W ubieg?ym roku Facebook Marketplace przekroczy? granic? miliarda u?ytkowników. Platforma umo?liwia bezproblemowe kupowanie i sprzedawanie przedmiotów pomi?dzy u?ytkownikami popularnego serwisu. Dodatkowo Marketplace jest bezp?atny i prosty w u?yciu, a na jego rosn?c? popularno?? wp?ywa równie? fakt, ?e u?ytkownicy mog? przegl?da? profile sprzedaj?cych, przez co czuj? si? bardziej pewni bezpiecze?stwa przeprowadzanych transakcji. Niestety nierzadko okazuje si?, ?e to przekonanie jest fa?szywe.
Badania firmy ESET wykaza?y, ?e jeden na sze?ciu respondentów zosta? oszukany na portalu. Jak ka?dy rynek online, równie? Facebook Marketplace przyci?ga wielu oszustów, którzy bez skrupu?ów poluj? na ?atwowiernych u?ytkowników. Ekspert cyberbezpiecze?stwa ESET radzi, na co nale?y uwa?a?, kupuj?c lub sprzedaj?c rzeczy na rynku online.
Gdy przedmiot z og?oszenia nie ma nic wspólnego z rzeczywisto?ci?
Og?oszeniodawcy mog? wystawi? na platformie produkt, który z pozoru wygl?da dobrze – przynajmniej na za??czonych zdj?ciach. Niestety po dostarczeniu przesy?ki do domu mo?e okaza? si?, ?e produkt jest zepsuty lub wybrakowany. Jest to szczególnie k?opotliwe w przypadku zakupu wszelkiego rodzaju elektroniki, poniewa? decyduj?c si? na og?oszenia z drugiego ko?ca kraju, nie mamy zwykle mo?liwo?ci sprawdzenia, czy sprz?t dzia?a prawid?owo. Taka sytuacja jest prawdopodobna, gdy sprzedawca zwyczajnie nie ma skrupu?ów lub mamy do czynienia z profesjonalnym oszustem, który naci?ga nie?wiadomych u?ytkowników na masow? skal?.
Kupuj?cy mog? mie? równie? do czynienia z podróbkami. Szczególnie cz?sto, w przestrzeni online, dost?pne s? markowe ubrania, perfumy, bi?uteria i kosmetyki. Je?li nie mamy mo?liwo?ci umówienia si? na odbiór osobisty, to trudno b?dzie ustali?, czy wystawione przedmioty s? oryginalne. Nierzadko zdj?cia w og?oszeniu nie s? dla nas pomocne. Niskiej jako?ci zdj?cia produktu mog? skutecznie ukry? szczegó?y, które pomog?yby zdemaskowa? oszustwo – mówi Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpiecze?stwa ESET – Ka?dy z nas szuka okazji. Najlepszych produktów w jak najni?szej cenie. Warto przy tym pami?ta?, ?eby odpu?ci? oferty zbyt pi?kne, aby mog?y by? prawdziwe, gdy? w?a?nie za nimi najcz??ciej czaj? si? oszu?ci. Przegl?daj?c og?oszenia, zwró?my uwag? na te lokalne, aby przed zakupem mie? mo?liwo?? sprawdzenia osobi?cie, czy przedmiot jest zgodny z opisem – dodaje.
Oszustwa Google Voice
Jednym z przyk?adów oszustw na platformie Facebook Marketplace jest sytuacja, w której oszust zgadza si? kupi? przedmiot z og?oszenia ofiary. Prosi jednak, aby przenie?? dalsz? rozmow? na inn?, niemonitorowan? platform?, tak? jak WhatsApp. Nast?pnym krokiem jest pro?ba do og?oszeniodawcy o uwierzytelnienie si? kodem weryfikacyjnym. W rzeczywisto?ci kod wys?any na telefon sprzedaj?cego to dwusk?adnikowy kod uwierzytelniaj?cy wys?any przez Google Voice i zainicjonowany przez oszusta. Taki zabieg umo?liwia przest?pcom za?o?enie konta przy u?yciu numeru telefonu sprzedawcy, który mo?e zosta? wykorzystany w kolejnych oszustwach. Je?li przest?pcom uda si? wej?? w posiadanie wi?kszej ilo?ci informacji o swojej ofierze, to mog? próbowa? otworzy? konta w jej imieniu lub uzyska? dost?p do ju? istniej?cych, które wykorzystuj? te same dane logowania.
Oszu?ci licz? na nieuwa?no?? u?ytkowników
Nie ka?dy u?ytkownik jest bieg?y w transakcjach online. Osoby starsze mog? mie? wi?ksze problemy z platform? lub mog? by? bardziej ?atwowierne w stosunku do oszustów internetowych. Zdrowa dawka sceptycyzmu to podstawa, szczególnie kiedy mówimy o poruszaniu si? w przestrzeni wirtualnej. Zanim podejmiemy jak?kolwiek decyzj? i wydamy pieni?dze, warto j? dobrze przemy?le?. Dotyczy to zarówno kupuj?cych, jak i sprzedaj?cych.
