W poniedzia?ek, Kancelaria Prezydenta og?osi?a, ?e prezydent podpisa? nowelizacj? ustawy o podatku od towarów i us?ug. Celem tej zmiany jest wprowadzenie obowi?zkowego fakturowania elektronicznego. Ale co to oznacza dla przedsi?biorców i dla systemu podatkowego kraju?
Nowe wytyczne dla faktur
Zgodnie z komunikatem Kancelarii Prezydenta, g?ówn? intencj? nowej ustawy jest wprowadzenie obowi?zkowego fakturowania elektronicznego w ramach Krajowego Systemu e-Faktur. Inicjatywa ma na celu ograniczenie oszustw zwi?zanych z podatkiem VAT i unikaniem p?acenia tego podatku.
Kto b?dzie musia? wystawia? e-faktury?
Podatnicy podatku od towarów i us?ug b?d? musieli wystawia? faktury w ustrukturyzowanej formie za po?rednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. Jednak?e istniej? pewne wyj?tki:
- Podatnicy nieposiadaj?cy siedziby dzia?alno?ci gospodarczej na terytorium Polski mog? wystawia? faktury elektroniczne lub papierowe.
- W przypadku dostaw towarów lub ?wiadczenia us?ug, które nie s? zwi?zane ze sta?ym miejscem prowadzenia dzia?alno?ci gospodarczej w Polsce.
- Podatnicy korzystaj?cy z procedur szczególnych.
- Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadz?cych dzia?alno?ci gospodarczej.
- Okre?lone przypadki, które zostan? udokumentowane zgodnie z rozporz?dzeniem ministra finansów.
Zmiany dotycz?ce rolników i terminów zwrotów
Zmieniono równie? zasady dla rolników rycza?towych – faktura VAT RR oraz jej korekta mog? by? teraz wystawiane w systemie e-faktur tylko za zgod? rolnika. Dodatkowo skrócono podstawowy termin zwrotu nadwy?ki podatku naliczonego z 60 do 40 dni.
Kiedy reforma wejdzie w ?ycie?
Cho? ustawa wchodzi w ?ycie z dniem 1 lipca 2024 r., przewidziano pewien okres przej?ciowy. Do ko?ca 2024 roku podatnicy, którzy s? obowi?zani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych, mog? nadal wystawia? tradycyjne faktury elektroniczne lub papierowe w pewnych okre?lonych przypadkach.
“Przedsi?biorcy, którzy dopiero teraz zaczynaj? analiz? pod k?tem KSeF, powinni jak najszybciej zidentyfikowa? wszystkie ?ród?a wystawiania faktur i procesowania dokumentów zakupu w firmach. W drugim kroku nale?y zweryfikowa? w swoim dziale IT lub u dostawców systemów, czy przygotowana jest aktualizacja oprogramowania, gwarantuj?ca komunikacj? z KSeF. Je?li taki warunek nie jest spe?niony, lub z ró?nych wzgl?dów taka opcja nie jest rozwa?ana, wtedy potrzebne jest alternatywne rozwi?zanie, aby sprosta? zmianie prawa.” – mówi Micha? Sosnowski ekspert KSeF, Business Development Director, Exorigo-Upos
Wprowadzenie obowi?zkowego fakturowania elektronicznego to znacz?cy krok w kierunku cyfryzacji i usprawnienia systemu podatkowego w Polsce. Ma to na celu zwi?kszenie przejrzysto?ci i ograniczenie oszustw podatkowych. Przedsi?biorcy i podatnicy powinni ?ledzi? nowe wytyczne i przygotowa? si? na zmiany, które nadejd? w po?owie 2024 roku.