Pandemia przy?pieszy wdra?anie innowacji w biznesie na niespotykan? skal?

Materia? Partnera
8 Min

W dzisiejszy czasach wybór jest oczywisty – digitalizacja albo ?mier?. Jeste?my ?wiadkami dynamicznego rozwoju us?ug cyfrowych, które wkraczaj? do prawie ka?dej bran?y i wp?ywaj? zarówno na ma?e firmy, jak i pot??ne korporacje. Wi?kszo?? firm deklaruje, ?e chce wdra?a? innowacje, ale ma?y procent faktycznie takie zamierzenie realizuje. Czasu na bycie innowacyjnym jest coraz mniej, poniewa? klienci oczekuj? us?ug i produktów id?cych z duchem czasu ju? teraz. Pandemia koronawirusa mo?e paradoksalnie znacznie przy?pieszy? wdra?anie innowacyjnych rozwi?za? cyfrowych na ca?ym ?wiecie – z pewno?ci? b?dzie to cenna spu?cizna po tym niespotykanym na ?wiatow? skal? zagro?eniu dla ludzko?ci.

Czym jest innowacyjna firma? To pytanie zadaje dzi? wielu i wielu szuka odpowiedzi. Innowacja to przede wszystkim technologia, ale nie tylko. Innowacyjna firma zna swoich klientów lepiej ni? oni znaj? siebie, identyfikuje ich ukryte potrzeby i za pomoc? swoich produktów i us?ug te potrzeby wype?nia. Innowacyjna firma bezpo?rednio obserwuje nie tylko swoich klientów, ale te? zachowania ca?ego rynku. Innowacyjna firma szuka szans tam, gdzie konkurencja widzi bariery i pierwsza te szanse wykorzystuje, aby zarabia?. W ko?cu – innowacyjna firma potrafi dzia?a? sprawnie nawet wówczas, gdy pojawiaj? si? niemo?liwe do przewidzenia trudno?ci – jest bowiem zawsze gotowa na szybkie zmiany w modelu funkcjonowania biznesu. W realizacji takiego celu niezb?dne s? dzia?ania online oraz utrzymywanie zdalnego modelu dzia?ania firmy, nawet gdy wi?kszo?? pracowników na co dzie? znajduje si? w biurze. W sytuacji zagro?enia i paniki na rynkach, taki model biznesu jest niezast?piony.

Jak wdra?a? innowacje? Od czego zacz???

Istnieje wiele szans i zagro?e?, które mog? spotka? firmy staraj?ce si? i?? z duchem czasu. Najwi?ksz? szans? jest potencja? zwi?kszenia efektywno?ci operacyjnej biznesu, pracowników, ?atwiejsze dotarcie do nowych klientów, a w efekcie wzrost wyników finansowych i zdobywanie pozycji lidera w bran?y. Czasem jak si? okazuje to tak?e kwestia zachowania ci?g?osci dzia?ania.

Ryzyka dotykaj? reputacji i kultury organizacyjnej. Poza ?amaniem zasad compliance i dobrych zwyczajów rynkowych, firmy mog? mierzy? si? z utrat? zaufania na skutek np. wycieku danych, nieetycznego wykorzystywania danych czy transparentno?ci ich pozyskiwania. Innowacje nios? potencjalnie du?e ryzyko biznesowe i operacyjne, poniewa? cz?sto wymagaj? gruntownych i radykalnych zmian w sposobie funkcjonowania organizacji z konieczno?ci? wyj?cia poza utarte schematy. To cz?sto spotyka si? z oporem zespo?u – pracownicy boj? si? zmian.

Planowanie procesu wdro?enia innowacji – na czym oprze? strategi??

Na pocz?tku najwa?niejsze jest stworzenie zespo?u, który zajmie si? nadzorowaniem procesu, identyfikacj? obszarów, w których firma mo?e wdro?y? innowacje oraz weryfikacj? oczekiwa? wewn?trz firmy i w?ród klientów. Bez wzgl?du na to, kto w firmie odpowiada za innowacje, kluczowe jest poczucie wspó?odpowiedzialno?ci za bycie innowacyjnymi.

Nale?y pami?ta?, ?e istotne jest wywa?enie mi?dzy wdra?aniem nowych standardów, a obecn? struktur?. Nikt nie lubi rewolucji, wi?c zadbanie o stabilno?? procesu jest niezb?dne. Wi?kszo?? firm deklaruje, ?e najskuteczniejsz? faz? w procesie pracy nad innowacjami jest pierwszy etap, czyli kreowanie pomys?ów. Ka?dy kolejny wypada pod tym k?tem coraz gorzej. Wdra?anie innowacji powinno by? dla firm elementem d?ugofalowej strategii i jest z ni? spójne. Innowacyjno?? powinna sta? si? warto?ci? horyzontaln? wpisuj?c? si? w wiele obszarów dzia?ania przedsi?biorstwa, a nie ograniczon? do stworzenia nowego b?d? ulepszonego rozwi?zania.

