Oszustwa finansowe w epoce GenAI – wyzwanie dla banków i ubezpieczycieli

Klaudia Ciesielska
10 Min

Podobnie jak w innych bran?ach, wzrost znaczenia generatywnej sztucznej inteligencji zmusi? sektor us?ug finansowych do szybkiego zweryfikowania mo?liwo?ci wykorzystania tej technologii i odpowiedzi na pytania natury regulacyjnej i etycznej. W jaki sposób banki, ubezpieczyciele i inne firmy finansowe zrównowa?? ryzyko i korzy?ci zwi?zane z GenAI i innymi technologiami transformacyjnymi w nadchodz?cym roku? Eksperci firmy SAS przewiduj? zarówno sukcesy, jak i pora?ki zwi?zane z d??eniem bran?y do spe?nienia oczekiwa? konsumentów i interesariuszy.

Upad?o?ci banków sk?aniaj? do weryfikacji strategii zarz?dzaniem ryzykiem

„Rok 2024 przyniesie wi?cej upad?o?ci banków, stawiaj?c je przed kluczowym pytaniem dotycz?cym zarz?dzania ryzykiem: Jakie jest prawdopodobie?stwo niewyp?acalno?ci? Odpowied? wymaga? b?dzie wdro?enia odpowiednich narz?dzi i technologii. Najnowsze badanie przeprowadzone w?ród specjalistów ds. ryzyka ujawni?o, ?e 80 proc. firm zamierza wprowadzi? znacz?ce usprawnienia w obszarze zarz?dzania aktywami i pasywami . Jednocze?nie, tylko jedna trzecia respondentów potwierdza, ?e ich firmy w pe?ni zautomatyzowa?y udost?pnianie danych mi?dzy ALM a innymi funkcjami ryzyka. Czas to zmieni?”.mówi Donald van Deventer, dyrektor zarz?dzaj?cy ds. bada? nad ryzykiem i rozwi?za? ilo?ciowych, SAS

“Mroczna era oszustw” wywo?ana przez GenAI przyspieszy inwestycje w systemy AI do przeciwdzia?ania nadu?yciom finansowym

„Nawet gdy konsumenci s? bardziej ?wiadomi i wyczuleni na potencjalne zagro?enia, generatywna sztuczna inteligencja i technologia deepfake pomagaj? oszustom doskonali? to wielomiliardowe rzemios?o. Wiadomo?ci phishingowe s? bardziej dopracowane. Imitacje stron internetowych wygl?daj? nadzwyczaj autentycznie. Oszust mo?e sklonowa? g?os za pomoc? krótkiego pliku d?wi?kowego przy u?yciu prostych narz?dzi dost?pnych online. Wkraczamy w mroczn? er? oszustw, w której banki i inne instytucje finansowe b?d? stara?y si? nadrobi? stracony czas w zakresie wdra?ania najnowszych technologii AI do obrony przed nadu?yciami. Dodatkowo motywuj?ce b?d? zmiany regulacyjne, które zobliguj? firmy finansowe do przyj?cia wi?kszej odpowiedzialno?ci za rosn?c? skal? oszustw APP i inne fraudy.”mówi Stu Bradley, starszy wiceprezes ds. ryzyka, oszustw i rozwi?za? w zakresie zgodno?ci, SAS

Ubezpieczyciele stawi? czo?a ryzyku klimatycznemu z pomoc? sztucznej inteligencji

„Po dziesi?cioleciach przewidywa?, zmiany klimatu przekszta?ci?y si? ze spekulacyjnego ryzyka w realne zagro?enie. Globalne straty ubezpieczone z tytu?u kl?sk ?ywio?owych przekroczy?y 130 miliardów dolarów w 2022 roku, a ubezpieczyciele na ca?ym ?wiecie odczuwaj? tego skutki. Za przyk?ad niech pos?u?? ameryka?skie towarzystwa, które s? przedmiotem kontroli za podnoszenie sk?adek i wycofywanie si? z regionów ci??ko dotkni?tych kataklizmami, takich jak Kalifornia i Floryda, pozostawiaj?c dziesi?tki milionów konsumentów „na lodzie”. Aby przetrwa? ten kryzys, firmy ubezpieczeniowe b?d? coraz cz??ciej stosowa? sztuczn? inteligencj?, co pozwoli im wykorzysta? potencja? ogromnych zbiorów danych do zwi?kszenia p?ynno?ci i konkurencyjno?ci. Poza korzy?ciami p?yn?cymi z dynamicznej wyceny sk?adek i oceny ryzyka, AI pomo?e im zautomatyzowa? i usprawni? przetwarzanie roszcze?, wykrywanie oszustw, obs?ug? klienta i wiele innych dzia?a?.”mówi Troy Haines, starszy wiceprezes ds. bada? nad ryzykiem i rozwi?za? ilo?ciowych, SAS

