Wraz z nadej?ciem czwartej rewolucji przemys?owej w nasz? codzienno?? wkroczy?y one – niewidzialne technologie. Decyduj? zarówno o zadowoleniu i lojalno?ci klienta, ale maj? równie? realny wp?yw na rentowno?? firm, które z nich korzystaj?. Pandemia sprawi?a, ?e zacz??y szturmem podbija? nowe sektory, w tym tak?e bran?? ubezpieczeniow?. Czy to oznacza, ?e przysz?o?? nale?y do firm InsurTech, a konsultanci w bran?y ubezpieczeniowej przestan? by? potrzebni?
Digitalizacja ?ycia vs. budowanie relacji
Ka?da firma, która chce utrzyma? swoj? pozycj? na rynku, musi ?ledzi? trendy i zmieniaj?ce si? potrzeby klientów. Liczne badania, w tym te zrealizowane przez Gemius Polska, wskazuj?, ?e ostatnie dwa lata to gigantyczny wzrost zainteresowania zakupami online. W internecie kupuje ju? 77% Polaków. Ponadto, jak wynika z badania CBOS z pa?dziernika ubieg?ego roku, ju? 78% doros?ych Polaków korzysta ze smartfonów, a w grupie wiekowej 18-44 odsetek ten wynosi od 90% do nawet 100%. Dodatkowo, 35% ankietowanych przy u?yciu smartfona za?atwia tak?e wiele spraw w Internecie, m.in rezerwuje bilety czy hotele, a 25% korzysta z programów lojalno?ciowych, zni?ek i bonów w sklepach.
Cho? przechodzenie ze swoimi us?ugami do ?wiata cyfrowego jest dzi? czym? naturalnym dla wi?kszo?ci biznesów, to w przypadku bran?y ubezpieczeniowej wygl?da to nieco inaczej. W sektorze ubezpiecze? widoczny jest m.in. efekt ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline). Klienci wyszukuj? wst?pne informacje na temat oferty w Internecie, ale finalnie przychodz? do stacjonarnego punktu, by wybra? i zawrze? polis? u zaufanego doradcy. A to dlatego, ?e jest to wci?? sektor mocno oparty na relacjach. Z punktu widzenia klienta kluczowa jest bowiem profesjonalna wiedza agenta, który wesprze w rozwik?aniu zawi?o?ci produktów ubezpieczeniowych, ale kontakt osobisty jest istotny równie? wtedy, gdy w gr? wchodz? kwestie dla nas najwa?niejsze: zdrowie, ?ycie i ogólne poczucie bezpiecze?stwa. To dlatego w bran?y ubezpieczeniowej digitalizacja zakupu i automatyzacja procesów id? w parze z relacjami mi?dzyludzkimi nie wykluczaj?c siebie nawzajem. Z pomoc? przychodz? bowiem niewidzialne technologie.
InsurTech – bran?a najszybciej rozwijaj?ca si? pod wzgl?dem innowacji technologicznych
Jak podaje GUS, najwy?szy procent wprowadzonych innowacji w latach 2018-2020 odnotowa? w?a?nie sektor ubezpiecze?, reasekuracji i funduszy emerytalnych. Jeszcze przed pandemi?, bran?a ta odnotowa?a imponuj?cy przyrost na poziomie 85,1%. By? to najwy?szy wzrost spo?ród wszystkich rodzajów dzia?alno?ci. Bardzo wysoki by? równie? udzia? w innowacjach produktowych i procesach biznesowych (odpowiednio 58,2% i 80,6%).
Jedn? z takich innowacji s? z ca?? pewno?ci? aplikacje umo?liwiaj?ce zarz?dzanie roszczeniami, co okazuje si? szczególnie wa?ne w czasach zdominowanych przez zdalne formy obs?ugi oraz rozlicze? formalnych i wirtualnego obiegu dokumentów. Przyk?adem jest firma Unext, spó?ka z Grupy Unilink, która wprowadzi?a na polski rynek Wefox, czyli pierwszego europejskiego unicorna w segmencie InsurTechu, oferuj?cego platform? przyspieszaj?c? i u?atwiaj?c? zawieranie umów oraz obs?ug? ubezpiecze? i likwidacj? szkód.
