W ubieg?ym roku projekty OZE, które z?o?y?y wnioski o przy??czenie do sieci – o ??cznej mocy ponad 50 GW – dosta?y odmowy. Czy to stawia pod znakiem zapytania rozwój „zielonych paliw” Polsce?
S?abo?? infrastruktury przy??czeniowej, brak rozwoju ram regulacyjnych oraz brak strategii finansowania takich inwestycji – to g?ówne bariery rozwoju e-paliw w Polsce. Uwag? na nie zwraca? Robert Adamczewski, dyrektor ds. rozwoju European Energy Polska, podczas targów H2Poland w Poznaniu.
Targom towarzyszy?o powo?anie tak zwanej rady wodorowej „3 Seas Hydrogen Council” zrzeszaj?cej organizacje wodorowe z Polski, Czech, Estonii, ?otwy, Litwy, S?owenii, W?gier i Ukrainy. Organizacja b?dzie mia?a za zadanie wpiera? kraje i samorz?dy w rozwoju gospodarki zeroemisyjnej.
Osi?gni?cie w Polsce celów dotycz?cych zielonego wodoru b?dzie wymaga?o dzia?a? na wielu poziomach, a wspó?praca mi?dzysektorowa b?dzie kluczowa w tym procesie. Jednym z najwa?niejszych zada? jest budowa i pod??czenie do sieci ogromnej mocy OZE. Niestety w ubieg?ym roku wnioski o przy??czenia do sieci na ponad 50GW zosta?y odrzucone przez OSP. Pokazuje to s?abo?? infrastruktury energetycznej w Polsce. – komentuje Robert Adamczewski z European Energy.
Ekspert podkre?la, ?e rozwi?zaniem, które pozwoli uniezale?ni? produkcj? zielonych paliw od mo?liwo?ci przy??czeniowych, jest budowa hubów produkcyjnych. Takie rozwi?zanie nie obci??y dodatkowo sieci elekroenergetycznej i pozwoli budowa? technologi?, która w Polsce musi by? rozwijana. Nie zmienia to jednak faktu, ?e rozwój zielonych ?róde? jest wskazany w kontek?cie konieczno?ci obni?ania ceny jednostkowej energii, która wp?ywa na konkurencyjno?? polskiego przemys?u a w konsekwencji ca?ej polskiej gospodarki.
Rozwi?zaniem mo?e by? budowa projektu OZE i jego bezpo?rednie po??czenie z zak?adami produkcji wodoru lub e-metanolu. Jednak wi?cej OZE musi zosta? zbudowanych i pod??czonych do sieci, dostarczaj?c zielon? energi? do szerszego grona odbiorców ko?cowych i obni?aj?c ceny energii elektrycznej, która jest podstawow? zmienn? decyduj?c? o konkurencyjno?ci przemys?u. – dodaje Robert Adamczewski.
W Polsce produkcja e-metanolu i zielonego wodoru w skali przemys?owej w?a?ciwie nie istnieje. Jednak w Europie tego rodzaju projekty zaczynaj? mie? wp?yw na rynek paliw wykorzystywanych w transporcie i produkcji oraz na sektor ciep?owniczy. Dlatego liderzy innowacyjnych wdro?e? przemys?owych chc? t? technologi? rozwija? nad Wis??.
European Energy posiada ju? moce operacyjne w zakresie energii odnawialnej, aktywne projekty budowlane i rozwojowe. Badamy opcje zielonego wodoru i e-metanolu, tworzenie hubów i zapotrzebowanie odbiorców. Nasze do?wiadczenie w Danii daje nam ukierunkowane spojrzenie na przysz?e polskie projekty dotycz?ce produkcji zielonego paliwa. Ju? w 2023 roku European Energy planuje dostarcza? zielony wodór do portu Esbjerg w Danii ze swojej farmy wiatrowej w Måde ko?o Esbjerg o ??cznej mocy 12 MW. Zielony wodór b?dzie wykorzystywany w ogniwach paliwowych do „ekologizacji” statków w porcie. – mówi dyrektor ds. rozwoju European Energy Polska.
Warto doda?, ?e podczas produkcji zielonego wodoru generowana jest du?a ilo?? ciep?a. Zamiast pozwoli?, by si? zmarnowa?o, jego nadmiar zostanie wprowadzony do lokalnej sieci ciep?owniczej dla 200 gospodarstw domowych. Takie rozwi?zanie pokazuje, jak po??czy? sektor energetyczny, paliwowy i grzewczy w tym samym projekcie. W tym roku European Energy rozpocznie równie? produkcj? zielonego e-metanolu w najwi?kszej na ?wiecie fabryce e-metanolu wykorzystuj?cej energi? elektryczn? z w?asnej elektrowni s?onecznej Kassø w Danii o mocy 300 MW. Po osi?gni?ciu pe?nej operacyjno?ci zak?ad b?dzie w stanie produkowa? 32 000 ton e-metanolu rocznie.