Ruszy?a Platforma Elektronicznego Fakturowania. Od pó?nocy administracja publiczna ma obowi?zek przyjmowania od dostawców us?ug i wykonawców zamówie? publicznych, automatycznych e-faktur. Tym samym Polska staje si? jednym z pierwszych krajów, które zaczynaj? w pe?ni wdra?a? europejsk? dyrektyw? o obowi?zkowym przyjmowaniu e-faktur w administracji publicznej.
S? drogie w obs?udze, cz?sto zawieraj? b??dy i zwi?kszaj? ryzyko finansowych wy?udze? – z tego powodu faktury papierowe, a tak?e te przesy?ane w postaci pliku PDF, maj? by? w UE stopniowo zast?powane przez faktury automatyczne. Komisja Europejska chce w ten sposób m.in. ustandaryzowa? metod? wymiany i dokumentowania rozlicze? w Unii oraz uszczelni? system podatkowy.
Kilkaset podmiotów
Od dzi?, 18 kwietnia, polska administracja ma obowi?zek przyjmowania od dostawców towarów i wykonawców zamówie? publicznych faktur w jednolitym, europejskim standardzie. Tym samym Polska sta?a si? jednym z pierwszych krajów, które wdro?y?y unijn? dyrektyw? 2014/55/UE o e-fakturowaniu w dostawach publicznych.
To du?a zmiana, która w d?ugofalowej perspektywie mo?e wp?yn?? na popularyzacj? automatycznych faktur w?ród przedsi?biorców i wyeliminowanie problemów wynikaj?cych z przetwarzania faktur papierowych lub tych przesy?anych w plikach PDF. Mam tu na my?li zmniejszenie opó?nie? w p?atno?ciach, wyeliminowanie b??dów czy obni?enie kosztów obs?ugi przetwarzania faktur – komentuje Tomasz Kuciel, prezes zarz?du firmy Edison b?d?cej cz?onkiem konsorcjum PEF Expert, które na zlecenie Ministerstwa Przedsi?biorczo?ci i Technologii przygotowa?o Platform? Elektronicznego Fakturowania.
Po?redniczy ona w bezp?atnej wymianie automatycznych e-faktur pomi?dzy wykonawcami zamówie? publicznych a administracj? publiczn?. Umo?liwia tak?e sk?adanie zamówie?, awizowanie dostaw, potwierdzanie ich odbioru, a tak?e wystawianie faktur koryguj?cych i not ksi?gowych. Tak?e za granic?.
Faktury automatyczne mo?na od dzi? wysy?a? za po?rednictwem strony WWW lub aplikacji. Mo?na te? zintegrowa? platform? z w?asnymi systemami IT – t?umaczy Tomasz Kuciel z PEF Expert.
Na razie powy?ej 30 tys. EUR
Nowe przepisy o e-fakturach dotycz? wszystkich podmiotów, które realizuj? zamówienia publiczne w trybie ustawy Prawo zamówie? publicznych, ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane i us?ugi. W praktyce oznacza to, ?e obowi?zkiem przyjmowania automatycznych faktur s? obj?te m.in. organy w?adzy publicznej wszystkich szczebli, w tym jednostki samorz?du terytorialnego, urz?dy, pa?stwowe szko?y i uczelnie oraz placówki medyczne. Regulacje dotycz? na razie zamówie? o warto?ci powy?ej 30 000 Euro. Od 1.08. br. zamawiaj?cy b?dzie mia? jednak obowi?zek przyjmowa? tak?e automatyczne faktury na kwot? poni?ej 30 000 Euro. Oczywi?cie oba te przypadki dotycz? zamówie? publicznych wszcz?tych po 18 kwietnia 2019. Co istotne, decyzja o wystawieniu jednolitej e-faktury nale?y tylko do dostawcy (wykonawcy), gdy? w przypadku zamówie? publicznych nie jest ju? wymagana zgoda nabywców na wystawianie faktur elektronicznych.
Zastosowanie ustrukturyzowanych e-faktur sprawia, ?e dokumenty handlowe wymieniane s? automatycznie, a po stronie cz?owieka jest wy??cznie ich akceptacja. Szacuje si?, ?e wdro?enie takiego systemu zmniejsza koszty obs?ugi zamówie? i fakturowania nawet o 60-80%.
Rejestracji i wymiany dokumentów mo?na dokonywa? na stronie https://brokerpefexpert.efaktura.gov.pl/. Korzystanie z Platformy jest bezp?atne.