Od dzi? nowe regulacje dotycz?ce po??cze? lotniczych

Newsroom BrandsIT
5 Min

Zgodnie z nowym rozporz?dzeniem, które b?dzie obowi?zywa? do 25 sierpnia, wstrzymane s? po??czenia lotnicze z 44 krajami, w tym ze Stanami Zjednoczonymi, Chinami, Brazyli?, Rosj?, Izraelem czy Czarnogór?. Pojawi?a si? jednak mo?liwo?? podró?owania do Szwecji i Portugalii, a wcze?niej tak?e do takich popularnych latem miejsc jak Egipt, Turcja czy Tunezja. Operacji lotniczych wykonuje si? obecnie w Polsce znacznie mniej, ni? mia?o to miejsce przed rokiem, jednak ruch na polskim niebie ro?nie dynamicznie wraz z otwieraniem kolejnych kierunków. To rodzi szereg wyzwa? dla kontrolerów ruchu lotniczego, którzy nigdy nie pracowali w tak szczególnych i niepewnych warunkach.

– Wbrew powszechnemu mniemaniu lotniska w Polsce nie zosta?y kompletnie zamkni?te ani na moment, poniewa? nawet w czasie najci??szego lockdownu obs?ugiwali?my przewo?ników lotniczych w ramach takich akcji jak #LOTdoDomu”, transportów maseczek oraz sprz?tu medycznego, a tak?e zapewniali?my bezpiecze?stwo samolotom wojskowym, medycznym czy te? tzw. lotnictwu turystycznemu, które w okresie zmniejszonej liczby operacji rozk?adowych ochoczo korzysta?o z kontrolowanej przestrzeni powietrznej – mówi Jakub Caban, kontroler warszawskiego zbli?ania w Polskiej Agencji ?eglugi Powietrznej, cz?onek zarz?du Zwi?zku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Wraz ze znoszeniem restrykcji ruch lotniczy powoli zaczyna? wzrasta?. Najwi?kszy wzrost odnotowali?my na prze?omie czerwca i lipca, kiedy z dnia na dzie? potrafi? on wynie?? nawet blisko 50 proc.

Rada Ministrów co dwa tygodnie publikuje nowe rozporz?dzenie dotycz?ce kierunków, w które i z których mo?na wykonywa? loty z polskich lotnisk. Zgodnie z rozporz?dzeniem, które zaczyna obowi?zywa? 12 sierpnia, zakaz po??cze? dotyczy 44 pa?stw, w tym USA i krajów ba?ka?skich, takich jak Bo?nia i Hercegowina, Czarnogóra, Serbia, Macedonia Pó?nocna, a tak?e Luksemburg czy Andora. Cho? wolno ju? lata? do ch?tnie wybieranych przez Polaków miejsc, zw?aszcza w sezonie,  takich jak Turcja, Tunezja, Grecja czy Hiszpania, ruch lotniczy ci?gle jest zdecydowanie mniejszy ni? przed pandemi?.

Wed?ug Jakuba Cabana dzi? codziennie nad Polsk? przelatuje ok. tysi?ca samolotów, a warszawskie lotniska – Chopina i Modlin – obs?uguj? ok. 300 operacji lotniczych dziennie.

– Poziom tego ruchu ci?gle nie jest jeszcze porównywalny z tym, który mia? miejsce w ubieg?ych latacht?umaczy warszawski kontroler i podkre?la, ?e kluczowa jest niepewno?? tego, co zdarzy si? w nadchodz?cych tygodniach.Stanowi to bardzo du?e wyzwanie dla ca?ej bran?y lotniczej i kontrolerów ruchu lotniczego. Jest to w?a?ciwie sytuacja bezprecedensowa, nigdy wcze?niej przeszkody dla funkcjonowania ruchu lotniczego – czy wynikaj?ce z wybuchu wulkanu, czy wojny na Ukrainie, czy te? nawet kryzysu w 2008 roku – nie by?y dla bran?y tak dotkliwemówi.

