Ju? 4 na 5 powodzi w Europie monitorowanych jest za pomoc? satelitów, a aplikacje informuj?ce o zanieczyszczeniu powietrza bij? rekordy popularno?ci. To wszystko dzi?ki danym z kosmosu.
Wed?ug raportu rocznego programu Copernicus (Copernicus Market Report), obrazowanie satelitarne, realizowane w ramach programu obserwacji naszej planety, odpowiada?o w 2018 roku nawet za 80 proc. danych dotycz?cych naszej atmosfery. 4 na 5 powodzi w Europie by?o monitorowanych za pomoc? satelitów, a aplikacje oparte na danych z kosmosu dla rolnictwa w niektórych regionach Starego Kontynentu powodowa?y znacz?ce zmniejszenie zu?ycia wody, nawozów i pestycydów.
Europejskie satelity
Autorzy Copernicus Market Report obliczyli, ?e warto?? us?ug i produktów opartych na danych z systemu Copernicus w 2020 roku ma osi?gn?? ponad 21 mld euro. Natomiast nak?ady, jakie zosta?y poniesione na wsparcie Copernicusa od 2008 roku do tej pory, to ponad 8,2 mld euro. Finansowe profity to jednak nie wszystko. Dzi?ki funkcjonowaniu programu powsta?o 17 tys. nowych miejsc pracy. Ale najwa?niejsze korzy?ci, jakie uda?o si? osi?gn?? dzi?ki realizacji programu, to te zwi?zane z bezpiecze?stwem i ?rodowiskiem naturalnym – zmniejszenie wp?ywu wycieków ropy naftowej na ekosystemy, ograniczenie obszarów po?arów, poprawa zarz?dzania w rybo?ówstwie czy realizacja projektów monitoruj?cych zanieczyszczenie ?rodowiska.
Rynek us?ug opartych na wykorzystaniu danych z satelitów dynamicznie si? rozwija. Dzi?ki europejskiemu programowi obserwacji Ziemi, mamy dost?p do aktualnych danych dotycz?cych jako?ci powietrza w aplikacji mobilnej, systemów wczesnego ostrzegania przed powodziami i po?arami oraz do informacji dla rolników, które mog? zmniejszy? negatywny wp?yw produkcji ?ywno?ci na ?rodowisko. Ró?ne sektory gospodarki, przedsi?biorstwa i u?ytkownicy w Europie uzyskuj? wymierne korzy?ci dzi?ki wykorzystaniu danych z satelitów.
Komisja Europejska dodatkowo dba o to, ?eby dost?p do tych danych by? powszechny i darmowy. U?ytkownicy DIAS-ów (Data and Information Access Service) mog? wyszukiwa?, pobiera? i analizowa? obrazy satelitarne na platformie internetowej, w ramach otwartego dost?pu lub skorzysta? z bardziej zaawansowanej oferty komercyjnej – wyja?nia Maciej Litewski, marketing manager w CloudFerro, firmy specjalizuj?cej si? w cloud computingu, która dostarcza rozwi?zania chmurowe umo?liwiaj?ce gromadzenie i udost?pnianie zdj?? satelitarnych z europejskich satelitów w ramach dwóch platform DIAS – CREODIAS i WEkEO.
Dane z kosmosu to niezwykle cenne informacje, pozwalaj?ce m.in. oszacowa? szkody powsta?e w wyniku kl?sk ?ywio?owych, oceni? ryzyko ró?nych zjawisk pogodowych, czy analizowa? dane meteorologiczne na wiele ró?nych sposobów. Przek?adaj? si? one na konkretne, u?atwiaj?ce ?ycie, produkty i us?ugi. S? to np. aplikacje dla ?eglarzy, programy dla rolników, firm ubezpieczeniowych czy s?u?b ratunkowych – Maciej Litewski
Obrazowanie satelitarne na ?wiecie
Wed?ug bada? ameryka?skiej firmy analitycznej Research and Markets, ?wiatowy komercyjny rynek obrazowania satelitarnego w 2018 roku osi?gn?? warto?? ponad 4 mld dolarów, a do 2024 roku ma wzrosn?? do 7,5 mld dolarów. Popularno?? obrazowania satelitarnego, dzi?ki jego kompleksowo?ci informacyjnej, cz?stotliwo?ci i szybko?ci dostarczanych danych, przebi?a ju? wykorzystanie zdj?? naziemnych i lotniczych.