– Innowacyjny system oceny ryzyka, opieraj?cy si? na automatycznej analizie pozyskiwanych w tle danych z wielu ?róde?, skutkuje bardzo dobr? i dopasowan? do indywidualnego klienta ofert? oraz cen? za ubezpieczenie. Przy tym nie wymaga od po?rednika ?adnej dodatkowej pracy. Co wi?cej, my t? prac? skracamy i upraszczamy, np. ograniczaj?c do minimum liczb? danych potrzebnych do przygotowania oferty. U?ywamy zaawansowanych technik rozpoznawania obrazów, by skróci? czas i zautomatyzowa? proces analizy dokumentów. Wychodzimy naprzeciw zmianom technologicznym – nasze rozwi?zania s? budowane w formule „platform agnostic”, czyli mo?na je uruchomi? na dowolnym urz?dzeniu i nie wymagaj? od ?adnej ze stron instalowania dodatkowych aplikacji. Nasz system w prosty sposób ??czy si? z narz?dziami wykorzystywanymi przez po?redników do sprzeda?y i obs?ugi ubezpiecze?. W ten sposób nie tylko sprzedajemy, ale równie? obs?ugujemy zmiany i zdarzenia w trakcie trwania ubezpieczenia. Z kolei przy likwidacji szkody klienci mog? skorzysta? z w pe?ni zautomatyzowanego, samoobs?ugowego procesu, który w kilku krokach dokonuje wyceny szkody i wyp?aty odszkodowania. Jednak niezale?nie od formy kontaktu, jak? wybiera klient, ka?dy poszkodowany ma swojego opiekuna, który zajmuje si? jego szkod? i wspiera na ka?dym etapie likwidacji. – komentuje Cezary ?wierszcz, Prezes Unext
Prac? agentom u?atwiaj? tak?e aplikacje umo?liwiaj?ce zautomatyzowane porównywanie ubezpiecze? oferowanych przez ró?ne towarzystwa ubezpieczeniowe. Dzi?ki temu, doradcy mog? zarekomendowa? klientom najlepsze dla nich rozwi?zanie. Porównywarka ubezpiecze? komunikacyjnych UniMarket, firmy Unilink S.A. umo?liwia Agentom wystawienie polisy bezpo?rednio z poziomu aplikacji, bez konieczno?ci przechodzenia do systemu danego ubezpieczyciela. Aplikacja zosta?a ponadto zintegrowana z systemem CRM, który pozwala na b?yskawiczne przenoszenie danych klienta z jednej aplikacji do drugiej. Tym samym ca?a operacja doboru i wystawienia dokumentów ubezpieczeniowych odbywa si? b?yskawicznie. Dodatkowo, system do zarz?dzania relacjami z klientem w zautomatyzowany sposób wysy?a w?a?cicielowi polisy przypomnienie o konieczno?ci jej przed?u?enia, op?aceniu kolejnej raty sk?adki czy te?, na przyk?ad, terminie badania technicznego.
Inn? innowacj? w obszarze ubezpiecze?, docenian? przez agentów, jest wprowadzony przez Unilink w po?owie zesz?ego roku system p?atno?ci bezgotówkowych UniPay. Przyj?ta za jego po?rednictwem sk?adka automatycznie trafia na konto zak?adu ubezpiecze?, w którym klient w?a?nie wykupi? ochron?, co sprawia, ?e agent nie ponosi ?adnych kosztów transakcyjnych. Rozwi?zanie to zosta?o przygotowane we wspó?pracy z ING Bankiem ?l?skim.
Niewidzialne technologie w ?wiecie ubezpiecze?
– Wi?kszo?? innowacji w bran?y InsurTech wprowadzana jest niejako w tle, jako efekt analizy potrzeb klientów, ale tak?e samej organizacji. Z jednej strony wpisuj? si? one w potrzeby konsumentów, pozwalaj?c na jak najlepsze dopasowanie oferty ubezpieczeniowej do stylu ?ycia konkretnej osoby. Z drugiej zwi?kszaj? wygod? i efektywno?? pracy doradców ubezpieczeniowych, st?d mo?na mówi? o sytuacji typu win-win. – t?umaczy Tomasz Tobór, Dyrektor Zarz?dzaj?cy Pionem Operacji w Unilink S.A.