Jak wyja?nia, w zwi?zku z pandemi? i wprowadzonymi w Polskiej Agencji ?eglugi Powietrznej restrykcjami sanitarnymi kontrolerzy lotów zostali podzieleni na przynajmniej dwie grupy, ?eby w razie pojawienia si? zaka?enia u pracownika jednej z grup pracownicy tej drugiej mogli zast?pi? kolegów. W zwi?zku z tym dobowe obsady stanowisk operacyjnych zosta?y zmniejszone, w niektórych przypadkach do takiego poziomu, ?e kontrolerzy musz? pracowa? samodzielnie, jednoosobowo. Ponadto w zwi?zku z konieczno?ci? odka?ania g?ównej sali operacyjnej operacje regularnie przenoszone s? do zapasowej sali.

– Dla wszystkich pracowników bran?y lotniczej procedury bezpiecze?stwa s? czym? na kszta?t konstytucji, poniewa? zw?aszcza zawód kontrolera ruchu lotniczego wi??e si? ze znaczn? odpowiedzialno?ci? – wyja?nia Jakub Caban. Z perspektywy kontrolera warszawskiego zbli?ania mog? powiedzie?, ?e w ubieg?ym roku w czasie ka?dej godziny pracy swoje ?ycie powierzy?o nam ponad 3,34 tys. pasa?erów. Z kolei w skali roku odpowiadali?my za maj?tek wi?kszy ni? roczne PKB Polski, a mówi? o warto?ci samych maszyn.

W ubieg?ym roku wed?ug wst?pnego szacunku GUS warto?? PKB Polski wynios?a prawie 2,3 bln z?.

W 2019 roku polskie lotniska obs?u?y?y prawie 49 mln pasa?erów, czyli o 7 proc. wi?cej ni? w 2018 roku. Najwi?cej skorzysta?o z Lotniska Chopina w Warszawie (ponad 18,8 mln osób). Ruch w porcie wzrós? o 1,1 mln pasa?erów, czyli o 6 proc. Na drugim miejscu w?ród lotnisk pod wzgl?dem liczby przewiezionych pasa?erów pozosta? Port Lotniczy Kraków-Balice z 8,4 mln pasa?erów i z najwi?kszym wzrostem ilo?ciowym (+1,6 mln pasa?erów) oraz dynamik? wzrostu na poziomie 24 proc. O 8 proc. wzros?a liczba osób, które skorzysta?y z gda?skiego portu im. L. Wa??sy (+394 tys.), a o 6 proc. zwi?kszy?o si? grono korzystaj?cych z lotniska Wroc?aw-Strachowice (+203 tys.). Z mniejszych portów znacz?cy wzrost odnotowa?y Zielona Góra-Babimost (+56 proc.), Olsztyn-Mazury (+26 proc.), ?ód? (+11 proc.) oraz Bydgoszcz (+4 proc.). Spadek zanotowano w przypadku portów lotniczych Lublin, Pozna?-?awica i Szczecin-Goleniów.

– Dla nas kluczowe jest to, ?eby wszelkiego rodzaju procedury bezpiecze?stwa, które nas obowi?zuj? i które s? podstaw? naszej pracy, zosta?y odpowiednio przygotowane, wdro?one i przeanalizowane, ale te? przede wszystkim, ?e s? przestrzegane zarówno przez PA?P, kontrolerów, jak i przez wszystkich u?ytkowników przestrzeni powietrznej – podkre?la cz?onek zarz?du Zwi?zku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.B?dziemy apelowa? do wszystkich pracowników w tej bran?y o to, ?eby zawsze przestrzegali procedur bezpiecze?stwa, natomiast w tym szczególnym okresie, ?eby przyk?adali do tego podwójn? wag?.

Jak podkre?la, to w?a?nie dzi?ki przestrzeganiu wszystkich procedur bezpiecze?stwa ruch lotniczy jest tak bezpieczny. W Europie ostatni wypadek lotniczy spowodowany b??dem kontrolera wydarzy? si? 18 lat temu.

Udostępnij