Od momentu uruchomienia Platformy Us?ug Elektronicznych (5 lutego) do maja, mimo obostrze? zwi?zanych z epidemi? COVID-19, Urz?d Patentowy RP przyj?? w 7658 wniosków o ochron? wynalazków, znaków towarowych, wzorów u?ytkowych i przemys?owych oraz uznanie patentów europejskich. Ponad 36% (2777) tych wniosków zosta?o z?o?onych drog? elektroniczn?.
- Innowatorzy, ale tak?e menad?erowie prowadz?cy codzienny biznes pragn? przede wszystkim skupi? si? na realizacji w?asnych celów, rozwoju firmy, pozyskiwaniu klientów. Dla innowatorów najwa?niejsze jest wymy?lanie rozwi?za?, których dzi? lub przysz?o?ci mo?e potrzebowa? rynek. Wszelkie uci??liwo?ci czy oczekiwania formalne postrzegane s? jako te, które zajmuj? czas i nie wspieraj? ich wysi?ków - mówi dr Barbara Stepnowska, dyrektor MBA na Politechnice Gda?skiej oraz autorka programu Innovation Sqauad, wspieraj?cego wypracowywanie innowacyjnych rozwi?za? w biznesie oraz innowacji spo?ecznych. - U?atwienia, jakie nios? implementowane przez pa?stwo rozwi?zania cyfrowe s? dobr? – i wyczekiwan? – odpowiedzi? na ich potrzeby.
Wniosek o patent bez wychodzenia z domu
Urz?d Patentowy RP umo?liwi? zg?aszanie wniosków o ochron? w?asno?ci intelektualnej drog? elektroniczn? w lutym bie??cego roku. Zbudowana przez firm? S&T Platforma Us?ug Elektronicznych pozwala na elektroniczn? obs?ug? zg?osze? o udzielenie ochrony dla wynalazku, znaku towarowego, wzoru u?ytkowego i przemys?owego oraz u?atwia rejestrowanie wniosków o uznanie patentu europejskiego.
- Cyfryzacja w obszarze ochrony w?asno?ci intelektualnej ma g??boki sens, dzi?ki niej bowiem ca?y proces obs?ugi zg?osze? przebiega szybciej, sprawniej i bezpieczniej. - mówi Micha? Wilbrandt z S&T, szef dzia?u aplikacji dedykowanych odpowiedzialny za rozwi?zania dla administracji publicznej. – W obliczu epidemii koronawirusa, bardzo istotny sta? si? ten ostatni element, czyli bezpiecze?stwo. Mo?liwo?? za?atwienia sprawy urz?dowej bez wychodzenia z domu w czasie epidemii pokazuje, ?e transformacja cyfrowa administracji publicznej mo?e uodporni? pa?stwo na podobne kryzysy.
Pó? miliona dokumentów przeniesionych w cyfrowy ?wiat
Platforma Elektroniczna umo?liwia równie? m.in dost?p do elektronicznych rejestrów Urz?du Patentowego, informuje u?ytkowników o zbli?aj?cym si? terminie wyga?ni?cia ochrony znaku towarowego i udost?pnia odpowiednie narz?dzia do przed?u?enia jego ochrony i wniesienia stosownych op?at. Zasilenie platformy odpowiednimi zasobami wymaga?o przeprowadzenia digitalizacji ponad 500 tys. dokumentów i rejestrów prowadzonych wcze?niej w formie papierowej.
Platform? Us?ug Elektronicznych wdro?y?a firma S&T. W ramach projektu spó?ka dostarczy?a oprogramowanie oraz infrastruktur? teleinformatyczn? i przeprowadzi?a integracj? z ju? istniej?cymi systemami teleinformatycznymi UP RP.
S&T ?wiadczy te? us?ugi gwarancyjnych i asyst? techniczn? oraz organizacj? szkole? e-learningowych dla administratorów i u?ytkowników platformy.
Platforma Us?ug Elektronicznych Urz?du Patentowego powsta?a dzi?ki projektowi dofinansowanemu ze ?rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, O? 2 E-administracja i otwarty urz?d, dzia?anie 2.1 Wysoka dost?pno?? i jako?? e-us?ug publicznych. Koszt jej przygotowania wyniós? 21 212 000 PLN.