„Office to go” i elastyczne rozwi?zania. Tak zmienia si? rynek biurowy

Newsroom BrandsIT
6 Min

Miniony rok wywróci? do góry nogami niemal ka?dy aspekt naszego ?ycia. Ogromne zmiany mo?na tak?e zaobserwowa? na rynku biurowym. Z bada? wynika ?e powierzchnia elastycznych przestrzeni biurowych w Polsce, Czechach, Rumunii i na W?grzech wzros?a dziesi?ciokrotnie, a potrzeby w zakresie miejsc pracy s? teraz zupe?nie inne ni? dotychczas. Wszystko to sprawia, ?e niebawem, niemal na ka?dym rogu powinny znajdowa? przestrzenie “office to go” – mo?emy przeczyta? w najnowszym raporcie firmy New Work.

Pandemia COVID-19 znacz?co zmieni?a rynek powierzchni biurowych. Przestrzenie jakie do tej pory znali?my, straci?y na znaczeniu. Teraz potrzebujemy nie tylko wygodnego miejsca do pracy, ale tak?e kompleksowej i elastycznej us?ugi. Globalnym trendem, w który wiele firm ju? zacz??o inwestowa?, sta? si? koncept „office to go”. Wszyscy oczekujemy przecie? szybkiego oraz ?atwego dost?pu do miejsca pracy, a tak?e wygodnej i profesjonalnej przestrzeni. Szwajcarskie koleje ju? dostrzeg?y potencja? w tego typu rozwi?zaniach, tworz?c elastyczne powierzchnie biurowe na dworcach. Sie? hoteli Accor otwiera z kolei biura w niektórych ze swoich hoteli.

– Wed?ug najnowszego raportu McKinsey „Przysz?o?? pracy po COVID-19”, 25 proc. wszystkich miejsc pracy i nawet do 70 proc. stanowisk komputerowych kwalifikuje si? do pracy w trybie rotacyjnym oraz modelu home office. To sprawia, ?e w g?ównych siedzibach firm potrzebne jest oko?o 30 proc. powierzchni biurowej mniej. zauwa?alnie zwi?ksza si? znaczenie elastycznej przestrzeni w wielu lokalizacjach. Id?c dalej, firmy b?d? musia?y dostosowa? si? do zasad pracy zdalnej i bardziej elastycznych modeli, które pozwol? pracownikom wybra? dogodne dla nich miejsce pracy - mówi Hubert Abt, CEO firmy New Work, jednego z najwi?kszych operatorów elastycznych powierzchni biurowych w Europie ?rodkowo-Wschodniej, autor najnowszego raportu rynkowego „Flex Solutions after COVID-19”.

Elastyczne rozwi?zania zapewniaj? lepsz? ?yciow? równowag?

Czego w tej nowej rzeczywisto?ci oczekuj? ludzie? Gotowych do pracy, dost?pnych ogólnodost?pnych biur w ka?dym zak?tku miasta. B?dzie to mia?o równie? niema?y wp?yw na ?ycie spo?eczne. Korzystanie z tego typu rozwi?za? pozwala na zapewnienie jeszcze lepszej równowagi mi?dzy ?yciem zawodowym i prywatnym – nie po?wi?camy wówczas du?o czasu na dotarcie z domu do biura. Znacznie zmniejsza si? tak?e nasz ?lad w?glowy.

–Zarówno pracownicy, jak i firmy przewarto?ciowa?y prawie wszystkie dotychczas przyj?te za?o?enia. Czas dojazdu do pracy, a tak?e aspekty ekologii, elastyczno?ci i umiej?tno?ci dzia?ania oraz zarz?dzania zespo?em w wirtualnym ?wiecie, sta?y si? jeszcze wa?niejsze ni? dotychczaspodsumowuje Abt.

Biura jako miejsce spotka? towarzyskich i pracy zespo?owej przenosi si? do przestrzeni wirtualnych. Firmy dostosowuj? swoj? kultur? organizacyjn? do nowej rzeczywisto?ci. S? zmuszeni zarz?dza? zespo?ami online, jednocze?nie utrzymywa? bliski kontakt z ka?dym pracownikiem. Centralne zlecenie dzia?a?, pozwala na organizacj? spotka? online w miejscach innych, ni? g?ówna siedziba firmy. Wszystko to sprawia, ?e struktury organizacyjne i modele zarz?dzania nieustannie zmieniaj? si?, dostosowuj?c do nowych warunków i potrzeb pracowników.

