Nowe narz?dzie UKE pomo?e w reklamacji us?ug internetowych

Newsroom BrandsIT
5 Min

Polacy p?ac? za internet stacjonarny ?rednio 51,5 z? miesi?cznie, a g?ównym kryterium wyboru us?ugi s? cena i pr?dko?? transmisji – wynika z bada? UKE. Je?li konsument wyka?e, ?e jako?? internetu jest niezgodna z umow?, mo?e zareklamowa? us?ug?. Sprawdzeniu szybko?ci ??cza s?u?y narz?dzie certyfikowane przez UKE. Do tej pory wykonano ju? ponad 440 tys. takich pomiarów – w tym blisko 30 tys. certyfikowanych, przeprowadzanych w specjalnych warunkach, które mog? stanowi? podstaw? do reklamacji us?ugi. Co wa?ne, pomiar certyfikowany dotyczy tylko internetu stacjonarnego.

Po roku dzia?ania naszej aplikacji do pomiaru jako?ci internetu mamy 32 tys. zarejestrowanych u?ytkowników, którzy wykonali w sumie ponad 440 tys. pomiarów, w tym ponad 29 tys. takich, które uzyska?y status pomiaru certyfikowanego – mówi Dominik Ko?tunowicz, dyrektor Departamentu Kontroli Urz?du Komunikacji Elektronicznej.

Jak wynika z sierpniowego raportu UKE, ze stacjonarnego dost?pu do internetu korzysta 8,1 mln Polaków, a niemal 4/5 gospodarstw domowych w Polsce ma dost?p do internetu szerokopasmowego (??cza stacjonarne i mobilne). Liczba abonentów z roku na rok wzrasta. Badanie konsumenckie UKE pokazuje, ?e ?redni miesi?czny rachunek za internet stacjonarny wynosi 51,5 z?, ale deklarowane przez respondentów kwoty rachunków waha?y si? od 25 do 200 z? miesi?cznie. G?ównymi kryteriami wyboru dostawcy internetu stacjonarnego s? pr?dko?? oraz w?a?nie cena us?ugi („Analiza cen us?ug stacjonarnego dost?pu do internetu w Polsce”).

Zgodnie z unijnymi przepisami dostawcy internetu stacjonarnego musz? zawiera? w umowach informacj? o minimalnych zwykle dost?pnych i maksymalnych oferowanych pr?dko?ciach transmisji danych. Je?eli konsument wyka?e od nich odst?pstwa i udowodni, ?e kupiona przez niego us?uga jest niezgodna z umow?, mo?e j? reklamowa? u dostawcy. Do tej pory s?u?y?y do tego pomiary pr?dko?ci ??cza, które mo?na by?o przeprowadzi? na popularnych stronach internetowych, ale te nie stanowi?y wiarygodnego dowodu.

Operatorzy nie mieli obowi?zku uwzgl?dniania ich w procesie reklamacyjnym – mówi Dominik Ko?tunowicz. – Od grudnia 2018 roku prezes UKE certyfikowa? istniej?cy i zaadaptowany na nasze potrzeby mechanizm badania internetu. Jest to aplikacja PRO Speed Test, która ró?ni si? zasadniczo od innych narz?dzi na rynku, poniewa? do?? wnikliwie bada ?rodowisko u?ytkownika, ?eby wynik testu by? jak najbardziej obiektywny. Aplikacja sprawdza takie podstawowe informacje, jak obci??enie procesora, istniej?ce po??czenia VPN, a nawet to, czy korzystamy w trakcie testu z innych urz?dze? wykorzystuj?cych sie? domow?.

Certyfikowane przez UKE narz?dzie pomiaru sk?ada si? z serwisu internetowego (pod adresem pro.speedtest.pl) oraz aplikacji na komputery stacjonarne, aplikacji WEB i mobilnych (dzia?aj?cych na systemach Android oraz iOS). Dzi?ki aplikacjom u?ytkownik mo?e sprawdzi? pr?dko?? wysy?ania danych (upload), pr?dko?? pobierania danych (download) oraz czas opó?nienia i jego zmienno?? (jitter).

Korzystanie z aplikacji jest bezp?atne. Aby móc generowa? pomiary i raporty, u?ytkownik musi si? najpierw zarejestrowa?. Jednorazowa rejestracja powoduje utworzenie konta, na którym s? zapisywane wyniki kolejnych pomiarów, wi?c u?ytkownik ma dost?p do ich historii. Na tej podstawie b?dzie móg? stwierdzi?, czy jako?? us?ugi jest na sta?ym poziomie, polepsza si? b?d? pogarsza – mówi Dominik Ko?tunowicz. 

PRO Speed Test pozwala zarówno sprawdzi? szybko?? posiadanej us?ugi, jak i dochodzi? swoich praw, je?li oka?e si?, ?e dostawca nie wywi?zuje si? z umowy. Musi to by? jednak specjalny, certyfikowany pomiar przeprowadzony w okre?lonych warunkach. Co wa?ne, pomiary certyfikowane dotycz? tylko internetu stacjonarnego.

W tym celu u?ytkownik powinien wykona? co najmniej 6 pomiarów w trakcie jednej doby. Odst?p pomi?dzy tymi pomiarami musi by? minimum 30-minutowy. Pó?niej tak? sam? procedur? powinien powtórzy? w innym dniu, ale co istotne odst?p mi?dzy nimi nie mo?e by? d?u?szy ni? 6 dni. Je?eli u?ytkownik spe?ni te warunki, b?dzie móg? wygenerowa? i wydrukowa? raport, który w przypadku oceny niedochowania warunków umowy przez operatora pos?u?y mu do procesu reklamacyjnego b?d? post?powania s?dowego – t?umaczy Dominik Ko?tunowicz.

Z dotychczasowych pomiarów wynika, ?e ?rednia pr?dko?? pobierania danych wynios?a 123,4 Mb/s w przypadku internetu stacjonarnego oraz 23,4 Mb/s dla internetu mobilnego. Natomiast pr?dko?? wysy?ania danych wynios?a odpowiednio 44 i 11,1 Mb/s.

Równie wa?ny jest walor edukacyjny tych pomiarów. W tej chwili ka?dy u?ytkownik internetu mo?e si? zorientowa?, jak wiele jest czynników, które wp?ywaj? na pr?dko??, i w jaki sposób mo?e zestawi? swoj? sie? domow?, aby osi?gn?? te maksymalne mo?liwo?ci, jakie daje sie? operatora – mówi Dominik Ko?tunowicz.

Jak wynika ze statystyk Urz?du Komunikacji Elektronicznej, warto?? rynku us?ug dost?pu do internetu w 2018 roku si?gn??a 5,4 mld z?, co stanowi ok. 14 proc. ca?ego rynku telekomunikacyjnego w Polsce. W ci?gu ostatnich pi?ciu lat dynamicznie wzros?a liczba szybkich (powy?ej 30 Mb/s do 100 Mb/s w??cznie) i superszybkich (powy?ej 100 Mb/s) ??czy stacjonarnych. W ubieg?ym roku ok. 43 proc. wszystkich ??czy stacjonarnego dost?pu do internetu w Polsce stanowi?y ??cza o przepustowo?ci powy?ej 100 Mb/s. Natomiast ??cza o przepustowo?ci wi?kszej ni? 30 Mb/s stanowi?y niemal 2/3 wszystkich u?ywanych ??czy abonenckich.

Udostępnij