Pandemia i Polski ?ad nap?dzaj? GIGekonomi? w Polsce

Izabela Myszkowska
10 Min

W 2025 roku GIGerzy stanowi? b?d? 15 proc. pracowników w skali ca?ego globu i 20 proc. w Polsce. S? jednak i takie kraje, w których ju? wkrótce GIGerem stanie si? niemal?e co drugi pracownik. Kim s? GIGerzy? Czego oczekuj?? I… jak wp?ynie na nich Polski ?ad? Na te pytania odpowiada najnowszy raport EY & GIGLIKE: GIG on. Nowy ?ad na rynku pracy.

GIG – trzy litery, za którymi kryje si? zmiana

GIGekonomia to system pracy, który wyró?niaj? elastyczne formy zatrudnienia, ale te? elastyczno?? w zakresie sposobu jej wykonywania. GIGerami s? wi?c z jednej strony osoby pracuj?ce tymczasowo, z drugiej – osoby posiadaj?ce specjalistyczne umiej?tno?ci, np. konsultanci, specjali?ci, profesjonali?ci, samozatrudnieni i niezale?ni kontraktorzy.
EY, ?wiatowy lider rynku us?ug profesjonalnych obejmuj?cych us?ugi audytorskie, consulting, doradztwo podatkowe i transakcyjne oraz GIGLIKE, platforma biznesowa wspieraj?ca firmy w efektywnej wspó?pracy z niezale?nymi talentami (w modelu B2B)  zapewniaj?ca dopasowan? ofert? benefitów, narz?dzi i us?ug biznesowych dla GIGerów, przyjrza?y si? nowemu zjawisku. Efektem wspólnych dzia?a? jest raport: „GIG on. Nowy ?ad na rynku pracy” opisuj?cy wzrost znaczenia GIGekonomii.

– Je?li spojrze? na wska?niki demograficzne i dane z rynku pracy jedno jest pewne – nie jest to przej?ciowa moda. Poniewa? niedobór i niedopasowanie talentów osi?gn??y ju? znaczn? skal? w wielu bran?ach, wyzwaniem dla pracodawców b?dzie budowanie modeli biznesowych i modeli pracy umo?liwiaj?cych elastyczne i mniej tradycyjne formy zatrudniania dla niezale?nych ekspertów. Potwierdza to badanie EY 2021 Work Reimagined. W ankiecie w?ród pracowników, na któr? odpowiedzia?o ponad 16 000 respondentów, 9 na 10 osób chce elastyczno?ci miejsca i czasu pracy, a 54% pracowników prawdopodobnie odejdzie je?li nie zaoferuje si? im elastyczno?ci, jakiej oczekuj?mówi Artur Miernik, Partner EY Polska, Lider Praktyki Workforce Advisory w ramach People Advisory Services.

– Mo?liwo?? pracy zdalnej czy upowszechnienie pracy projektowej sprawi?y, ?e pojawi?y si? nowe mo?liwo?ci. Jedn? z nich jest GIGekonomia. GIGerzy obecni s? na rynku niemal?e od zawsze, nigdy nie byli jednak a? tak widoczni. Warto doda?, ?e to w?a?nie nowoczesne technologie u?atwiaj? zatrudnianie GIGerów i wspó?prac? ze specjalistami, którzy oczekuj? coraz wi?kszej elastyczno?ci ze strony pracodawcypodkre?la Tomasz Mi?osz, Founder & CEO GIGLIKE.

Portret GIGera

W oczach Millenialsów i wchodz?cej na rynek pracy generacji Z, poczucie niezale?no?ci, decyzyjno?ci oraz potrzeba szybkiego zdobywania ró?norodnych do?wiadcze? to jedne z najbardziej istotnych czynników w czasie szukania pracy.

A? 42% obecnych pracowników z pokolenia Y to freelancerzy, a wi?c potencjalni GIGerzy. Z kolei przedstawiciele pokolenia Z, którzy w 2030 roku b?d? stanowi? a? 1/5 rynku pracy, b?d? chcieli dzia?a? w sposób jeszcze bardziej niezale?ny, w my?l zasady connect, communicate, change (do??cz, wymieniaj informacje, zmie?). Obie wy?ej wymienione grupy stanowi? baz? GIGekonomii.

