Grupa Orlen uruchamia czternast? edycj? programu Orlen Skylight Accelerator, zach?caj?c startupy z ca?ego ?wiata do testowania swoich rozwi?za? w realnych warunkach przemys?owych. Cho? podobnych inicjatyw na rynku nie brakuje, Skylight wyró?nia si? dwoma cechami: szerok? skal? dzia?ania oraz pragmatyzmem biznesowym.
Od pitch decka do rafinerii
Startupy cz?sto poruszaj? si? w ?wiecie slajdów, estymacji i MVP. Tymczasem Orlen otwiera przed nimi dost?p do swojej rzeczywistej infrastruktury – od instalacji petrochemicznych po nowoczesne huby energetyczne. Dla m?odych spó?ek to szansa nie tylko na weryfikacj? technologii, ale te? na „dojrzewanie” w relacji z du?ym odbiorc?.
Program dzia?a w formule non-equity – Orlen nie przejmuje udzia?ów, ale oferuje know-how, eksperckie wsparcie i finansowanie pilota?y. Co wi?cej, ?cie?ka od akceptacji do testów jest uproszczona – co w realiach korporacyjnych wcale nie jest norm?.
Orlen Skylight Accelerator – technologia w s?u?bie transformacji
Nowa edycja skupia si? na 30 konkretnych wyzwaniach zdefiniowanych przez spó?ki z Grupy Orlen. Na li?cie priorytetów znajduj? si? m.in.: cyfrowa organizacja, Przemys? 4.0, OZE, bezpiecze?stwo i inteligentna infrastruktura energetyczna. Brzmi szeroko? Tak, ale to ?wiadomy wybór – pokazuj?cy kierunek, w którym zmierza koncern po przej?ciach Energi, Lotosu i PGNiG.
Transformacja Orlenu w koncern multienergetyczny wymaga nie tylko inwestycji kapita?owych, ale te? dop?ywu ?wie?ych pomys?ów i zwinno?ci dzia?ania. Akcelerator staje si? wi?c nie tylko wehiku?em innowacji, ale te? narz?dziem do kulturowego oswajania nowych modeli wspó?pracy – zarówno wewn?trz, jak i na styku z rynkiem.
Skalowalno?? zamiast eksperymentów
Na rynku korporacyjnych akceleratorów ?atwo o popadni?cie w PR-owe pu?apki: showcase’y bez kontynuacji, „innowacyjno?? dla innowacyjno?ci”. Orlen, cho? operuje na du?? skal?, stawia na konkret – dotychczas przeprowadzono blisko 40 pilota?y, z czego 12 projektów jest obecnie w realizacji, a 3 szykowane do startu. Dla porównania: wiele podobnych programów w Polsce ko?czy si? na etapie prezentacji demo.
Uwag? zwraca równie? liczba zg?osze? – ponad 900 startupów od pocz?tku dzia?ania programu, a tak?e ponad 300 opublikowanych wyzwa? technologicznych. To nie tylko dowód na skuteczne dotarcie do ekosystemu, ale te? na realne zapotrzebowanie wewn?trz koncernu.
Co dalej?
Zg?oszenia do najnowszej edycji przyjmowane s? do 28 kwietnia. Na tle europejskiego rynku, gdzie korporacyjne programy akceleracyjne cz?sto borykaj? si? z problemem braku ci?g?o?ci i realnych efektów biznesowych, Skylight prezentuje model mo?liwy do skalowania – zarówno po stronie startupów, jak i Orlenu.