Sztuczna inteligencja transformuje zgodno?? z przepisami dotycz?cymi przest?pstw finansowych

“Sztuczna inteligencja b?dzie prze?omem w programach przeciwdzia?ania praniu pieni?dzy , jako ?e globalny koszt zgodno?ci z przepisami si?ga 274 miliardów dolarów, z czego 60 proc. to wynagrodzenia za prac?. Wed?ug danych ONZ, rocznie na ca?ym ?wiecie prane s? nawet 2 biliony dolarów. Jedynie 1 proc. dochodów z przest?pstw zostaje skonfiskowany, a 95 proc. alarmów jest fa?szywych. Te liczby s? zatrwa?aj?ce! Rozszerzenie obecnych systemów AML o uczenie maszynowe i zaawansowan? analityk? znacznie poprawi?oby monitorowanie transakcji poprzez zmniejszenie wska?nika wyników fa?szywie ujemnych i fa?szywie dodatnich oraz wysy?anie lepszej jako?ci alertów do ?ledczych i grup zajmuj?cych si? zgodno?ci? z regulacjami.”mówi Joan McGowan, globalny doradca ds. sektora bankowego, SAS

Zbyt szybkie wdro?enie sztucznej inteligencji doprowadzi ubezpieczycieli do upadku lub bankructwa

„W 2024 r. jeden ze 100 najwi?kszych globalnych ubezpieczycieli zako?czy dzia?alno?? w wyniku zbyt szybkiego wdro?enia generatywnej sztucznej inteligencji. Obecnie ubezpieczyciele implementuj? autonomiczne systemy w zawrotnym tempie, nie dostosowuj?c ich do swoich modeli biznesowych. Maj? nadziej?, ?e wykorzystanie AI do szybkiego rozpatrywania roszcze? zrównowa?y ostatnie kilka lat s?abych wyników biznesowych. Jednak po zwolnieniach w 2023 r., personelu b?dzie zbyt ma?o, aby móg? prowadzi? niezb?dny nadzór do zapewnienia, ?e wprowadzona na du?? skal? technologia b?dzie etyczna. Mit sztucznej inteligencji jako lekarstwa na wszystko spowoduje dziesi?tki tysi?cy b??dnych decyzji, które doprowadz? do upadku biznesu, co mo?e nieodwracalnie zaszkodzi? zaufaniu konsumentów i organów regulacyjnych.”mówi Franklin Manchester, globalny doradca strategiczny ds. ubezpiecze?, SAS

Waluty cyfrowe banków centralnych nios? ze sob? korzy?ci i zagro?enia

„Cyfrowe waluty banków centralnych , np. nigeryjska eNAIRA, s? obecnie badane przez rz?dy w ponad 80 krajach. W 2024 r. stan? si? one powszechne, oferuj?c obywatelom bezpieczne, wspierane przez administracj? mo?liwo?ci p?atno?ci cyfrowych, które mog? przyczyni? si? do zwi?kszenia integracji finansowej. Z CBDC wi??e si? jednak szczególne ryzyko zwi?zane z oszustwami i przest?pstwami finansowymi, co zwi?ksza nara?enie na straty wynikaj?ce z narusze? bezpiecze?stwa danych, przej?? kont i eksfiltracj? za po?rednictwem kont s?upów.”mówi Ian Holmes, globalny lider ds. rozwi?za? do przeciwdzia?ania nadu?yciom, SAS

Generatywna AI osi?gnie dojrza?o??

„Postrzeganie du?ych modeli j?zykowych jako samodzielnych rozwi?za? ust?pi w zwi?zku z obawami o skuteczn? ochron? prywatno?ci, potencjalnymi dzia?aniami prawnymi oraz kosztami budowy i utrzymania ich struktury. G?ówny nacisk zostanie po?o?ony na zmonetyzowanie LLM na potrzeby okre?lonych przypadków u?ycia. Kilku wybranych dostawców zapewni podstawowe »modele konwersacyjne«, podczas gdy wi?ksza grupa pomo?e indywidualnym firmom dostosowa? je do w?asnych celów.”mówi Anthony Mancuso, szef dzia?u modelowania ryzyka i podejmowania decyzji, SAS