– Równie? w Polsce spo?eczno?? GIGerów tworz? przede wszystkim Millenialsi. Nie zniech?ca ich ilo?? i z?o?ono?? obowi?zków nak?adana na podmioty prowadz?ce dzia?alno?? gospodarcz?, ani brak jasnych uregulowa? prawnych dotycz?cych GIGekonomii w przepisach prawa. Osobn? grup? s? natomiast osoby w wieku 40 plus, do?wiadczeni eksperci szukaj?cy nowych i bardziej op?acalnych form wspó?pracy. Spodziewamy si?, ?e w ci?gu pi?ciu najbli?szych lat podwoi si? liczba GIGersów na polskim rynku pracy z obecnego 10% do 20%mówi Eliza Skotnicka, Senior Manager w Zespole People Advisory Services w Dziale Doradztwa Podatkowego EY Polska.

W?ród GIGerów znajdziemy najcz??ciej pracowników bran?y kreatywnej: grafików, monta?ystów, fotografów, copywriterów czy t?umaczy, ale te? specjalistów IT i marketingu. Przedstawiciele tych zawodów od zawsze preferowali elastyczne formy zatrudnienia, zmiany które dokona?y si? ostatnim czasie u?atwiaj? i upowszechniaj? to zjawisko.

– Znakomita wi?kszo?? przedsi?biorców przygl?da si? z zainteresowaniem zmianom na rynku pracy i stopniowo zmienia w?asne modele biznesowe, uwalniaj?c przestrze? dla GIGerów. Przedsi?biorcy nie podchodz? do GIG-zjawisk bezkrytycznie czy bezrefleksyjnie, wi?cej, staraj? si? zrozumie? bariery zmian i ich ewentualne negatywne implikacje. Szefowie kadr, prezesi i w?a?ciciele, dobrze rozumiej?c potencja? GIGekonomii, staraj? si? racjonalizowa? ten trend i wprowadza? go u siebie w ?ycie stopniowo. Si?gaj? oni do GIGerów, jako remedium na rosn?c? rotacj? pracownicz? i niedobór si?y roboczej do wykonywania bie??cych dzia?a?. Si?gaj?c po ten model funkcjonowania, przedsi?biorcy i mened?erowie chc? mie? pewno?? bezpiecze?stwa i zgodno?ci z prawem z wielu dziedzin: pracy, ubezpiecze? spo?ecznych, podatków czy ochrony w?asno?ci intelektualnej mówi Marek Jarocki, Partner EY Polska, Lider zespo?u People Advisory Services. 

Rzut oka na perspektyw? zza Oceanu

Ju? teraz GIGerzy stanowi? ponad 35% pracowników w Stanach Zjednoczonych. Jak wynika z raportu Morgan Stanley, do 2027 roku odsetek ten zwi?kszy si? a? o 15 punktów procentowych. W efekcie co drugi ameryka?ski pracownik b?dzie GIGerem.

Eksperci zwracaj? jednak uwag?, ?e GIGekonomia przynosi korzy?ci wy??cznie wtedy, gdy jest wynikiem dobrowolnej decyzji pracownika. Kolejnym problemem mog? si? okaza? przepisy – a raczej ich brak – co pokazuje cho?by sytuacja w Stanach Zjednoczonych. W USA trwaj? jednak prace nad tym, aby GIGer, tak jak ka?dy inny pracownik, móg? mie? zagwarantowany dost?p na przyk?ad do opieki zdrowotnej czy ?wiadcze? spo?ecznych.

– ?yczy?bym sobie i przede wszystkim GIGerom, z?eby wybo?r tej s?ciez?ki zawodowej by? s?wiadomy i dobrowolny. Niestety, nie zawsze tak jest. Wystarczy spojrze? na przyk?ad z rodzimego podwórka. „Jednoosobowe firmy” ratowniko?w medycznych, kto?rzy w?as?nie rozpocze?li swo?j protest, to doskona?y przyk?ad patologii, nad kto?rymi zbyt ?atwo przechodzimy do porza?dku dziennego. Mam nadzieje?, z?e dyskusja woko?? GIGekonomii i GIGero?w pomoz?e nam w tym, aby chronic? wszystkie potencjalnie nara?one grupy pracownikówdodaje Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarz?dzania Kadrami.

GIGekonomi? ju? dzi? wspieraj? trendy, takie jak ekonomia wspó?dzielenia czy platformizacja z nastawieniem na modele subskrypcyjne – co potwierdzaj? globalne sukcesy firm, takich jak Uber czy Netflix.

– Powstaja? nowe platformy, kto?re proponuja? specyficzne rozwia?zania dla GIGekonomii i uczestniko?w tego procesu. Mowa o platformach biznesowych pozwalaj?cych mitygowac? ryzyko prawno-podatkowe zwia?zane ze wspo??praca? z GIGerami i oferuja?ce modele subskrypcyjne odpowiadaja?ce na potrzeby GIGero?w. Dzi?ki takim rozwi?zaniom mo?liwe jest zaoferowanie w jednym miejscu wszelkich benefitów oraz narz?dzi i us?ug biznesowych – wskazuje Tomasz Mi?osz.