Najwi?ksze wyzwanie? Cyfryzacja biznesu

Przed pandemi? a? 85 proc. przychodów operatora nieruchomo?ci pochodzi?o z powierzchni biurowej, a 15 proc z us?ug. Jak jest teraz? Ju? tylko 60 proc. przychodów pochodzi z wynajmu biur i ich powierzchni, a 40 proc. z us?ug.. Wed?ug analiz i prognoz firmy New Work, przychody z najmu powierzchni biurowej wkrótce spadn? nawet do 40 proc. Potrzeby i zachowania najemców gwa?townie si? zmieni?y. Firmy, poza g?ównymi siedzibami, stawiaj? na wi?ksz? liczb? rozproszonych lokalizacji, z których mog? korzysta? pracownicy i partnerzy biznesowi. Wa?ne jest, by unika? niepotrzebnych podró?y, dodatkowego kontaktu z przypadkowymi osobami oraz wizyt w ma?o zaufanych miejscach.

– Rozwi?zania cyfrowe pozwalaj? na prac? w dowolnym miejscu i czasie. Jestem przekonany, ?e upowszechni? si? w niemal ka?dym sektorze biznesowym. Oferty cz?onkowskie w po??czeniu z aplikacjami najemców stan? si? standardem. Wiele lokalizacji biurowych korzystaj?cych z cyfrowej przepustki dla najemców i pracowników, to najnowocze?niejsze rozwi?zania, które rosn? w si??. Takie zdigitalizowane biura wyznaczaj? nowe standardy dodaje Hubert Abt.

Z raportu firmy New Work wynika równie?, ?e sam najem zostanie zast?piony umowami o ?wiadczenie us?ug i cz?onkostwa, a kompleksow? obs?ug? i rezerwacjami zajmie si? przeznaczona temu aplikacja. Korzystaj?c z prostych rozwi?za? cyfrowych, u?ytkownicy b?d? mieli ?atwy dost?p do wszystkich us?ug biurowych, takich jak rezerwacja miejsca do pracy, sali konferencyjnej czy us?ug dodatkowych, w tym wsparcia IT. Tego typu aplikacje b?d? równie? wykorzystywane jako platformy spo?eczno?ciowe komunikuj?ce spo?eczno?? danej firmy czy budynku.

Elastyczna przestrze? biurowa cenna jak nigdy dot?d

Oblicze biura, jakie znamy, ca?kowicie si? zmieni?o. Teraz coraz cz??ciej jest to elastyczna przestrze?, któr? klienci chc? wynaj?? w zale?no?ci od swoich mo?liwo?ci i potrzeb. Jeszcze 10 lat temu taka powierzchnia na rynku polskim, czeskim, rumu?skim i w?gierskim wynosi?a ??cznie 42 000 metrów kwadratowych. W 2020 roku liczba ta wzros?a do 482 000 metrów kwadratowych (wed?ug raportu JLL FlexOffice „FLEXcellent”).

Ta gigantyczna ró?nica pokazuje, ?e rynek oczekuje w?a?nie elastycznych rozwi?za? biznesowych. Ma to jeszcze wi?ksze znaczenie w dobie pandemii, gdy ka?de wyj?cie z domu wi??e si? z ograniczeniami. Bran?a elastycznych powierzchni biurowych ro?nie ?rednio o 30 proc. rocznie, jednak nieustannie rosn?ce zapotrzebowanie na to rozwi?zanie znacznie przyspieszy tempo. Mark Dixon, dyrektor generalny IWG, najwi?kszego na ?wiecie operatora powierzchni elastycznej, przewiduje, ?e 70 proc. wszystkich nowych umów najmu b?dzie mia?o charakter elastyczny. Zapotrzebowanie na przestrze? dopasowywan? do mo?liwo?ci i potrzeb firm wkrótce wzro?nie dziesi?ciokrotnie w stosunku do powierzchni dost?pnej w rzeczywisto?ci. Jest to wynikiem nadchodz?cej recesji, podczas której klienci potrzebuj? elastycznych warunków i rozwi?za? “office to go”, ze wzgl?du na ograniczone wydatki inwestycyjne.

TEMATY:
Udostępnij