Og?oszeniodawcy równie? mog? pa?? ofiar? oszustów na Facebook Marketplace. Jednym z klasycznych scenariuszy jest poinformowanie sprzedaj?cego, ?e kupuj?cy przela? na jego konto za du?? kwot? i prosi o zwrot ró?nicy. Dla uwiarygodnienia oszustwa przesy?a zrzut ekranu, na którym wida? szczegó?y rzekomej transakcji. Po zrealizowaniu przelewu na konto kupuj?cego okazuje si?, ?e w rzeczywisto?ci ?adnej transakcji nigdy nie by?o, a zwrócona przez sprzedawc? nadp?ata trafia na konto oszusta - mówi Kamil Sadkowski. – Kolejnym powszechnym oszustwem jest sprzedanie przedmiotu i pobranie pieni?dzy, ale nie dostarczenie go do kupuj?cego - dodaje.
Fa?szywe prezenty i wiadomo?ci phishingowe
Jednym ze sposobów na uzyskanie przez oszustów dodatkowych informacji o u?ytkowniku jest rozsy?anie darmowych ofert za po?rednictwem Facebook Marketplace. Ofiara takiego ataku wierzy, ?e wystarczy klikn?? w link i uzupe?ni? dane osobowe, aby znale?? si? w kolejce po darmowe, luksusowe przedmioty lub inne oferty specjalne. Warunkiem przyst?pienia do konkursu jest podanie danych na stronie, do której przeniós? u?ytkownika link znajduj?cy si? w wiadomo?ci phishingowej. Taki zabieg ma na celu pozyskanie danych ofiary ataku, aby wykorzysta? je w kolejnych oszustwach lub próbach kradzie?y to?samo?ci.
Oszustwa ubezpieczeniowe
Sprzedawcy drogich przedmiotów opublikowanych na Facebook Marketplace mog? by? celem nieuczciwych kupuj?cych, którzy zgadzaj? si? zap?aci? za wysy?k? i przesy?aj? nawet fa?szyw? faktur?, aby to udowodni?. Jest tylko jeden haczyk, sprzedawca musi ui?ci? niewielk? op?at? za ubezpieczenie przesy?ki. Mo?e to by? stosunkowo niewielka kwota w porównaniu do wystawionego przedmiotu, co mo?e sk?oni? sprzedawc? do pokrycia takiego fa?szywego ubezpieczenia.
Jak rozpozna? oszustwo na Facebook Marketplace?
Mnogo?? sposobów, z których korzystaj? oszu?ci, powoduje, ?e serwis spo?eczno?ciowy nie jest w stanie powstrzyma? wszystkich oszustów, czasami nadgorliwie blokuj?c niewinnych u?ytkowników, a jednocze?nie nieumy?lnie pozwalaj?c, aby oszustwa prze?lizgn??y si? przez kombinacj? automatycznych systemów kontroli. Z fa?szywymi ofertami obejmuj?cymi sprzeda? mieszka? i zakup samochodów, stawka jest bardzo wysoka. To sprawia, ?e u?ytkownicy musz? zrozumie? typowe sztuczki stosowane przez oszustów internetowych i wiedzie?, co mog? zrobi?, aby zachowa? bezpiecze?stwo.
Oto wskazówki, które pomog? Ci bezpiecznie porusza? si? po Facebook Marketplace:
- Sprawd? osobi?cie przedmioty przed zakupem, kupuj?c tylko od lokalnych sprzedawców.
- Zawsze spotykaj si? z kupuj?cym/sprzedaj?cym w miejscu publicznym.
- Sprawd? profile kupuj?cego/sprzedawcy pod k?tem ocen u?ytkowników i b?d? czujny, je?li profile, które umie?ci?y komentarz, zosta?y utworzone dopiero niedawno.
- Sprawd? pierwotn? cen? przedmiotów i je?li istnieje znaczna ró?nica mi?dzy cen? z og?oszenia a cen? oferowan? przez oficjalnego producenta – uwa?aj, to mo?e by? podróbka lub wadliwy towar.
- Uwa?aj na promocje i nigdy nie podawaj danych osobowych, aby uzyska? dost?p do atrakcyjnej oferty.
- U?ywaj tylko zaufanych metod p?atno?ci takich jak PayPal, Facebook Checkout, p?atno?? kart?, poniewa? oferuj? one mo?liwo?? zwrotu ?rodków.
- Kontaktuj si? wy??cznie za po?rednictwem Facebooka – oszu?ci lubi? przenie?? rozmow? na inn? platform?, gdzie ?atwiej im oszuka? ludzi i uniemo?liwi? zakwestionowanie transakcji.
- Nigdy nie wysy?aj przedmiotów przed dokonaniem p?atno?ci.
- Nie wysy?aj kodów uwierzytelniaj?cych potencjalnym kupuj?cym.
- Je?li podejrzewasz, ?e masz do czynienia z oszustem, powiniene? zg?osi? sprzedawc?.
Poniewa? kryzys zwi?zany z kosztami ?ycia daje si? wszystkim we znaki, wi?cej u?ytkowników ni? kiedykolwiek szuka okazji na platformach internetowych, takich jak Facebook Marketplace, aby zdoby? towary po obni?onych cenach. Korzystaj?c z tego rodzaju platform, musimy pami?ta? o podstawowych zasadach bezpiecze?stwa, poniewa? konsekwencj? oszustwa mo?e by? nie tylko strata pieni?dzy, ale równie? naszych danych, które mog? zosta? wykorzystane przez cyberprzest?pców do kradzie?y to?samo?ci i dalszych oszustw - ostrzega Kamil Sadkowski.