Nowa bateria z MIT o grubo?ci w?osa otwiera drog? do zasilania mikroskopijnych robotów

Klaudia Ciesielska
2 Min
?ród?o: MIT

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) dokonali prze?omu w dziedzinie zasilania mikroskopijnych robotów, opracowuj?c niezwykle ma?? bateri? cynkowo-powietrzn?, która mo?e zrewolucjonizowa? sposób dostarczania energii do miniaturowych urz?dze?. Opracowana przez zespó? badawczy kierowany przez profesora Michaela Strano, bateria ta ma zaledwie 0,1 milimetra d?ugo?ci i dwa mikrometry grubo?ci, co czyni j? cie?sz? ni? ludzki w?os. Pomimo mikroskopijnych rozmiarów, generuje napi?cie jednego wolta, co wystarcza do zasilania ma?ych obwodów, czujników czy si?owników.

Nowatorska bateria czerpie inspiracj? z technologii stosowanej w aparatach s?uchowych. Wykorzystuje tlen z otoczenia do utleniania cynku w elektrolicie alkalicznym, przekszta?caj?c uwolnion? energi? w pr?d elektryczny. W porównaniu do tradycyjnych ?róde? zasilania, rozwi?zanie to oferuje wyj?tkow? miniaturyzacj?, co otwiera nowe mo?liwo?ci w dziedzinie mikroskopijnych robotów.

W kontek?cie rozwoju takich urz?dze?, zespó? z MIT od lat pracuje nad robotami, które s? zdolne do autonomicznego odbierania i reagowania na bod?ce w ich otoczeniu. Jednym z kluczowych wyzwa? by?a dotychczas kwestia dostarczania wystarczaj?cej ilo?ci energii, która pozwoli?aby na ich efektywne dzia?anie w trudnych warunkach.

Chocia? inne badania wykaza?y mo?liwo?? zasilania mikroskopijnych urz?dze? za pomoc? energii s?onecznej, metoda ta wymaga?a sta?ego dost?pu do ?ród?a ?wiat?a, co ogranicza?o mobilno?? i zastosowanie tych urz?dze?. Bateria opracowana na MIT eliminuje te ograniczenia, oferuj?c stabilne i niezale?ne ?ród?o energii, które mo?e by? wykorzystane nawet w ciemnych, zamkni?tych przestrzeniach.

Obecnie bateria jest pod??czona do mikroskopijnych robotów za pomoc? przewodów, ale profesor Strano i jego zespó? maj? dalsze ambitne plany. W przysz?o?ci planuj? zintegrowa? bateri? bezpo?rednio z konstrukcj? robota, tworz?c rozwi?zanie analogiczne do projektowania samochodów elektrycznych wokó? akumulatorów.

Udostępnij
Redaktor Brandsit