Jak wynika z raportu Hill+Knowlton Strategies: „NFT: wci?? szansa czy jednak pu?apka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek”, z NFT zetkn?? si? co 5. Polak. W?ród osób, które mia?y kontakt z tym instrumentem, 8 proc. kupi?o ju? co najmniej jeden token niewymienialny, a kolejne 16 proc. nosi si? z zamiarem nabycia pierwszego NFT w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.
W ci?gu zaledwie kilku lat NFT z technologicznej ciekawostki przerodzi?y si? w fenomen kulturowy i inwestycyjny. Jeszcze nieca?e 12 miesi?cy temu NFT by?o s?owem roku, a w mediach regularnie pojawia?y si? doniesienia o kolejnych rekordach warto?ci aukcji, bitych przez najbardziej po??dane z nich. Ostatnie miesi?ce okaza?y si? jednak dla NFT okresem ci??kiej próby. Nie brak g?osów, ?e „zima krypto”, która dotyka szeregu aktywów cyfrowych mo?e pogrzeba? równie? tokeny niewymienialne. Jak wielu Polaków zetkn??o si? z NFT? Ilu ma je w swoich portfelach? Czy s? traktowane jako aktywo inwestycyjne czy raczej jako cyfrowy gad?et? Odpowied? na te pytania przynosi badanie Hill+Knowlton Strategies.
Inwestycje w NFT to ci?gle rzadko??
Mimo ?e globalny rynek NFT w 2021 roku osi?gn?? warto?? 41 mld dolarów, liczba osób w nim partycypuj?cych jest nadal stosunkowo niska, a Polska nie jest tutaj wyj?tkiem. Posiadanie co najmniej jednego tokena niewymienialnego deklaruje jeden na stu Polaków. To wynik zbli?ony do danych z innych krajów, gdzie odsetek osób kupuj?cych NFT równie? nie jest imponuj?cy (4 proc. w USA).
Jak pokaza?o badanie H+K, Polacy posiadaj?cy NFT dziel? si? na pocz?tkuj?cych (maj?cych 1 token – 60 proc. wskaza?) i zaawansowanych (posiadaj?cych ponad 10 tokenów – 27 proc. wskaza?). Jednocze?nie a? 16 proc. osób, które nie posiadaj? NFT, ale o nich s?ysza?y, planuje kupi? NFT w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.
– NFT to nadal kategoria niszowa w ?wiecie inwestycji. Rosn?ca warto?? rynku i szum medialny nie prze?o?y?y si? na ich upowszechnienie w Polsce. Otwarte pozostaje pytanie, jaka b?dzie przysz?o?? NFT po za?amaniu rynku, które obserwujemy od kilku miesi?cy. Analizuj?c dane z badania i opinie ekspertów, w naszym raporcie stawiamy tez?, ?e w krótkim terminie wi?ksze znaczenie dla rozpowszechniania NFT b?dzie mie? ich zastosowanie w kolekcjonerstwie i marketingu, mniejsze wykorzystanie w roli no?nika warto?ci – mówi Magdalena Za?ubska-Król, Director, New Economy Practice w Hill+Knowlton Strategies
O NFT s?ysza? ju? co pi?ty Polak, nasza wiedza pozostawia jednak wiele do ?yczenia
Z okre?leniem „NFT” zetkn?? si? ju? co pi?ty Polak. Z perspektywy firm i marek , które coraz ?mielej korzystaj? z NFT jako narz?dzia komunikacji, mo?e si? wydawa?, ?e jest to ca?kiem solidna baza. Jest ona jednak ni?sza ni? w innych krajach, gdzie NFT pojawi?y si? wcze?niej. Przyk?adowo o NFT nie s?ysza?o tylko 7 proc. Amerykanów. Jak pokaza?o badanie H+K zdecydowanie cz??ciej z okre?leniem „NFT” zetkn?li si? w Polsce m??czy?ni (23 proc. vs 14 proc. kobiet) i m?odsi badani (33 proc. osób w wieku 18-24, 26 proc. w?ród osób w wieku 25-34).
Poziom wiedzy Polaków na temat NFT jest stosunkowo niski i dotyczy to równie? m?odych ludzi. Zdecydowana wi?kszo?? nie jest w stanie wskaza? podstawowej funkcjonalno?ci tokenów niewymienialnych, czyli potwierdzenia w?asno?ci do danego aktywa cyfrowego (prawid?ow? definicj? poda?o 8 proc. ankietowanych).
