Obni?ka podatku VAT na ?ywno??: Wi?kszo?? Polaków nie dostrzega spadku cen w sklepach

Izabela Myszkowska
6 Min

Niespe?na jeden na trzech Polaków dostrzega, ?e ceny w sklepach zmniejszy?y si? przez ustawow? obni?k? VAT-u na ?ywno??. Ponad dwa razy wi?cej rodaków jest przeciwnego zdania. O spadku cen mówi? g?ównie osoby z najwi?kszych miast. Z kolei nie zauwa?aj? go przede wszystkim mieszka?cy wsi i najmniejszych miejscowo?ci. Ci, którzy dopatruj? si? wspomnianej zmiany, twierdz? przewa?nie, ?e ona jest raczej symboliczna.

Niewidoczny spadek

Wed?ug sonda?u, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy BLIX, 29,6% rodaków zauwa?a, ?e ceny w sklepach spad?y przez ustawow? obni?k? VAT-u na ?ywno??. Natomiast zupe?nie przeciwnego zdania jest 61,5% uczestników badania. Z kolei 7,9% ankietowanych w nie potrafi tego okre?li?. 1% respondentów ta kwestia w ogóle nie interesuje. Odpowiedzi zebrano od 1040 doros?ych Polaków w wieku 18-80 lat.

– To s? raczej opinie bardziej zwi?zane z sympatiami politycznymi ni? wynikaj?ce z obserwacji sklepowych pó?ek. Spadek cen jest bardzo ma?o zauwa?alny. Je?li w ogóle wyst?pi?, to na poziomie 1% lub mo?e troch? wy?szym. Wiele firm wykorzysta?o ustawow? obni?k? VAT jako okazj? do podbudowania w?asnej mar?y, bo przecie? rosn?ca inflacja zjada wszystko, równie? mar??komentuje dr Andrzej Maria Fali?ski, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Jak zaznacza prof. Stanis?aw Gomu?ka, g?ówny ekonomista BCC i by?y wiceminister finansów, wyniki ankiety nie s? zaskoczeniem. W ostatnich kilku miesi?cach znacznie wzros?y ceny niektórych artyku?ów kupowanych przez gospodarstwa domowe. Zmiany by?y tak du?e, ?e Rz?dowa Tarcza Antyinflacyjna odgrywa?a w zasadzie niewielk? rol?. Ekspert podkre?la, ?e jest nieznaczny spadek cen, ale prawdopodobnie respondenci uznali to za dzia?anie nieistotne.

– Zmiany mo?na zauwa?y? w sklepach, które wyra?nie zakomunikowa?y obni?k? VAT. Cz??? sieci uczyni?a z tego element kampanii marketingowych. Takie dzia?ania podj??y przede wszystkim dyskonty, hipermarkety i po cz??ci równie? supermarkety. Mniejsze sieci oraz placówki niezrzeszone albo nie zmieni?y cen w ogóle, albo nie zadba?y o odpowiedni? komunikacj?. W efekcie du?y odsetek Polaków nie dostrzega obni?ekmówi dr Krzysztof ?uczak z Grupy BLIX.

Znaczenie lokalizacji

Spadek cen zauwa?aj? g?ównie osoby w wieku 23-35 lat (w?ród nich – 32,5%), z miesi?cznymi dochodami netto 7000-8999 z? (43,2%) i z wykszta?ceniem podstawowym lub gimnazjalnym (34,6%). Z kolei patrz?c na wielko?? miejsca zamieszkania, ww. zmian? wskazuj? przede wszystkim respondenci z miast licz?cych od 500 tys. mieszka?ców – 33,2%. Minimalnie mniejszy odsetek widzimy w?ród badanych z miejscowo?ci maj?cych od 200 tys. do 499 tys. ludno?ci – 33,1%. Z kolei na drugim ko?cu zestawienia znajduj? si? ankietowani ze wsi i z miejscowo?ci, w których mieszka do 5 tys. osób – 22,1%.

– W wi?kszych miastach jest konkurencja, która sk?ania do proaktywnych dzia?a? marketingowych. Handel jest w wi?kszym stopniu zrzeszony oraz dominuj? du?e sieci handlowe, które odpowiednio zadba?y o komunikacj? spadku cen w?ród konsumentówpodkre?la dr ?uczak. 

Natomiast spadku cen nie dostrzegaj? najcz??ciej osoby w wieku 36-55 lat (w?ród nich – 64,3%), z miesi?cznymi dochodami netto – 3000-4999 z? (65,6%) i z wykszta?ceniem ?rednim (63,6%). Z kolei patrz?c na wielko?? miejsca zamieszkania, mo?na stwierdzi?, ?e takiej zmiany nie do?wiadczaj? respondenci ze wsi i z miejscowo?ci licz?cych do 5 tys. mieszka?ców – 64,4%. Dalej s? ankietowani z o?rodków, w których mieszka od 5 tys. do 15 tys. osób – 63,1%.

– Najmniejsze miejscowo?ci z regu?y s? ubo?sze, a poziom ?ycia tam jest ni?szy. I nawet je?li ceny w tych o?rodkach troszk? spad?y, to mieszka?cy i tak niewiele mog? kupi?. Ponadto, w tych lokalizacjach jest najmniej sieci handlowych. Nie ma konkurencji mi?dzy tymi nisko cenowymi formatami, g?ównie dyskontami. Tam funkcjonuje raczej tradycyjny handel. I takie placówki musz? zarobi? na siebie. Je?li nawet obni?aj? ceny, to ruch ten jest praktycznie niezauwa?alny dla klientówdodaje dr Fali?ski. 

Ocena zmian

Respondenci, którzy zauwa?aj? spadek cen, najcz??ciej wskazuj?, ?e raczej nast?pi? on symbolicznie – 36%. I ta odpowied? jest wybierana przede wszystkim przez osoby w wieku 56-80 lat (w?ród nich – 43,4%), z wykszta?ceniem wy?szym (38%) i z miast licz?cych co najmniej 500 tys. mieszka?ców (44,9%).

– Spadek cen tylko w niewielkim stopniu b?dzie odczuwalny dla przeci?tnej rodziny. Obecna obni?ka VAT wyhamuje na jaki? czas wzrost cen. Jednak nie nale?y si? spodziewa?, ?e w tym roku nie b?dzie ju? podwy?ek. Sytuacja na rynku jest niepewna. Pot?guj? ten stan wysokie ceny surowców energetycznych i wahania kursów walutowych, co z kolei wp?ywa na to, ile p?acimy w sklepach za poszczególne towary. Do tego doszed? konflikt militarny na Ukrainie, który z pewno?ci? w nied?ugiej przysz?o?ci równie? skomplikuje sytuacj? na naszym rynkuanalizuje ekspert z Grupy BLIX.

Na kolejnych miejscach w zestawieniu respondenci wskazali, ?e ceny spad?y w sposób niezadawalaj?cy (23,7%) i praktycznie niezauwa?alny dla ich portfeli (20,5%). Dalej pada?y stwierdzenia, ?e zmniejszy?y si? zadawalaj?co (12,7%) i wida? du?e ró?nice (3,6%). Wed?ug dr. Fali?skiego, powy?sze wyniki pokazuj?, ?e dzia?anie z VAT-em jest po prostu nieskuteczne i rozczarowuj?ce. Zreszt? nie mo?e by? inaczej, bo ruch zwi?zany z tym podatkiem nie jest w stanie zatrzyma? procesu makroekonomicznego kszta?towania cen. Tego nie zadekretuje si? administracyjnie, a z czym? takim mamy w?a?nie do czynienia.

TEMATY:
Udostępnij