Badanie „KoronaBilans M?P”, prowadzone cyklicznie od pocz?tku pandemii przez Krajowy Rejestr D?ugów Biuro Informacji Gospodarczej we wspó?pracy z IMAS International, analizuje przekrojowo sytuacj? mikro, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw, m.in. p?atno?ci, dostawy, zatrudnienie i inwestycje. Najnowsza tj. VIII edycja badania pokazuje, ?e zatory p?atnicze wci?? s? pal?cym problemem firm.
60 proc. M?P musi czeka? na pieni?dze od kontrahenta po terminie p?atno?ci. Najcz??ciej do momentu, a? partner otrzyma zwrot od swoich odbiorców i dopiero wtedy zrobi przelew (41 proc. wskaza?). Pozosta?e powody opó?nie? lub braku p?atno?ci od partnerów to: trudna sytuacja firmy w pandemii (36 proc.), spadek sprzeda?y i zlece? (28 proc.) oraz inne priorytety, jak np. pensje dla pracowników (8 proc.). Ale zdarza si?, ?e pieni?dze w ogóle nie trafiaj? na konto firmy – a? 44 proc. skar?y si?, ?e odbiorcy w ostatnich trzech miesi?cach nie uregulowali nale?no?ci za otrzymane towary czy wykonane us?ugi.
Najgorzej w handlu i us?ugach
Na koniec I kwarta?u 2021 r. w Polsce zarejestrowanych by?o blisko 3,8 mln firm – ponad 99 proc. z nich to w?a?nie podmioty z sektora M?P. Dane z ostatniego Europejskiego Raportu P?atno?ci, sporz?dzonego w kwietniu tego roku, pokazuj?, ?e prawie po?owa przedsi?biorstw w Polsce jest zmuszana do akceptowania d?ugich terminów p?atno?ci. Zgadzaj? si? na bardziej odleg?e daty, ni? te z którymi czuj? si? komfortowo, w obawie przed utrat? klientów. To dodatkowo wzmaga zatory p?atnicze.
Wed?ug „KoronaBilansu M?P” najcz??ciej ?redni czas regulowania faktury przez partnerów biznesowych wynosi do miesi?ca po terminie zap?aty. Deklaruje tak 70 proc. przedsi?biorców. Co 4. firma czeka na pieni?dze do 2 tygodni po terminie.
38 proc. przedsi?biorców ocenia, ?e obecnie opó?nienia zdarzaj? si? z tak? sam? cz?stotliwo?ci? jak trzy miesi?ce temu, za? 12 proc. twierdzi, ?e cz??ciej. Jednocze?nie ponad po?owa uwa?a, ?e czas opó?nie? w zap?acie jest taki sam, jak przed pandemi?.
Pozytywnym sygna?em jest to, ?e 57 proc. przedsi?biorców wskaza?o, i? faktury nieuregulowane przez kontrahentów w terminie stanowi? poni?ej 10 proc. warto?ci wszystkich wystawianych dokumentów. Tylko w 5 proc. firm jest to powy?ej 50 proc. wszystkich faktur.
– Podczas pandemii zatory p?atnicze w firmach sta?y si? szczególnie dotkliwe. Wielu przedsi?biorców zacz??o akumulowa? gotówk? na czarn? godzin? i wstrzyma?o zap?aty dla kontrahentów. A? 44 procent badanych przez nas przedsi?biorców podaje, ?e w ogóle nie otrzyma?o zap?aty w ci?gu ostatnich trzech miesi?cy. Dla wielu z nich oznacza to, ?e albo b?d? musia?y si?gn?? po zewn?trzne finansowanie, albo same przestan? p?aci?. Najgorzej wygl?da sytuacja w bran?y us?ugowej oraz handlowej, a patrz?c przez pryzmat wielko?ci – w mikrofirmach. To najs?absze podmioty na rynku, wi?c dla nich brak pieni?dzy mo?e zako?czy? si? ca?kowit? utrat? p?ynno?ci finansowej – mówi Adam ??cki, prezes Zarz?du Krajowego Rejestru D?ugów Biura Informacji Gospodarczej.
Nie ma na co czeka?
Czekanie w niesko?czono?? na nale?no?? nie pomaga w utrzymaniu stabilno?ci firmy. Dlatego 43 proc. przedsi?biorców do?wiadczaj?cych opó?nie? w p?atno?ciach rozpoczyna windykacj? w trakcie pierwszego miesi?ca od up?ywu terminu wskazanego na fakturze. Podczas drugiego i trzeciego miesi?ca robi to 36 proc. z nich.
– Obserwujemy, ?e pandemia spowodowa?a wzrost zainteresowania windykacj? na zlecenie, dzi?ki której udaje si? odzyska? pieni?dze od kontrahentów. W ostatnim czasie ?redni okres przeterminowania faktury przekazanej nam do windykacji wyniós? 232 dni i wyra?nie skróci? si? w stosunku do marca, kiedy by?o to 281 dni. Ma?e i ?rednie firmy coraz lepiej rozumiej?, ?e dochodzenie swoich nale?no?ci to naturalny element prowadzenia biznesu. Tym bardziej ?e, jak wynika z innego naszego badania, a? 71 procent przedsi?biorstw wysoko ocenia skuteczno?? firm windykacyjnych, z którymi wspó?pracowa?y w ci?gu ostatnich dwóch lat – stwierdza Jakub Kostecki, prezes Zarz?du firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.
Ponad 70 proc. przedsi?biorców, którzy czekaj? za zap?at?, wskazuje, ?e nieuregulowane nale?no?ci wp?ywaj? obecnie na funkcjonowanie ich firmy. Przede wszystkim nie mog? p?aci? swoich zobowi?za? – to prawie 52 proc. wskaza?, a w tej grupie 27 proc. firm dodatkowo uwa?a, ?e pogarsza to ich wizerunek. Co 5. przedsi?biorstwo ogranicza inwestycje, 8 proc. opó?nia wprowadzenie na rynek nowych produktów lub z nich rezygnuje. 7 proc. z powodu braku gotówki na koncie musi ogranicza? zatrudnienie. Natomiast 6 proc. jest zmuszona podnosi? ceny swoich produktów i us?ug.