Zdecydowan? wi?kszo?? funkcjonuj?cych w naszym kraju eksporterów stanowi? podmioty z sektora mikro i ma?ych przedsi?biorstw. Ich znaczn? cz??ci? s? firmy jednoosobowe lub rodzinne, które nie k?ad? najwi?kszego nacisku na szerok? wysy?k?, a orientuj? si? na klientach selektywnych. Kolejne wyzwanie stanowi? d?ugoterminowe umowy z przedsi?biorstwami transportowymi, wynikaj?ce wprost z ograniczonego zapotrzebowania na us?ugi kurierskie, tym bardziej ?e dla wielu firm to w?a?nie logistyka jest g?ówn? barier? w zakresie implementacji ekspansji na zagranicznych rynkach.
Dostosowanie cen produktów do oczekiwa? klientów idzie w parze z zapewnieniem im maksymalnego komfortu oraz kontroli w obszarze realizacji zamówienia. Konsumenci maj? zdefiniowan? potrzeb? wygody i mo?liwo?ci wyboru. Obserwuj?c ?a?cuch danej dostawy, ustalaj?c dni, a tak?e miejsce dor?czenia, w konsekwencji odczuj? satysfakcj? z procesu zarówno dostarczenia, jak i odbioru. Ponadto, Polacy bardzo cz?sto podró?uj?, a tak?e decyduj? si? z ró?nych wzgl?dów na zamieszkanie poza granicami kraju. Ten aspekt idzie z kolei w parze ze wzrostem rynku przesy?ek mi?dzynarodowych, determinowanego przez dzia?alno?? firm z bran?y retail. Paczki coraz szybciej przekraczaj? granice, a z perspektywy rynku europejskiego docieraj? do odbiorcy ju? w ci?gu kilku dni.
Czas wyzwaniem i mo?liwo?ci?
W procesie ?a?cucha dostaw to w?a?nie czas odgrywa najbardziej istotn? rol?. Timing realizacji przesy?ki mi?dzynarodowej jest równie wa?ny jak miejsce jej odbioru. Mniejsi przedsi?biorcy mog? ju? korzysta? z dedykowanych punktów nada? zlokalizowanych w centrach handlowych, biurowcach czy na dworcach. Miejscach cz?sto ucz?szczanych przez konsumentów, którzy mog? by? zarówno nadawcami, jak i odbiorcami. Rozwi?zania z my?l? o dynamicznym rozwoju sektora e-commerce jeszcze bardziej przyspieszaj? ca?y ?a?cuch. Na Starym Kontynencie przesy?ka mo?e dotrze? do u?ytkownika nawet w trakcie jednego dnia, a je?li koncentrujemy si? zamówieniach realizowanych na ca?ym ?wiecie, mo?na otrzyma? j? ju? do trzech dni roboczych.
Firmy kurierskie prze?cigaj? si? we wprowadzaniu na rynek innowacyjnych udogodnie?, które jeszcze bardziej zwi?kszaj? komfort klientów indywidualnych i biznesowych. Przesy?ki priorytetowe s? realizowane w soboty, dedykowane systemy IT u?atwiaj? konsumentom dost?p do informacji oraz potwierdze?, pozwalaj? tak?e zarz?dza? dor?czeniami jednocze?nie minimalizuj?c liczb? kontaktów ze sklepami typu e-commerce. G?ówny wp?yw na ich zadowolenie ma ekspresowa oraz skuteczna dostawa, co w konsekwencji sprawia, ?e usatysfakcjonowany u?ytkownik szybciej wróci do miejsca, które go nie zawiod?o.
Sposobów na optymalizacj? ostatniej mili jest wiele. Firmy kurierskie inwestuj? w drony, aplikacje mobilne, a nawet sztuczn? inteligencj?. Im wi?cej innowacji, tym wi?ksze mo?liwo?ci dla konsumentów. Coraz wi?ksz? rol? odgrywaj? automaty do odbioru przesy?ek zarówno w formie instalacji na terenie dedykowanych placówek, jak i niezale?nych, otwartych w formule 24/7. Ma?e sklepy online oraz podmioty nadaj?ce ton handlowi internetowi wspólnie musz? dostosowywa? si? do wymaga? rynku, stawia? na nieustanny rozwój, a tak?e szuka? rozwi?za? pozwalaj?cych skutecznie rozszerza? portfolio oferowanych us?ug.