Kiedy to si? op?aca?

Trend GIGekonomii zyskuje na popularno?ci tak?e w Polsce. Dzia?aj?cy na tzw. „samozatrudnieniu” GIGer mo?e dzi? skorzysta? z szeregu korzy?ci, jakie oferuje jednoosobowa dzia?alno?? gospodarcza, w tym m.in. liniowego podatku PIT czy preferencyjnych sk?adek ZUS w pocz?tkowym okresie dzia?alno?ci.

– Pandemia COVID-19 przyspieszy?a proces transformacji rynku pracy o oko?o 5-10 lat. Jednym z najbardziej widocznych efektów jest upowszechnienie elastycznego modelu pracy. Mened?erowie w firmach zorientowali si?, ?e mog? mie? zdecydowanie wi?kszy dost?p do talentów bez ogranicze? lokalizacyjnych, co zwi?ksza ich mo?liwo?ci zatrudniania ekspertów w danej dziedzinie. Nowoczesne technologie u?atwiaj? zatrudnianie GIGerów i wspó?prac? ze specjalistami, którzy oczekuj? coraz wi?kszej elastyczno?ci ze strony pracodawcymówi Eliza Skotnicka.

Istotnym czynnikiem, który wp?ynie na popularyzacj? GIGekonomii mo?e okaza? si?… Polski ?ad. Wed?ug szacunków mo?e on bowiem spowodowa? wzrost rocznego obci??enia spó?ek zatrudniaj?cych specjalistów ?rednio o 4-10%, za spraw? wi?kszych kosztów zatrudnienia spowodowanych presj? p?acow?.

– Spodziewam si?, ?e efektem nowych rozwi?za? b?dzie upowszechnienie us?ug opartych o elastyczny model zatrudnienia i rozwój GIGekonomiidodaje ekspertka.

Na korzy?? nowego systemu pracy przemawia? b?d? zmiany w przepisach podatkowych dla jednoosobowych dzia?alno?ci gospodarczych, takie jak ni?szy rycza?t PIT (podatek od przychodu) dla bran?y IT na poziomie 12% lub 14% dla osób wykonuj?cych zawody medyczne, podmiotów ?wiadcz?cych us?ugi architektoniczne i in?ynierskie, us?ugi bada? i analiz technicznych oraz w zakresie specjalistycznego projektowania.

Z obni?eniem dochodu netto dla wi?kszo?ci b?dzie si? jednak wi?za? likwidacja zrycza?towanej sk?adki zdrowotnej oraz mo?liwo?ci jej odliczenia od PIT. W zale?no?ci od dochodu straty z tego tytu?u mog? wynie?? od kilkudziesi?ciu do nawet kilkunastu tysi?cy z?otych.

Trend rozwoju GIGekonomii przyczyni si? natomiast do coraz mniejszego strachu przed odej?ciem z zatrudnienia na podstawie tradycyjnej umowy o prac?, za? ryzyko niestabilnego dochodu w du?ym stopniu kompensowane b?dzie mo?liwo?ci? wspó?pracy z wieloma podmiotami jednocze?nie.

– Uczniowie szko?? s?rednich powinni zastanowi? sie?, w jaki sposo?b powinni rozwijac? swoje umieje?tnos?ci zawodowe, tak aby byli przygotowani na ten zmieniaja?cy sie? model zatrudnienia. Naste?pne pokolenie musi zrozumiec?, z?e nadchodzi automatyzacja. Musisz stale zadawac? sobie pytania: co robisz, czego nie da sie? zautomatyzowac? lub czego ktos? inny nie zrobi lepiej od Ciebie? Zastano?w sie?, co naprawde? lubisz, a takz?e, w czym jestes? naprawde? dobry doradza Jowita Michalska, CEO Digital University.

GIG is on

Do GIGekonomii przekonuje si? coraz wi?cej firm w skali ?wiata. Ju? jedna na trzy organizacje zrezygnowa?a z pracowników etatowych na rzecz niezale?nych talentów. Ten nowoczesny model wspó?pracy jest coraz szybciej i szerzej adaptowany przede wszystkim w firmach technologicznych i obejmuje coraz wi?ksz? cz??? spo?ecze?stwa, stanowi?c o przysz?o?ci rynku pracy.

Udostępnij