Zach?ci? do dzia?ania mog? przyk?ady wdro?e? i kooperacji firm technologicznych

Nawet najwi?ksi musieli ??czy? swoje kompetencje, aby stworzy? prze?omowy i innowacyjny produkt. Do tworzenia innowacji, cz?sto konieczna staje si? wspó?praca z firmami z zupe?nie innych bran?. Np. Toyota w 2019 roku do prac nad samochodem autonomicznym zaanga?owa?a Nvidi?, jednego z najwi?kszych na ?wiecie producentów procesorów graficznych i uk?adów scalonych. Walmart nawi?za? wspó?prac? z Google Home, dzi?ki czemu zakupów mo?na dokona? za pomoc? komend g?osowych. Kooperacja Amazona i Whirlpoola zapocz?tkowana w 2016 roku pozwala otrzymywa? SMS-y o konieczno?ci uzupe?nienia proszku w pralce i zamówi? w sklepie Amazon potrzebne produkty.

Jakie innowacje b?d? dominowa? w biznesie?

Raport firmy analitycznej Gartner „Top 10 Strategic Technology Trends for 2020” jako kluczowe innowacje wskazuje przede wszystkim machine learning, internet rzeczy, chmur? i wspieranie cz?owieka za pomoc? sztucznej inteligencji, robotów i egzoszkieletów. W dobie szybko zmieniaj?cego si? otoczenia na ?wiecie, czy obecnie panuj?cej epidemii koronawirusa, zauwa?am, ?e niezb?dne jest dalsze dzia?anie w kierunku transformacji cyfrowej i d??enie do maksymalnej automatyzacji i robotyzacji zarówno software’owej jak i hardware’owej.

Prowadz?c od 11 lat software house i zatrudniaj?c oko?o 450 osób, widz? ?e niezb?dne jest uniezale?nienie si? od pracy stacjonarnej i elastyczno??. Dzi?ki rozwi?zaniom chmurowym b?dziemy mieli szans? pracowa? zdalnie, zapewniaj?c sobie i pracodawcy pe?n? elastyczno?? w czasach kryzysów. Doskona?ym przyk?adem takiej sytuacji jest obecna pandemia koronarwirusa, która wymusi?a na firmach wdro?enie systemu pracy zdalnej dla wszystkich pracowników. Przy ma?o efektywnej infrastrukturze informatycznej, sprawne funkcjonowanie firmy w takiej formie nie jest mo?liwe.

Jak przekona? przedsi?biorców, aby wdra?ali innowacje w swoich firmach?

W wi?kszo?ci przypadków pozytywne efekty wdro?onych innowacji nap?dzaj? kolejne procesy decyzyjne. Wed?ug wielu bada? i naszych do?wiadcze?, firmy, które pozytywnie oceni?y efekty dotychczasowych projektów, planuj? kolejne wdro?enia w przysz?o?ci. Wszystko zale?y od tego, czy przedsi?biorcy b?d? w stanie z sukcesem wdra?a? innowacje i zauwa?a? pierwsze sygna?y, ?e to si? op?aci?o. To przyniesie motywacj? i sprawdzony scenariusz do podejmowania dalszych zmian. Pocz?tkowe niepowodzenia mog? sprawi?, ?e przedsi?biorca nie b?dzie dostrzega? sensu w rewolucji technologicznej, która przynosi wi?cej uci??liwo?ci ni? sukcesów. Ale powstrzymywanie si? od wdra?ania innowacji mo?e by? ryzykown? gr?. W wi?kszo?ci przypadków poci?g jeszcze stoi na peronie, ale ju? za chwil? mo?e okaza? si?, ?e ca?a konkurencja i nasi klienci odjechali zgodnie z rozk?adem do stacji „innowacja”.

Dlaczego zatem tak ma?o firm wdra?a innowacje?

Wi?kszo?? zarz?dzaj?cych oczekuje wysokich zysków finansowych i operacyjnych w krótkim czasie, podczas gdy proces wprowadzania innowacji powinien by? d?ugofalowy i stabilny. Panuje powszechny pogl?d, ?e ka?de wdro?enie musi by? sukcesem, brak jest w naszej rzeczywisto?ci biznesowej miejsca na akceptacj? pora?ki. Wdra?anie innowacji wi??e si? z podejmowaniem szybkich i odwa?nych decyzji na wielu szczeblach organizacji. Nie jest to ?atwe zadanie, ale by? mo?e dzi? jeste?my w sytuacji, w której b?dzie to jedyna droga do przetrwania. Na innowacje wci?? nie jest za pó?no, wi?c powinni?my rozwa?y? tak? drog? rozwoju biznesu, poniewa? nie od dzi? wiadomo, ?e lepiej jest by? prekursorem ni? pod??a? za innymi.

Udostępnij