Nie tylko VR i AR. Rynek e-sportu zainteresowany blockchain

Newsroom BrandsIT
4 Min

Bran?a e-sportu jest podatna na rozwój technologiczny. Na przestrzeni lat rynek gier zintegrowa? nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy rzeczywisto?? wirtualna i rozszerzona. Pandemia nie wstrzyma?a wprowadzania innowacyjnych rozwi?za?. – Dzi?ki dzia?aniom, które w du?ej mierze skupi?y si? na internecie, nie stracili?my na innowacyjno?ci, a wr?cz w pewnych aspektach zyskali?my – zapewnia Pawe? Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej. Przysz?o?ci? bran?y jest blockchain, który mo?e wype?ni? luk? mi?dzy zasobami offline i online i wp?yn?? nie tylko na sposób interakcji graczy i programistów, lecz tak?e na dost?p do cyfrowych zasobów.

– Polski e-sport na pewno mo?emy uzna? za innowacyjn? dziedzin? rozrywki, chocia?by dlatego ?e stwarza zdecydowanie wi?cej mo?liwo?ci do wprowadzania innowacji ni? sport tradycyjny. Mieli?my okazj? to zauwa?y? w ostatnich miesi?cach, je?eli chodzi chocia?by o podnoszenie jako?ci realizacji telewizyjnej, pokazania zawodników. To jedna z tych ga??zi, w ramach której mamy wi?kszy dost?p do danych na temat naszych odbiorców, wiemy, czego potrzebuj?, przez co jeste?my w stanie spe?nia? ich oczekiwania  ocenia Pawe? Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej.

Wed?ug firmy badawczej Grand View Research warto?? globalnego rynku e-sportu do 2027 roku wzro?nie do 8,2 mld dol. W najbli?szych latach ma si? rozwija? w tempie 24,4 proc. w skali roku. Rozgrywki przyci?gaj? miliony widzów niezale?nie od sytuacji pandemicznej. Przyk?adem na polskim podwórku mo?e by? turniej Intel Extreme Masters rozgrywany w Katowicach. Cho? zosta? zamkni?ty dla publiczno?ci kilkana?cie godzin przed rozpocz?ciem, a zawody odby?y si? przy zamkni?tych trybunach, rywalizacj? w sieci ?ledzi?o blisko milion widzów.

Wed?ug szacunków Insider Intelligence w 2023 roku liczba widzów e-sportowych si?gnie 646 mln. To wszystko sprawia, ?e e-sport coraz cz??ciej si?ga po nowoczesne rozwi?zania, które poprawiaj? komfort rozgrywek i ich ogl?dania. Pandemia by?a okresem, kiedy w bran?y przyspieszy? rozwój technologiczny.

– Z jednej strony mieli?my ograniczenia tych dzia?a?, które by?y stricte offline’owe, i nie mogli?my sobie pozwoli? na to, ?eby tam wprowadza? pewne produkty, które mogliby?my uzna? za innowacyjne. Z drugiej strony mogli?my si? bardziej skupi? na innowacyjno?ci w obszarze online i stara? si? szuka? tam rozwi?za?, które by?yby substytutem tych dzia?a? offline’owych. Wi?c my?l?, ?e dzi?ki dzia?aniom, które w du?ej mierze skupi?y si? na internecie, nie stracili?my na innowacyjno?ci, a wr?cz w pewnych aspektach zyskali?my przekonuje prezes Polskiej Ligi Esportowej.

Na przestrzeni lat rynek gier zintegrowa? nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy rzeczywisto?? wirtualna i rozszerzona. Wydaje si?, ?e bran?a gier jest te? gotowa na zmiany oparte na blockchainie. W e-sport zaanga?owanych jest wiele grup, gracze, twórcy gier, sponsorzy, media, reklamodawcy, kierownicy zespo?ów. Potrzebuj? kompleksowej platformy, w czym mo?e pomóc w?a?nie blockchain, który zwi?kszy tak?e przejrzysto?? i bezpiecze?stwo.

Inteligentne kontrakty zawierane na takiej platformie mog? dzia?a? jako umowy mi?dzy twórcami gier a organizatorami turniejów. Przejrzysto?? kontraktów mo?e te? wyeliminowa? obawy zwi?zane z nieuczciw? dystrybucj? nagród pieni??nych. To istotna kwestia, bo najlepsi e-gracze zarabiaj? krocie. Dla przyk?adu w 2019 roku w?ród 10 sportowców z ró?nych dziedzin, którzy zarobili najwi?cej w jednym tylko turnieju, znalaz?o si? sze?ciu przedstawicieli e-sportu. Olbrzymie pieni?dze zarabia jednak tylko cz??? osób. Dzi?ki platformie blockchain ?atwiej b?dzie wyeliminowa? ryzyko jakiejkolwiek pomy?ki.

– Te wszystkie innowacyjne ga??zie gospodarki, które widzimy w ?wiecie online’owym czy innych ga??ziach, s? tak?e obecne w e-sporcie. Z jednej strony to blockchain, z drugiej strony mo?liwo?? dostarczania cyfrowej rozrywki dla u?ytkowników bez konieczno?ci wychodzenia z domu, z rozgrywek z zachowaniem wszelkich re?imów sanitarnych. W ?aden sposób nie ogranicza nas konieczno?? przebywania w domu, bo kluczowym warunkiem jest posiadanie ??cza internetowego t?umaczy Pawe? Kowalczyk.

Udostępnij