Pandemia koronawirusa nap?dza wdra?anie sztucznej inteligencji w obs?udze klienta

Newsroom BrandsIT
3 Min

Ju? ponad po?owa konsumentów podczas kontaktów z dostawcami us?ug i towarów wchodzi w interakcje ze sztuczn? inteligencj?. Wybuch pandemii koronawirusa znacznie przyspieszy? prace nad wdra?aniem takich technologii w procesie obs?ugi klienta. – Wykorzystanie sztucznej inteligencji do obs?ugi klienta ju? z nami zostanie. Zmiany w zachowaniu konsumentów wymuszone przez kryzys stworzy?y wyra?n? okazj? do skalowania wdro?e? SI –przekonuj? eksperci.

Oczekiwania klientów ewoluowa?y do ??tego stopnia, ?e oczekuj? ju? interakcji ze sztuczn? inteligencj?. Kiedy wi?c faktycznie napotkaj? SI w codziennym ?yciu, s? bardzo mile zaskoczeni, a czasem zszokowani. To jasno pokazuje, ?e chatboty, przetwarzanie j?zyka naturalnego i sztuczna inteligencja robi? post?py i ewoluowa?y – wskazuje Kelly Anderson, dyrektor dzia?u przetwarzania danych i sztucznej inteligencji w Procter & Gamble.

Szczególne znaczenie w dobie pandemii SARS-CoV-2 zyska?y rozwi?zania wykorzystuj?ce interfejsy bezdotykowe. Z badania Capgemini „Sztuka sztucznej inteligencji zorientowanej na klienta: jak organizacje mog? uwolni? pe?ny potencja? sztucznej inteligencji w obs?udze klienta” wynika, ?e 77 proc. klientów oczekuje zwi?kszenia dost?pu do rozwi?za? z zakresu SI, które wykorzystuj? asystentów g?osowych czy rozpoznawanie twarzy.

Cho? oczekiwania klientów co do bezkontaktowej i bezdotykowej obs?ugi wynikaj? obecnie przede wszystkim z obawy przed zaka?eniem koronawirusem, to ta sytuacja mo?e wp?yn?? na sta?? zmian? zachowa? konsumenckich. 66 proc. ankietowanych ju? dzi? deklaruje, ?e po ustaniu pandemii nadal b?dzie z tych technologii korzysta?.

– Zastosowanie sztucznej inteligencji do obs?ugi klienta ju? z nami zostanie. COVID-19 by? katalizatorem w d??eniu organizacji do jej wdra?ania, a zmiany w zachowaniu konsumentów wymuszone przez kryzys stworzy?y wyra?n? okazj? do skalowania wdro?e? SI – twierdzi Darshan Shankavaram, szef globalnej obs?ugi cyfrowego klienta w Capgemini.

Dzi?ki chatbotom obs?uguj?cym klientów firmy uzyska?y znacz?ce wsparcie w opiece nad konsumentami, a wdra?anie takich rozwi?za? nie jest ju? bardzo d?ugotrwa?ym procesem. Najcz??ciej zajmuje zaledwie kilka dni. Chatboty wykorzystuj?ce mo?liwo?ci SI mog? by? ponadto zintegrowane z systemami, na których pracuj? firmy zewn?trzne, co jeszcze bardziej usprawnia proces obs?ugi.

– Wa?ne jest, aby firmy skupia?y si? na korzystaniu ze sztucznej inteligencji, aby tworzy? lepsze interakcje z klientem, zamiast u?ywa? jej po prostu do zajmowania si? wolumenem i szybko?ci? obs?ugi lub jako sztuczki. Oznacza to dalsze inwestowanie w technologi? SI jak najbardziej podobnej do cz?owieka i stosowanie bardziej wyrafinowanych wska?ników KPI. Tego typu zmiany zwi?ksz? satysfakcj? klientów i ich otwarto?? na korzystanie ze sztucznej inteligencji w ca?ym procesie customer journey przekonuje Darshan Shankavaram.

Z danych boost.ai wynika, ?e rynek rozwi?za? z zakresu konwersacyjnej sztucznej inteligencji do 2024 roku osi?gnie warto?? 15,7 mld dol. Jak zaznaczaj? autorzy raportu, bran?a ta nie odczuje ?adnych skutków zwi?zanych ze spowolnieniem gospodarczym.

Udostępnij