Polacy kojarz? NFT g?ównie z kryptowalutami (13 proc.) i tokenami kolekcjonerskimi (11 proc.). Oko?o 7 proc. Polaków wskazuje na inwestycyjny charakter NFT i identyfikuje je jako aktywa. Jednocze?nie taka sama grupa uwa?a NFT po prostu za „grafiki z internetu”. Dla 5 proc. respondentów NFT s? po prostu piramid? finansow?. Jedynie 2 proc. kojarzy je z rynkiem sztuki cyfrowej (mimo, ?e obszar ten by? jednym z pierwszych zastosowa? tokenów niewymienialnych).
Nie jeste?my te? entuzjastycznie nastawieni do NFT. Badani deklarowali, ?e uto?samiaj? t? technologi? raczej z ryzykiem, ni? z rewolucj?. A? 37 proc. ankietowanych wskaza?o, ?e inwestycja w tokeny NFT jest obarczona wielkim ryzykiem, a jeden na trzech Polaków s?dzi, ?e NFT to jedynie chwilowa moda, która zaraz przeminie. W oczach co pi?tego Polaka tokeny NFT to fajny gad?et cyfrowy dla fanów marek, sportowców lub artystów. Pytani o skojarzenia z NFT respondenci wskazywali na wykorzystanie tokenów niewymienialnych w celach przest?pczych jako ?rodka do wy?udzania pieni?dzy (15 proc.) oraz na ich szkodliwo?? dla ?rodowiska (8 proc.). Jednocze?nie 12 proc. ankietowanych jest zdania, ?e tokeny NFT s? rewolucj? na miar? Internetu.
(Nie)pewna przysz?o?? NFT?
Jak wynika z raportu firmy NonFungible, w samym drugim kwartale br. ?rednia cena NFT zanotowa?a spadek o 75 proc. r/r, a liczba aktywnych portfeli zmala?a o jedn? trzeci?. Spadek wycen nie oznacza jednak kompromitacji NFT jako technologii. Rozwój rynku tokenów niewymienialnych stwarza nowe mo?liwo?ci dla ?wiata biznesu. Wydaje si?, ?e zauwa?a to coraz wi?cej firm, a NFT s? coraz ch?tniej wykorzystywane przez najwi?ksze ?wiatowe marki.
– Jeste?my ?wiadkami kryzysu to?samo?ci NFT. To, ?e zach?y?ni?ci perspektyw? krociowych zysków inwestorzy maj? pe?ne prawo czu? si? dzi? rozgoryczeni, nie oznacza bowiem, ?e sama technologia i obietnica, któr? kryje, jest rozczarowaniem. Odwrót od NFT jako aktywa inwestycyjnego nie musi wcale oznacza? wyczerpania ich potencja?u w marketingu. Nie mam w?tpliwo?ci, ?e b?d? powstawa? kolejne kreatywne kampanie oparte na NFT – nie dlatego, ?e dla ich nabywców b?d? biletem do krociowych zysków, lecz ze wzgl?du na to, ?e w technologii NFT drzemie ogromny potencja? anga?owania, zaszywania us?ug dodanych i budowania spo?eczno?ci. Trzeba jednak pami?ta?, ?e jest to te? potencjalne ?ród?o ogromnego ryzyka – od wizerunkowego, przez finansowe po regulacyjne – komentuje Magdalena Za?ubska Król
Do najbardziej udanych komercyjnie przedsi?wzi?? opartych na NFT nale?y mi?dzy innymi projekt NBA Top Shot. Jest to rynek, na którym fani mog? kupowa? i sprzedawa? NFT w postaci zapisów wideo fragmentów meczów koszykarskich. Przyk?adów udanych wdro?e? NFT jest wi?cej. Wed?ug Dune Analytics, takie firmy jak Nike, Gucci, Dolce & Gabbana, Tiffany czy Adidas zarobi?y na NFT ??cznie ju? ponad 260 milionów dolarów.
Wi?cej w raporcie „NFT: wci?? szansa czy ju? pu?apka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek” TUTAJ
O badaniu
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie licz?cej N = 1070 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wi?cej dla p?ci, wieku i wielko?ci miejscowo?ci zamieszkania. Termin realizacji: 1–4 lipca 2022. Metoda: CAWI.