Je?li chodzi o wykorzystanie danych satelitarnych w poszczególnych regionach ?wiata, od lat prym wiod? Stany Zjednoczone. USA prowadz? zdecydowanie najwi?ksz? liczb? bada? oraz inwestycji na rynku kosmicznym, s? tak?e pionierami i liderem w komercyjnym wykorzystaniu obrazowania satelitarnego w ró?nych ga??ziach przemys?u. Jak pokazuje przyk?ad Stanów Zjednoczonych, eksploracja kosmosu jest nie tylko przedmiotem obszernych bada?, ale równie? ogromn? szans? dla krajowych gospodarek.
W komercyjnym przemy?le satelitarnym zachodzi obecnie ogromna transformacja, czego dowodem jest liczba wystrzeliwanych satelitów, a tak?e wzrost przychodów z us?ug opartych na danych z satelitów – mówi Tom Stroup, prezes Stowarzyszenia Przemys?u Satelitarnego w USA (Satellite Industry Association). Te trendy bran?owe, w po??czeniu z rosn?cymi mo?liwo?ciami coraz bardziej zaawansowanych satelitów, wymagaj? jednak równie? wsparcia systemowego oraz odpowiednich regulacji – dodaje.
Rozwój przemys?u kosmicznego w poszczególnych krajach skorelowany jest z wielko?ci? lokalnej agencji kosmicznej. I tak, ameryka?ska NASA, jako najwi?ksza na ?wiecie agencja, dysponuj?ca najwi?kszym w?ród innych bud?etem, jest du?ym impulsem dla lokalnego przemys?u kosmicznego, który od lat znajduje si? w ?wiatowej czo?ówce. Sektor kosmiczny USA jest ?wietnym przyk?adem tego, jak umiej?tnie lokowane wsparcie mo?e pobudzi? rynek – t?umaczy Maciej Litewski z CloudFerro. Model inwestowania w firmy przez pa?stwo, które jako pierwsze kupuje ich produkty i us?ugi, bardzo dobrze sprawdza si? w Stanach i coraz cz??ciej jest wdra?any w Unii Europejskiej. Mamy nadziej?, ?e wkrótce b?dzie to mo?liwe równie? w Polsce. Inwestycje rz?dowe w produkty oparte na obrazowaniu satelitarnym, zw?aszcza zwi?zane z obronno?ci? i bezpiecze?stwem, mog? by? sporym impulsem do wzrostu sektora kosmicznego w Polsce – dodaje.
Rynek europejski ro?nie
Ale nie tylko Stany Zjednoczone inwestuj? w kosmiczne technologie. Europejska Agencja Kosmiczna z roku na roku zwi?ksza swój bud?et i chocia? ci?gle daleko jej do poziomu finansowania w stylu ameryka?skim (obecnie bud?et ESA to oko?o jedna trzecia bud?etu NASA), to rynek us?ug opartych na obrazowaniu satelitarnym w Europie równie? bardzo dynamicznie wzrasta.
Najwi?ksze przychody z wykorzystania danych gromadzonych w ramach Copernicusa w 2018 roku uzyskano w segmencie us?ug zwi?zanych z monitoringiem mórz i oceanów. Kolejne sektory, w których odnotowano znaczne przychody, to ochrona i bezpiecze?stwo, rolnictwo, przemys? gazowy i wydobywczy, le?nictwo oraz monitoring miejski. Wed?ug Copernicus Market Report, segment przedsi?biorstw wykorzystuj?cych europejskie dane obserwacyjne wzrós? w uj?ciu rocznym a? o 11 proc. w Europie i o 6 proc. na ?wiecie.