Polska bran?a leasingowa na uzyskanie poziomu finansowania sprzed kryzysu spowodowanego pandemi? koronawirusa b?dzie potrzebowa?a wi?cej czasu ni? mia?o to miejsce po upadku banku Lehman Brothers. Wówczas na powrót do wyniku przedkryzysowego potrzebowali?my 4 lat. Tym razem warto?? inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe mo?e przekroczy? poziom z 2019 roku dopiero w 2025 roku.
Zak?adamy, ?e w 2020 roku nasza bran?a udzieli finansowania w wysoko?ci ponad 51 mld z?, czyli o 34 proc. mniej ni? rok wcze?niej. Dodatni? dynamik? rynku leasingu powinni?my zobaczy? ju? na pocz?tku 2021 roku, jednak w przysz?ym roku warto?? sfinansowanych ?rodków trwa?ych przez firmy leasingowe b?dzie znacznie ni?sza ni? w 2019 roku. Sytuacja b?dzie rozwija? si? podobnie do tej podczas kryzysu finansowego po upadku banku Lehman Brothers w 2008 roku. Wówczas rynek leasingu w Polsce potrzebowa? 4 lat, aby odrobi? straty – warto?? inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe dopiero w 2013 roku przekroczy?a poziom z 2008 roku.
Dzisiaj widzimy, jak uderzenie COVID-19 jest niszcz?ce dla naszej gospodarki. Przede wszystkim pokazuj? to wyniki sprzeda?y detalicznej i produkcji przemys?owej za kwiecie?, gdzie w obu przypadkach spadki znacznie przekroczy?y 20 proc. w uj?ciu rocznym. Pandemia koronawirusa jest bardzo destrukcyjna na tak elementarnym poziomie jak nastroje spo?eczne i zaufanie do przysz?o?ci. Mocno uderza to w ufno?? konsumenck?, a przez to w konsumpcj? prywatn? i plany inwestycyjne przedsi?biorców.
Jakby tego by?o ma?o, w najbli?szych latach mamy splot kilku, niesprzyjaj?cych dla bran?y leasingowej czynników. Przede wszystkim zaakceptowany przez Parlament Europejski Pakiet Mobilno?ci b?dzie d?ugotrwa?ym czynnikiem ograniczaj?cym rozwój polskich firm transportowych. A finansowanie bran?y transportowej jest istotnym obszarem dzia?alno?ci firm leasingowych. Po drugie, powoli b?dziemy ko?czy? perspektyw? unijn? 2014-2020. Wydatkowanie b?dzie trwa?o co prawda do 2023 roku, ale ju? przy coraz ni?szych wolumenach inwestycji wspó?finansowanych z Unii Europejskiej. I na koniec, widzimy jak ogromna jest skala ?rodków pomocowych uruchamianych przez rz?dy pa?stw europejskich. To w perspektywie 2-3 lat doprowadzi do du?ych napi?? bud?etowych, a w rezultacie do istotnego spowolnienia, a by? mo?e nawet do niewielkiej recesji w strefie euro.
W zwi?zku z tym zak?adamy, ?e w kolejnych latach tempo rozwoju rynku leasingu pozostanie umiarkowane, a poziom finansowania z 2019 roku (77,8 mld z?) mo?e zosta? osi?gni?ty nawet dopiero w 2025 roku.