Ponad 1/3 Polaków zamierza zmieni? zatrudnienie w ci?gu najbli?szego roku. Tak wynika z „Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy” przeprowadzonego na zlecenie Youniversity – streamingowego serwisu rozwojowego. Aby przeciwdzia?a? odp?ywowi wykwalifikowanej kadry, pracodawcy powinni zadba? zarówno o poziom zadowolenia pracowników, jak i umiej?tno?ci liderów. W?ród najwa?niejszych czynników wp?ywaj?cych na satysfakcj? z pracy na pierwszym miejscu znalaz?o si? satysfakcjonuj?ce zarz?dzanie pracownikami przez prze?o?onych. Kolejne miejsca zaj??y zrozumienie misji i wizji firmy oraz zg?aszanie i rozwi?zywanie problemów.
Rotacja pracowników w firmie to zjawisko naturalne, a czasem nawet po??dane. Jednak zbyt du?a fluktuacja w?ród wykwalifikowanej kadry wi??e si? z wieloma – bezpo?rednimi i ukrytymi – kosztami. Aby przeciwdzia?a? temu zjawisku wa?ne jest odpowiednie zarz?dzanie satysfakcj? pracowników oraz zrozumienie ich potrzeb. Odpowiedzi na pytanie „Czego potrzebuj? podw?adni?” dostarcza badanie przeprowadzone na zlecenie streamingowego serwisu rozwojowego Youniversity.
Top 7 czynników wp?ywaj?cych na satysfakcj? z pracy
G?ównym celem Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy to sprawdzenie metod? NPS (Net Promoter Score) oraz korelacjami Pearsona czy Polacy polecaj? swoich pracodawców, jakie czynniki wp?ywaj? na satysfakcj? z pracy, ilu pracowników planuje zmieni? swoj? prac? w przeci?gu najbli?szych 12 miesi?cy i co jest tego najcz?stszym powodem, oraz – co niezwykle istotne – jakie s? oczekiwania pracowników wzgl?dem ich lidera, czyli bezpo?redniego prze?o?onego. Najnowsze badanie z 2022 roku po raz pierwszy uwzgl?dnia perspektyw? generacji X, Y i Z na polskim rynku pracy.
Kluczowym czynnikiem zwi?zanym z satysfakcj? z pracy w 2022 roku jest satysfakcjonuj?ce zarz?dzanie pracownikami przez prze?o?onych (nr 1). Ludzie chc? mie? lidera, który ?wiadomie przewodzi i skutecznie zarz?dza, który koncentruje si? na pracownikach i nie improwizuje w pracy.
Pracownicy chc? zna? i rozumie? misj? firmy (nr 2), w której pracuj?. Chc? wiedzie?, dlaczego firma istnieje i do czego d??y – to nadaje sens ich pracy i buduje poczucie przynale?no?ci do firmy. Chc? mie? mo?liwo?? zg?aszania problemów (nr 3), tego, co przeszkadza im w pracy i j? dezorganizuje. Oczekuj? równie? wsparcia ze strony lidera w ich rozwi?zywaniu.
Lider, za którym warto pod??a?
Lider i jego postawa, a tak?e atmosfera, któr? tworzy, maj? istotny wp?yw na satysfakcj? z pracy oraz motywacj? do dzia?ania. W badaniu pojawia si? pytanie o oczekiwania pracowników wzgl?dem swojego bezpo?redniego prze?o?onego. Jest ono o tyle wa?ne, ?e daje bardzo dobry wgl?d w kompetencje, które ka?dy lider w dzisiejszych czasach powinien rozwija?. Co ciekawe, ankietowani rok do roku wskazuj?, ?e 10 na 10 najwa?niejszych oczekiwa? wzgl?dem lidera dotyczy jego postawy, jak na przyk?ad szacunek do innych ludzi, a nie ?ci?le aspektów merytorycznych na zajmowanym stanowisku.
W byciu liderem nie chodzi o to, by ludzie szli za nami. Chodzi raczej o to, by szli razem z nami – mówi Rados?aw Drzewiecki, za?o?yciel Youniversity oraz autor wielu seriali rozwojowych, w tym serialu „Skuteczny lider” – Je?li lider potrafi stworzy? takie ?rodowisko pracy, w którym wszyscy maj? wspólne cele, nikt niczego nie musi si? domy?la?, ka?dy rozumie swoj? rol? w strategii firmy, to chce si? pracowa?. Z kolei je?li on improwizuje w pracy albo zarz?dza przez „trzymanie kciuków”, to ludzie si? frustruj? i odchodz?.
