Wed?ug danych, które Wall Street Journal uda?o si? zdoby?, Starlink zako?czy? rok 2022 z pó?tora milionem u?ytkowników i przychodami w wysoko?ci 1,4 miliona dolarów. Te liczby s? dalekie od pierwotnych celów firmy, które zak?ada?y zdobycie dwudziestu milionów u?ytkowników i siedmiu miliardów dolarów zysku do 2022 roku.
Wzrost, ale nie taki, jakiego oczekiwano
Nie mo?na jednak zapomnie?, ?e Starlink wci?? ro?nie. Pierwsze dane kwartalne z 2023 roku pokazuj? 55 milionów dolarów zysków operacyjnych. To optymistyczny sygna?, ale czy wystarczaj?cy, aby zrekompensowa? brak spe?nienia pierwotnych celów?
Bariery wej?cia
Jednym z najwi?kszych wyzwa? dla Starlink jest wysoki koszt pocz?tkowy. Aby korzysta? z us?ug, u?ytkownicy musz? zap?aci? 499 euro za sprz?t i dodatkowo 60 euro za wysy?k?, a potem 99 euro miesi?cznie za abonament. Te ceny mog? odstraszy? potencjalnych klientów, zw?aszcza w krajach, gdzie dost?p do internetu jest ju? powszechny.
Geopolityczne komplikacje
Nie mo?na równie? ignorowa? kontrowersji zwi?zanych z Ukrain?. Wed?ug niepotwierdzonych informacji, Starlink mia?by udaremni? kontrofensyw? armii ukrai?skiej, nie aktywuj?c satelitów na Krymie. Elon Musk na razie milczy na ten temat, co tylko podsyca spekulacje.
Starlink to projekt pe?en potencja?u, ale równie? wyzwa?. Nie spe?nienie pierwotnych celów mo?e by? sygna?em do refleksji, ale niekoniecznie oznacza pora?k?. Wysokie bariery cenowe i kwestie geopolityczne s? jednak problemami, które SpaceX musi rozwi?za?, je?li chce, aby Starlink sta? si? globalnym liderem w dostarczaniu internetu satelitarnego.