie mamy ??cznie prawie 20 tysi?cy znudzonych ma?p i zblazowanych misiów. Nie chodzi bynajmniej o zagro?one wygini?ciem gatunki, a unikalne awatary NFT, które kupuj? najzamo?niejsi tego ?wiata. Nie jest to jednak technologia zarezerwowana dla wybranych. Z tym mitem postanowi? bowiem rozprawi? si? niderlandzki artysta, który stworzy? oko?o 7,8 mld nowych NFT, akurat po jedn? sztuk? na ka?d? osob? na Ziemi.

Bored Ape Yacht Club (BAYC) i Fancy Bears Metaverse, to kolekcje NFT, które podbijaj? ?wiat celebrytów. Swój unikalny awatar zabezpieczony technologi? blockchain ma nie tylko Justin Bieber czy Paris Hilton, ale mamy tak?e przyk?ady z naszego podwórka, jak Magda Gessler czy Malik Montana.

To BAYC zdefiniowa?a kierunek, w którym pod??a bran?a. Ekskluzywna kolekcja 10 tys. unikalnych ma?p w modnych strojach na kolorowym tle, ?yj?cych na blockchainie Ethereum, zdoby?a ogromn? popularno?? i warto??. ?rednia cena sprzeda?y BAYC wynosi obecnie ponad 200 tys. USD, a niektóre z niezamienianych tokenów z rzadszymi atrybutami (akcesoria, stroje, rysy twarzy itp.) osi?gaj? milionowe ceny. Celebryci z ca?ego ?wiata, tacy jak Stephen Curry, Post Malone czy Jimmy Fallon, nie tylko kupowali ma?py jako symbol statusu, ale tak?e natychmiast aktualizowali swoje awatary w mediach spo?eczno?ciowych, aby pochwali? si? nowymi nabytkami.

– Wszak nie tyle chodzi o ich potencja? inwestycyjny, a o przypiecz?towanie swojego statusu spo?ecznego. I chocia? to dzi?ki w?a?nie tym inicjatywom ka?dy internauta dowiedzia? si? co nieco o NFT, to ich g?ówna zaleta, czyli unikalno??, stanowi?a tak?e ich g?ówn? wad?. Ma?o kto móg? sobie na nie pozwoli?zaznacza Bartosz Bilicki, t?umaczy Bartosz Bilicki, prezes zarz?du SmartVerum, startupu który specjalizuje si? w technologii NFT, tokenizuje sztuk? i tworzy „artystyczny” metaverse.

NFT dla ka?dego

Dadara, czyli Daniel Rozenberg – holenderski artysta polskiego pochodzenia znany ze swoich ulotek, obrazów, ok?adek albumów, pos?gów i dzie? performatywnych – postanowi? zanie?? NFT pod strzechy.  Wspólnie z platform? do zarz?dzania prawami cyfrowymi NFT RAIRtech, uruchomi? CryptoGreyman, ogromny projekt NFT, którego celem jest wywo?anie dyskusji na temat bardziej uczciwej indywidualno?ci w sieci 3.

CryptoGreyman to kolekcja sk?adaj?ca si? z ponad 7,9 miliarda zasobów cyfrowych, na których widnieje rozpikselowana wersja Greymana, popkulturowej postaci z lat 90. Przedstawia ona pracownika korporacji w garniturze, z teczk? i zm?czon? twarz?. Podobnie jak oryginalna posta?, CryptoGreyman zosta? stworzony jako komentarz spo?eczny do tego, jak ludzie s? postrzegani w dzisiejszych czasach.

Cho? fizycznie ka?dy token z kolekcji wygl?da tak samo, to ka?dy z nich ma inny numer seryjny. Wed?ug Dadary to samo mo?na powiedzie? o dzisiejszym ?wiecie korporacji, w którym ludzie s? uogólniani do liczb. Jednocze?nie kolekcja odnosi si? do obecnej presji bycia wyj?tkowym, podsycanej przez media spo?eczno?ciowe.

– Metawersum, które jest nierozerwanie powi?zane z technologi? NFT, dopiero si? rozkr?ca i pomys?ów na jego rozwój i monetyzacj? b?dzie przybywa?. W oceanie ró?nych NFT, których twórcy staraj? si? sztucznie wykreowa? niedobór, narzucaj?c „unikatowe” cechy, oferuj?c limitowane kolekcje i ekskluzywne spo?eczno?ci, identyczne NFT CryptoGreyman, które mo?e kupi? dos?ownie ka?dy, wydaj? si? by? czym? zupe?nie przeciwnymmówi Bartosz Bilicki ze SmartVerum. Cena jednego CryptoGreyman, to za zaledwie 1 MATIC (ok. 2 USD).

NFT tu? za rogiem

Dadara nie jest osamotniony w misji popularyzowania technologi NFT. Firma Neon, startup dzia?aj?cy w bran?y blockchain, zainstalowa?a w Nowym Jorku automat do sprzeda?y NFT, który umo?liwia ka?demu zakup tokena za pomoc? karty kredytowej lub debetowej, bez konieczno?ci korzystania z waluty kryptograficznej lub portfela blockchain. Swoim wygl?dem nie odbiega on specjalnie od doskonale znanych maszyn z przek?skami, w których mo?na naby? podstawowe produkty spo?ywcze.

Gdy kupuj?cy wybierze NFT i zap?aci kwot?, otrzymuje papierowe pude?ko NFT z kodem w ?rodku, które musi zarejestrowa? na rynku Neon, by korzysta? z niego w portfelu opartym na blockchainie.

– Ca?a idea zainstalowania automatu polega na u?atwieniu dost?pu do ?wiata NFT. Pokazuje te?, jak ?atwo b?dzie mo?na wspiera? artystów, którzy b?d? tworzy? cyfrowe dzie?a. Uczestnikami i w?a?cicielami sztuki b?dzie móg? by? ju? niemal ka?dy, tak wygl?da przysz?o?? nie tylko NFT, ale te? przysz?o?? sztukizaznacza Bartosz Bilicki ze SmartVerum.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit