Zaparkowanie samochodu w centrum Warszawy, Wroc?awia czy Krakowa to niema?e wyzwanie. Na zag?szczaj?cy si? ruch uliczny wp?ywa wiele czynników, w?ród których istotn? rol? odgrywa mi?dzy innymi czasoch?onne poszukiwanie miejsca parkingowego przez zmotoryzowanych. Zgodnie z raportem „Parkingi a transport zbiorowy w miastach”, mo?e ono generowa? nawet 25-30% dodatkowej aktywno?ci pojazdów na drogach.
Korki negatywnie wp?ywaj? na stan ?rodowiska naturalnego – dodatkowe emisje gazów cieplarnianych, uci??liwy ha?as oraz na samopoczucie kierowców – zniecierpliwienie, frustracja i stres. W rozwi?zaniu tych wyzwa? mo?e pomóc uwolnienie niewykorzystanego potencja?u istniej?cych parkingów poprzez ich digitalizacj?.
Metropolie a ekonomia wspó?dzielenia
Nie jest tajemnic?, ?e poruszanie si? po miejskich drogach w godzinach szczytu nie nale?y do przyjemno?ci – rosn?ca liczba samochodów, korki i ?mudne poszukiwania miejsc postojowych s? g?ównymi czynnikami obni?aj?cymi jako?? ?ycia w metropoliach. W tym samym czasie promuje si? ide? zrównowa?onego rozwoju, która zak?ada mi?dzy innymi uwolnienie centrów od ruchu samochodowego. Ponadto, w planach zagospodarowania miast coraz cz??ciej wyznaczane s? nowe tereny zielone w miejsce budowy nowych parkingów. Kierowcy z zaniepokojeniem przyjmuj? informacje o braku perspektyw na tworzenie kolejnych przestrzeni postojowych – czy jednak jest prawd?, ?e miasta potrzebuj? kolejnych parkingów? A mo?e istniej?ce parkingi nie s? odpowiednio wykorzystywane?
Bardzo cz?sto na pierwszej linii frontu opisywanego wyzwania staj? w?adze samorz?dowe – rozumiej? one, ?e rosn?ce nat??enie ruchu ulicznego i niedobór miejsc parkingowych s? dodatkowo pog??biane mi?dzy innymi przez post?puj?c? urbanizacj? i migracj? ludno?ci do du?ych o?rodków miejskich. Z tego wzgl?du na popularno?ci zyskuje tzw. ekonomia wspó?dzielenia (ang. sharing economy), któr? dotychczas mo?na by?o obserwowa? g?ównie w ramach krótkoterminowego wypo?yczania samochodów, rowerów oraz elektrycznych skuterów i hulajnóg. Wspó?dzieli? mo?na jednak nie tylko pojazdy, ale i miejsca parkingowe.
Dzi?ki integracji z odpowiednio zaprojektowanym oprogramowaniem, parking w biurowcu mo?e by? efektywnie wykorzystywany przez kilka firm w trybie zmianowym, a w trakcie weekendów – udost?pniany okolicznym mieszka?com. Równie? parking hotelowy poza sezonem mo?e by? otwarty dla kierowców zewn?trznych, co generuje dodatkowy przychód. Potencja? parkingów nie jest w pe?ni wykorzystywany równie? ze wzgl?du na ich niedostateczne oznakowanie – w informowaniu o ich lokalizacji mog? pomóc odpowiednie aplikacje mobilne.
Nowoczesna technologia pozwala na lepsze wykorzystanie parkingów – mobilne aplikacje zintegrowane ze zdigitalizowanymi obiektami s? w stanie informowa? w czasie rzeczywistym o wolnych miejscach parkingowych, pozwalaj? na szybk? p?atno?? za postój i z pomoc? GPS prowadz? na wybrany parking. Digitalizacja procesu parkingowego sprawia, ?e kierowcy mog? zapomnie? o p?atno?ciach gotówk? przy kasie i papierowych biletach. Nie trzeba dodawa?, ?e skrócenie czasu jazdy autem ma prze?o?enie na redukcj? emisji spalin. W?odarze miast i prywatni inwestorzy dostrzegaj? coraz wyra?niej, ?e idea smart city i cyfryzacja parkingów przestaj? by? atrakcyjnym urozmaiceniem miejskiego krajobrazu – staj? si? natomiast niezb?dnym elementem ?ycia w mie?cie przyjaznym ludziom.
Autor: Maciej Cicho?ski, PMO&Hospitality Director, NaviParking