Nowe technologie a sektor finansowy. Wyzwanie dla tradycyjnych modeli biznesu

Izabela Myszkowska
3 Min

Dzia?aj?ce na rynku firmy FinTech stanowi? szczególn? kategori? finansowych instytucji pozabankowych. Ich wiod?c? cech? jest wykorzystanie nowoczesnych i zaawansowanych technologii komputerowych oraz sieciowych do projektowania us?ug i dodawania nowych ogniw w ?a?cuchu warto?ci. Bez Internetu oraz transformacji cyfrowej, a tak?e nowych do?wiadcze?, nawyków i zaufania ze strony konsumentów, ?wiadczenie tych us?ug nie by?oby mo?liwe.

Dzi?ki technologii ICT czy zaawansowanemu oprogramowaniu, sektor FinTech oferuje szeroki wachlarz us?ug, jak mi?dzy innymi us?ugi bankowe, inwestycyjne, ubezpieczeniowe czy p?atnicze. Wykorzystuje tym samym obszar pozostawiony przez tradycyjne podmioty lub zagospodarowany wy??cznie pobie?nie. Na firmy FinTech mo?na spojrze? równie? w kontek?cie przenikania si? sektora finansowego i niefinansowego, generowania innowacji finansowych, a tak?e poszukiwania odpowiedzi na potrzeby konsumentów nowej generacji w zakresie realizacji szybkich oraz wygodnych p?atno?ci.

Nie bez znaczenia jest równie? fakt, ?e w uj?ciu globalnym dynamika oraz warto?? inwestycji w ca?y sektor FinTech tylko w ubieg?ym roku wzros?a niemal we wszystkich obszarach rynku. Jak wynika z raportu CB Insights, kwota inwestycji kapita?u venture capital w bran?? finansowych technologii w 2021 roku wynios?a prawie 132 mld USD. To wzrost o ponad 2,5 razy rok do roku, co ?wiadczy o olbrzymim potencjale innowacyjnych narz?dzi oraz us?ug z tego obszaru.

FinTechy musia?y bardzo szybko reagowa? na zmiany wywo?ane przez pandemi?. Nie wszystkim podmiotom uda?o si? skutecznie zaadaptowa? do zupe?nie nowej rzeczywisto?ci. Poza ewolucj? systemów pracy, kluczowa by?a w?a?ciwa diagnoza nastrojów panuj?cych w?ród konsumentów. Decyzje inwestycyjne zosta?y od?o?one w czasie w wyniku niepewno?ci rynkowej. Wszyscy potrzebowali?my natomiast rozwi?za? zdalnych oraz w pe?ni cyfrowych, dlatego standardem sta?y si? mi?dzy innymi umowy kredytowe podpisywane na odleg?o??, zdalna, a zarazem zaawansowana weryfikacja wiarygodno?ci po?yczkobiorców czy swoisty boom na odroczone p?atno?ci, który z kolei by? pochodn? dynamicznych wzrostów w sektorze e-commercemówi Agata Lejman, Marketing Manager w AIQLabs, w?a?ciciela marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zap?a? pó?niej”.

Analiza CB Insights wskazuje, ?e FinTechy sta?y si? równie? pod wzgl?dem udzia?u w ca?kowitej warto?ci finansowania start’upów na ?wiecie najwi?kszym segmentem rynku, który przyci?gn?? 21% warto?ci inwestycji.

Technologie finansowe od lat wywieraj? wp?yw na sektor bankowy. Kszta?towanie rynku us?ug finansowych dotyka zarówno metod prowadzenia biznesu, jak i obs?ugi klientów. Szczególnie od wybuchu pandemii, FinTech wprost przyczyni? si? do wzrostu transakcji elektronicznych, w szerokim zakresie zmieniaj?c podej?cie konsumentów do zakupów gotówkowych.

P?atno?ci drog? internetow? to jednak tylko niewielki obszar zaanga?owania firm FinTech w rozwój innowacyjnych narz?dzi finansowych. Niezale?nie od sytuacji pandemicznej, przysz?o?? nale?y do zupe?nie bezobs?ugowych konceptów, pozwalaj?cych w pe?ni cyfryzowa? metody p?atno?ci za pomoc? smartfonów, smartwatchów oraz podzielonych metod p?atno?ci. Kolejnym krokiem jest przechowywanie, zabezpieczenie i obs?uga p?atno?ci dzi?ki technologii blockchain czy kryptowalutom, które coraz mocniej przebijaj? si? w ?wiadomo?ci zaawansowanego technologicznie pokolenia konsumentów.

Udostępnij