Jak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpiecze? w 2021 roku, ju? ponad 80% ubezpieczycieli jest zdania, ?e przysz?o?? na rynku ubezpiecze? nale?y do tych organizacji, które ponios? znaczne inwestycje w obszarze innowacji i cyfryzacji. Dok?adnie taka sama cz??? zak?adów ubezpiecze? jest zdania, ?e w ci?gu najbli?szych 2 lat znaczenie zastosowa? opartych na sztucznej inteligencji w ich organizacjach b?dzie ros?o, a nowe technologie b?d? wspiera? pracowników w ich codziennych zadaniach oraz w podejmowaniu decyzji.
– Cho? stale trwaj? prace wokó? upraszczania produktów ubezpieczeniowych, to wci?? podj?cie dobrej decyzji o zakupie odpowiedniej polisy bardzo cz?sto wymaga wsparcia profesjonalisty. W Unilink sprzeda? ubezpiecze? za po?rednictwem agentów wci?? jest kluczowa, bo tego w?a?nie oczekuj? klienci. Jednak za sprawn? obs?ug? klientów stoj? tak?e niewidzialne technologie. Zrobotyzowane algorytmy wspieraj? agentów i pracowników w realizacji koniecznych, cz?sto ?mudnych obowi?zków. To setki tysi?cy bezb??dnie i terminowo wykonanych operacji, odci??aj?cych pracowników w firmie. Je?li do?o?ymy do tego narz?dzia pozwalaj?ce agentom na porównywanie ofert kilkudziesi?ciu Towarzystw Ubezpieczeniowych jednocze?nie, z równoleg?ym zunifikowaniem ?cie?ki sprzeda?y i zautomatyzowaniem rozlicze? p?atno?ci, czy wreszcie kontaktu z klientami, który jest kluczowym elementem ich pracy, dostajemy obraz niewidzialnych technologii stanowi?cych istotny obszar bran?y ubezpieczeniowej. – wyja?nia Tomasz Tobór, Dyrektor Zarz?dzaj?cy Pionem Operacji w Unilink S.A.
W jakim kierunku w przysz?o?ci ewoluowa? b?dzie bran?a InsurTech?
Podobnie jak w innych dynamicznie zmieniaj?cych si? sektorach gospodarki, przysz?o?? bran?y InsurTech równie? b?dzie podlega? kolejnym innowacjom. Warto wspomnie? o stworzonym przez Polaków startupie Tensorflight, który umo?liwia zdaln? i automatyczn? inspekcj? budynków dla ubezpiecze? nieruchomo?ci. Ze wzgl?du na nasilaj?ce si? zmiany klimatu, mo?na przewidzie? tak?e zwi?kszenie si? roli automatycznej oceny ryzyka oraz rozlicze? w przypadku katastrof naturalnych. Znakiem czasu b?dzie te? dopasowanie si? do obs?ugi potrzeb nowych modeli biznesowych, szczególnie opartych na tzw. „ekonomii fuchy” (po ang. gig-economy), czyli takich, w których osoba ?wiadczy us?ugi wymagaj?ce ubezpieczenia jedynie czasowo lub dorywczo. Przyk?adem mog? by? dostawcy jedzenia czy zakupów spo?ywczych.
– Tak, jak w innych bran?ach, tak i w ubezpieczeniach istotn? rol? pe?ni? dane, ich pozyskiwanie oraz analiza. Zaawanasowana analityka danych b?dzie decydowa?a o przewadze konkurencyjnej ubezpieczycieli. Dlatego techniki oparte na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji s? i b?d? mocno rozwijane. Wa?n? rol? b?dzie w przysz?o?ci odgrywa? wykorzystanie sztucznej inteligencji wspartej ró?nego typu sensorami oraz urz?dzeniami tzw. Internetu Rzeczy. Z jednej strony przyczyni si? to do zwi?kszenia mo?liwo?ci przewidywania zdarze? i ryzyka, a w wielu przypadkach stanowi? b?dzie realne wsparcie w procesach tak przygotowania ofert, jak i rozlicze? szkód. – Cezary ?wierszcz, Prezes Unext
Jak wida? bran?a ubezpieczeniowa aktywnie, cho? w niewidoczny cz?sto sposób, wdra?a nowe rozwi?zania, które znacznie usprawniaj? proces obs?ugi.