AI zapobiega recesji – chwilowo

„Post?py w dziedzinie sztucznej inteligencji i automatyzacji b?d? nap?dza? tempo wzrostu produktywno?ci. Poprawi si? równie? stosunek kapita?u do si?y roboczej, przyczyniaj?c si? dodatkowo do wi?kszej wydajno?ci. To wystarczy, aby wi?kszo?? gospodarek unikn??a recesji, pomimo szybko rosn?cej liczby przypadków niewyp?acalno?ci i wzrostu bezrobocia strukturalnego. Jednak sytuacja b?dzie wygl?da? zupe?nie inaczej na poziomie sektorowym, gdzie niektóre obszary do?wiadcz? warunków podobnych do recesji.”mówi Stas Melnikov, dyrektor ds. ryzyka, SAS

Przekalibrowanie modelu ryzyka sprawdza mo?liwo?ci firm

„Gdy nasta?a pandemia COVID-19 wiod?ce banki przebudowa?y swoje modele podejmowania decyzji zwi?zanych z ryzykiem, podczas gdy inne sp?dzi?y miesi?ce na gromadzeniu danych. Ze wzgl?du na ryzyko recesji i wy?sze wska?niki niewyp?acalno?ci w 2024 roku, banki b?d? musia?y przyj?? bardziej dostosowane modele, polityki kredytowe i prognozy, wystawiaj?c na prób? szybko?? i zwinno?? ich infrastruktur IT i innych procesów.”mówi Naeem Siddiqi, starszy doradca ds. bada? nad ryzykiem i rozwi?za? ilo?ciowych, SAS 

Konwersacyjna sztuczna inteligencja przeniesie obs?ug? klienta na wy?szy poziom

„Chatboty nie s? niczym nowym w us?ugach finansowych. Lecz co by by?o, gdyby lepiej na?ladowa?y interakcje mi?dzyludzkie? Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji w 2024 r. przybli?y ubezpieczycieli, banki i firmy z innych bran? do tej rzeczywisto?ci. Post?p w dziedzinie konwersacyjnej sztucznej inteligencji odegra wa?n? rol? w usprawnieniu komunikacji z klientami. Pomo?e to organizacjom nada? priorytet pomocy ludzkiej dla bardziej z?o?onych zada? i scenariuszy, zwi?kszaj?c w ten sposób wydajno?? operacyjn? i oszcz?dno?ci kosztów.”mówi Oana Avramescu, globalny lider ds. bada? nad ryzykiem i rozwi?za? ilo?ciowych w sektorze ubezpiecze?, SAS

“Bezbankowo??” w obliczu cyfrowej rewolucji pobudza innowacje w zakresie AI

W 2024 r. do?wiadczone banki b?d? d??y? do stworzenia bardziej inkluzywnego do?wiadczenia klienta , badaj?c, komu rewolucja bankowo?ci cyfrowej najlepiej s?u?y?a, a kogo pozostawi?a w tyle. Gwa?towny spadek liczby oddzia?ów przy g?ównych ulicach i w centrach handlowych sprawi?, ?e wielu posiadaczy rachunków zosta?o »bez banków«. Tym, którym brakuje pewno?ci siebie w cyfrowym ?wiecie, trudno jest wchodzi? w interakcje ze swoimi dostawcami us?ug finansowych online. Z drugiej strony, zgodnie z ankiet? przeprowadzon? pod koniec 2021 roku, jedna czwarta klientów w Wielkiej Brytanii stwierdzi?a, ?e nigdy wi?cej nie pójdzie do oddzia?u banku. Instytucje finansowe my?l?ce przysz?o?ciowo wplot? cyfrowe zaanga?owanie oparte na sztucznej inteligencji we wzbogacony ekosystem oddzia?ów, aby zapewni? nowy wymiar customer experience – wyró?niaj?cy je na tle konkurencji.”mówi Alex Kwiatkowski, dyrektor ds. globalnych us?ug finansowych, SAS

„Wyt?umaczalno??” AI zwi?ksza rzetelno?? i przejrzysto?? wydawania decyzji ubezpieczeniowych

„Czy sztuczna inteligencja mo?e zapocz?tkowa? etyczn? redefinicj? sektora ubezpiecze?? Przekonamy si? o tym w 2024 roku. Aktuarialnie uzasadnione decyzje dotycz?ce ryzyka mog? w sposób niezamierzony pog??bia? nierówno?ci w grupach historycznie marginalizowanych. Implementacja sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego przez ubezpieczycieli b?dzie jednak wymaga? od nich zrozumienia, w jaki sposób tworzone przez nich modele i algorytmy podejmuj? decyzje (na przyk?ad w zakresie wyceny sk?adek lub roszcze?). Mo?liwo?? wyja?niania decyzji podejmowanych z pomoc? sztucznej inteligencji mo?e potencjalnie ustanowi? nowe standardy przejrzysto?ci i rzetelno?ci w ca?ej bran?y.”mówi Alena Tsishchanka, lider praktyki ubezpieczeniowej w regionie EMEA, SAS 

Udostępnij
Redaktor Brandsit