Wspó?czesny konsument p?ynnie migruje pomi?dzy ró?nymi kana?ami zakupowymi. Dlatego integracja sprzeda?y tradycyjnej z internetow? i kana?em mobilnym jest dzi? jednym z najwi?kszych wyzwa? dla bran?y handlowej. Wielokana?owo?? i nowe technologie to dla sprzedawców, sieci i centrów handlowych mo?liwo?? zaspokojenia rosn?cych potrzeb klientów – skupionych na wygodzie, ale i coraz bardziej wymagaj?cych. Wi?kszo?? z nich planuje w najbli?szych latach inwestycje w innowacyjne rozwi?zania i us?ugi dla klientów.
– Handel zmienia si? dok?adnie tak, jak nasi klienci i ich potrzeby. W zwi?zku z rozwojem technologii trudno ju? dzisiaj podzieli? klientów na kupuj?cych tylko stacjonarnie, b?d? tylko online. Kluczem jest wi?c dotarcie do klienta przez wybrany przez niego kana?. Skutkuje to koncentracj? na kliencie, musimy tak?e wspólnie z najemcami tworzy? dobre do?wiadczenia zakupowe dla niego – mówi Czes?aw Jasiewicz, Head of Retail Operations w firmie EPP, b?d?cej wiod?cym w?a?cicielem i zarz?dc? centrów handlowych w Polsce.
Nowe technologie zmieniaj? handel detaliczny. Wymuszaj? to oczekiwania klientów, zw?aszcza m?odszego pokolenia, które przez wi?kszo?? czasu jest online, przyzwyczajone nie rozstawa? si? ze smartfonem. Jak wynika z ostatniego raportu e-Izby „M-Commerce. Kupuj? mobilnie”, 73 proc. internautów kupuje produkty z tej samej kategorii w wi?cej ni? jednym kanale zakupowym. 41 proc. internautów zrobi?o ostatni zakup wielokana?owo, a 43 proc. wskaza?o, ?e kupuje produkty konkretnej marki w wi?cej ni? jednym kanale sprzeda?owym. Wzgl?dem poprzedniej edycji badania zauwa?alny jest te? wyra?ny wzrost wykorzystania smartfonów w procesie zakupowym. Co istotne, sklepy stacjonarne, które s? ulubionym miejscem zakupów dla 32 proc. Polaków, straci?y dominacj? na rzecz internetu i aplikacji mobilnych, które preferuje 41 proc. konsumentów.
Wspó?czesny konsument kieruje si? przede wszystkim wygod?, p?ynnie migruj?c pomi?dzy ró?nymi kana?ami sprzeda?y. Dlatego integracja sprzeda?y tradycyjnej z e-commerce i kana?em mobilnym to dzi? jedno z najwi?kszych wyzwa? dla w?a?cicieli i zarz?dców centrów handlowych – wynika z ubieg?orocznego raportu MarketBeat mi?dzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Comarch zalicza z kolei omnichannel do kluczowych technologii, które zadecyduj? o przysz?o?ci bran?y retail. Eksperci wskazuj? te?, ?e w ostatnich latach wi?kszo?? firm detalicznych d??y?a do wzmocnienia obecno?ci we wszystkich kana?ach sprzeda?y. Tradycyjni sprzedawcy inwestowali w e-commerce oraz m-commerce, natomiast internetowi docenili, jak wa?ne jest budowanie pozytywnych do?wiadcze? klienta poprzez bezpo?redni? interakcj? w sklepie stacjonarnym.
– Zmiany w handlu nap?dza dzi? rozwój technologii, tak?e coraz mniejsze koszty jej posiadania i u?ytkowania. Najemcom umo?liwia to szersze dotarcie do klientów, klientom z kolei – szersz? weryfikacj? posiadanych na rynku produktów. Zmiany technologiczne bardzo odpowiadaj? naszemu m?odszemu pokoleniu, które lubi innowacje technologiczne, ch?tnie u?ywa urz?dze? mobilnych, cz?sto czyta opinie internetowe i dzieli si? swoimi wra?eniami, lubi udogodnienia w zakupach. To w?a?nie do potrzeb tych klientów b?dzie si? dostosowywa? handel – ocenia Czes?aw Jasiewicz.
Polscy konsumenci s? nie tylko wygodni, ale te? coraz bardziej wymagaj?cy i ?wiadomi swoich wyborów. Szukaj? coraz lepszych do?wiadcze? zakupowych, poczynaj?c od wygl?du samego centrum, poprzez witryny, a ko?cz?c na profesjonalnej obs?udze. Oczekuj? tak?e, ?e wszystkie rzeczy b?d? w stanie za?atwi? w jednym miejscu, w wygodny sposób.
– W?a?nie dzi?ki innowacyjnym technologiom mo?liwe s? zmiany w modelach handlowych, ich celem jest wyj?cie naprzeciw potrzebom klienta, skrócenie czasu zakupów, zwi?kszenie wygody, a tak?e budowanie wra?e? zakupowych. Jeszcze kilka lat temu dotykowa karta p?atnicza czy sklep w smartfonie by?y nowo?ci?, teraz to ju? standard – mówi Czes?aw Jasiewicz.
Jak wynika z ubieg?orocznego raportu Zebra Technologies, 78 proc. detalistów uwa?a, ?e integracja handlu elektronicznego z tradycyjnymi zakupami w sklepie ma kluczowe znaczenie dla ich dzia?alno?ci. Podobny odsetek (73 proc.) wskazuje na istotne znaczenie big data. Do 2021 roku 87 proc. sprzedawców detalicznych zamierza wdro?y? mobilne urz?dzenia kasowe (mPOS), a 65 proc., innowacyjne us?ugi dostawy zamówionego towaru.
Ekspert EPP prognozuje te?, ?e du?y wp?yw na przysz?y kszta?t handlu detalicznego b?dzie mie? tak?e zyskuj?cy na znaczeniu trend, jakim jest ekonomia wspó?dzielenia.
– Statystyki wskazuj? na bardzo du?y jej wzrost. Dotyczy to przede wszystkim sektora us?ug, takich jak noclegi b?d? transport. Moim zdaniem galerie handlowe maj? szans? by? znakomit? platform? dla tego typu us?ug, chocia?by dlatego, ?e maj? znakomite lokalizacje i dzi?ki temu w galeriach handlowych w ogóle dobrze si? korzysta ze wszystkich us?ug – mówi Czes?aw Jasiewicz.
Spó?ka inwestycyjna EPP zarz?dza jednym z najwi?kszych w Polsce portfeli nieruchomo?ci komercyjnych, wartym przesz?o 2 mld euro. Obecnie w jej portfolio znajduje si? 19 obiektów handlowych, sze?? biurowych oraz dwa obiekty wielofunkcyjne w budowie o ??cznej powierzchni wynosz?cej ponad 835 000 mkw. Najnowszym projektem spó?ki – realizowanym we wspó?pracy z Echo Investment – jest Towarowa 22 na warszawskiej Woli, w ramach którego powstanie wielofunkcyjny kompleks, na który z?o?? si? m.in. nowoczesna przestrze? handlowo-us?ugowa, cz??? biurowa, mieszkalna oraz zielona, ogólnodost?pna przestrze? publiczna. Wzd?u? ulicy Towarowej powstanie pierzeja domów handlowych, a dawny Dom S?owa Polskiego, który znajduje si? na terenie inwestycji, zostanie przekszta?cony w miejsce spotka? i wydarze? kulturalnych, z bogat? ofert? gastronomiczn? i kawiarniami.
/newseria