Adekwatne finanse i mo?liwo?? rozwoju
Z oczywistych wzgl?dów Polacy przywi?zuj? równie? wag? do gratyfikacji finansowej (nr 4). Dzi?ki wynagrodzeniu, które uwa?amy za adekwatne do naszego poziomu do?wiadczenia i zaanga?owania w prac?, czujemy si? docenieni i szcz??liwsi. W ocenie adekwatno?ci i sprawiedliwo?ci wynagrodzenia do wnoszonego wk?adu w firm? wida? znacz?ce ró?nice mi?dzy szczególnymi pokoleniami. A? 66% osób z pokolenia Z deklaruje, ?e ich wynagrodzenie jest nieadekwatne do wk?adu wnoszonego do firmy. W pokoleniu Y jest to 60 % badanych, a tylko 51% w pokoleniu X.
Przysz?o?? nale?y do tych, którzy przygotowuj? si? do niej ju? dzi?. Firmy, które chc? odnie?? sukces w biznesie, musz? by? przygotowane lepiej ni? konkurenci. Musz? by? wyraziste, elastyczne, a przede wszystkim posi??? ponadprzeci?tn? zdolno?? do adaptacji. Istotn? rol? odgrywa tu edukacja liderów, bezpo?rednich prze?o?onych pracowników i pracowników – aby pozyskiwali nowe umiej?tno?ci, rozwijali i doskonalili swoje zdolno?ci tak, by by?y zawsze aktualne w stosunku do tego, czego oczekuje zmieniaj?cy si? ?wiat. Dodatkowo – mo?liwo?? rozwoju jest jednym z elementów wyboru pracy i pozostania w niej.
Badani wskazuj? mo?liwo?? rozwoju i nauki (nr 5) jako istotny czynnik zwi?zany z satysfakcj? z pracy. Pracownicy rozumiej? potrzeb? ci?g?ego rozwoju i to nie tylko w kwestii podnoszenia kwalifikacji domenowych, czy pod??ania za aktualnymi potrzebami rynku, ale równie? chc? si? kszta?ci? w kierunku wyzwa?, które nios? za sob? kompetencje przysz?o?ci. Dodatkowo, zazwyczaj dok?adnie wiedz? czego, kiedy i jak chc? si? uczy?.
„Dzisiejsze czasy wymagaj? od nas wszystkich sta?ego podnoszenia kwalifikacji, a jak wynika z bada? Youniversity, pracownicy przede wszystkim sami chc? si? szkoli?. Aby mogli skutecznie to robi? potrzebuj? odpowiednich warunków – spokojnego miejsca, czasu, dobrej formy psychofizycznej. Wszystkie te czynniki wp?ywaj? na efektywne przyjmowanie i zapami?tywanie informacji” – Rados?aw Drzewiecki, twórca i CEO Youniversity
Elastyczno?? czasow? oraz tematyczn? zapewnia Youniversity – streamingowy serwis rozwojowy, oferuj?cy u?ytkownikom setki filmów i seriali rozwojowych z ró?nych dziedzin takich jak przywództwo, zarz?dzanie, sprzeda? i marketing, komunikacja i relacje, wellbeing czy inspiracje rozwojowe. W Youniversity to pracownik decyduje czego, kiedy, jak i gdzie chce si? uczy?.
96% u?ytkowników wykorzystuje wiedz? zdobyt? w Youniversity w ?yciu prywatnym i zawodowym, a ?rednia ocena przydatno?ci metod i narz?dzi prezentowanych w serialach wynosi 5.0/ 6.0.
Ostatnie dwa z top 7 czynników maj?cych zwi?zek z satysfakcj? z pracy to przyjazna atmosfera (nr 6) i godzenie pracy z ?yciem towarzyskim (7).
Te 7 aspektów maj?cych wp?yw na satysfakcj? z pracy powinno by? drogowskazem dla zarz?dzaj?cych. Dlaczego warto motywowa? pracowników do rozwoju? Naszym zdaniem motywacja jest wa?nym aspektem ?wiadomego rozwoju zawodowego. To si?a, która nap?dza ludzi do robienia tego, co robi? i sprawia, ?e s? szcz??liwi. A szcz??liwi ludzie, to dobrze prosperuj?ca organizacja.