Niewidzialna infrastruktura: przysz?o?? produkcji na ?ywo

Newsroom BrandsIT
5 Min
cloud 1

Ogl?danie na ekranie czego?, co dzieje si? w tej samej chwili na drugim kra?cu ?wiata, wci?ga i wywo?uje dreszczyk emocji. To jeden z g?ównych powodów, dla których wielkie ?wiatowe imprezy sportowe i rozrywkowe systematycznie przyci?gaj? przed telewizory miliardy widzów. Za przyk?ad mo?e pos?u?y? niedawny ?wiatowy turniej pi?karski. Wed?ug szacunków firmy badawczej GlobalWebIndex transmisje na ?ywo niektórych lub wszystkich meczów ogl?da?o przed telewizorami, na laptopach, a nawet na smartfonach oko?o 3,4 miliarda osób. To blisko po?owa ludno?ci ?wiata.

Nicolas Moreau Sony
Nicolas Moreau Sony

Ale rosn?cy popyt na transmisje na ?ywo w wysokiej oznacza te? coraz wi?ksze wyzwania dla mediów, które musz? utrwala?, rozpowszechnia? i transmitowa? materia?y z takich wydarze? en masse. O produkcjach w chmurze bez wozów transmisyjnych mówi Nicolas Moreau, mened?er ds. marketingu rozwi?za? w Sony Europe.

Kiedy? do realizacji transmisji na ?ywo nieodzowna by?a infrastruktura fizyczna: przewodowe po??czenia, konwój wozów transmisyjnych, mobilne studia i agregaty pr?dotwórcze, nie wspominaj?c o armii zdolnych twórców i techników. Transmisje na ?ywo w wysokim standardzie wymaga?y zawsze, bez wzgl?du na wielko?? lub skal? wydarzenia, du?ej ilo?ci sprz?tu oraz znacz?cych nak?adów wst?pnych — i w znacznej mierze pozostawa?y domen? du?ych stacji telewizyjnych.

Chmura na horyzoncie

Nowo pojawiaj?ce si? technologie chmurowe systematycznie zmieniaj? jednak sposób produkcji, rozpowszechniania, emisji i przechowywania materia?ów — i szybko wyzwalaj? nadawców oraz twórców tre?ci z p?t kosztownej infrastruktury fizycznej. Katalizatorem tych zmian jest rozkwit niezawodnych, gwarantuj?cych wysok? jako?? i przyst?pnych cenowo rozwi?za? chmurowych dla nadawców telewizyjnych.

Rozwi?zania te pozwalaj? mediom realizowa? produkcje na ?ywo mniejszym kosztem i z wykorzystaniem mniejszej ilo?ci zasobów. Odznaczaj? si? ponadto praktycznie nieograniczon? skalowalno?ci? w razie gwa?townych wzrostów zapotrzebowania na przetwarzanie coraz obszerniejszych i coraz bardziej skomplikowanych materia?ów cyfrowych. Krótko mówi?c, pomagaj? usprawnia? produkcj?, dzi?ki czemu gotowy materia? trafia do widza szybciej i w bardziej atrakcyjnych formach.

Ad imageAd image

Wiele mi?dzynarodowych firm, dostosowuj?c swoj? ofert? do potrzeb dzisiejszych odbiorców, z powodzeniem przenios?o ju? do chmury cz??? lub ca?o?? swojej dzia?alno?ci. Za przyk?ad niech pos?u?? szwajcarska stacja SRG SSR, wykorzystuj?ca chmurow? platform? do produkcji wiadomo?ci we wszystkich o?rodkach telewizyjnych na terenie Szwajcarii, Disney/ABC Television Group, która ju? w 2015 r. przenios?a ca?? dzia?alno?? nadawcz? do opartego na ??czach IP „wirtualnego systemu sterowania”, czy serwis Netflix, który w styczniu 2016 r. uko?czy? migracj? swojego systemu streamingowego do AWS. Dla postrzegaj?cych produkcj? w chmurze jako niesprawdzon? nowo?? stanowi to sygna?, ?e niektórzy liderzy bran?y z powodzeniem wprowadzili ju? takie metody pracy.

Nowa generacja rozwi?za? chmurowych

Rosn?ca popularno?? rozwi?za? chmurowych idzie w parze z rozwojem ich mo?liwo?ci. Dzi?ki nowym narz?dziom do produkcji w chmurze filozofia zdalnej pracy, z której jako pracownicy ch?tnie korzystamy na co dzie?, szybko przenika do ?wiata produkcji. Dzi? twórcy tre?ci mog? przygotowa? i strumieniowo przes?a? materia? o studyjnej jako?ci z niemal ka?dego miejsca na Ziemi. Potrzebuj? do tego jedynie laptopa, kilku kamer i wirtualnego miksera w chmurze.

Tworzenie, udost?pnianie i wspólne opracowywanie materia?ów w czasie rzeczywistym przez ekipy produkcyjne z ca?ego ?wiata oznacza sprawno??, jakiej po prostu nie da si? osi?gn?? tradycyjnymi metodami produkcji. Co wa?niejsze, systemy pracy oparte na chmurze s? wydajniejsze i bardziej op?acalne. Festiwal Filmowy w Locarno wprowadzi? rozwi?zanie do produkcji w chmurze, dzi?ki któremu koszty okaza?y si? o 30% ni?sze ni? przy tradycyjnych metodach pracy. Podobne rozwi?zanie, s?u??ce do rejestracji i transmisji materia?u na ?ywo na stron? internetow? i do serwisów spo?eczno?ciowych, wdro?y?a niedawno firma Red Bull. Wykorzystano je podczas zawodów motocyklowych Alpenbrevet, rozgrywanych w wielu odleg?ych lokalizacjach w Alpach Szwajcarskich.

Przysz?o?? w chmurach

B??dem by?oby jednak uwa?a?, ?e tradycyjna produkcja na ?ywo odesz?a do lamusa. Jeszcze nie. Nadal s? produkcje na najwy?szym poziomie, na przyk?ad na du?ych imprezach sportowych, podczas których rozwi?zania chmurowe nie zdo?a?yby zapewni? identycznych efektów. Ale ten stan nie b?dzie wieczny — i dlatego media oraz stacje telewizyjne znalaz?y si? na rozdro?u i musz? dokona? wyboru: dostosowa? si? do zmian w mediach i wprowadza? te innowacyjne technologie lub trzyma? si? fizycznej infrastruktury, procesów i metod pracy, które dot?d dobrze si? sprawdzaj?, ale w nied?ugim czasie stan? si? przestarza?e. Tradycyjna, „fizyczna” organizacja pracy pozostaje bezdyskusyjnie podstaw? naszej bran?y. Niemniej jednak, stare porzekad?o „kto nie idzie naprzód, ten si? cofa” odnosi si? tak?e i do niej.

Zmiany w zwyczajach widzów, wyk?adniczy wzrost globalizacji mediów i ewolucja oczekiwa? u?ytkowników zmuszaj? media pragn?ce utrzyma? swoje znaczenie do wprowadzania nowych technologii oraz us?ug, które zwi?kszaj? warto?? materia?ów i przyci?gaj? widowni?. I cho? technologie chmurowe mog? wydawa? si? krokiem w nieznane, maj? ustalon? pozycj? w ?a?cuchu warto?ci przysz?ych produkcji. Media, które chc? zachowa? swoje znaczenie i konkurencyjno?? w przysz?o?ci, musz? zacz?? wdra?anie tych technologii ju? dzi?.

Udostępnij