Z powodu koronawirusa na niektórych drogach krajowych liczba aut spad?a nawet o 80 proc. W czasie pandemii Polacy je?d?? mniej, za to bardziej niebezpiecznie – tylko od 24 kwietnia do 6 maja w wypadkach zgin??o 76 osób, czyli ?rednio sze??–siedem dziennie. Najcz?stsz? przyczyn? wypadków jest nadmierna pr?dko??, bo puste ulice zach?caj? do wi?kszej brawury. O bezpieczn? jazd? apeluj? producenci samochodów. Volvo wprowadza automatyczne ograniczenie pr?dko?ci we wszystkich swoich autach do 180 km/h. Kierowca b?dzie te? móg? zaprogramowa? dodatkowe ograniczenia pr?dko?ci maksymalnej.
– Podczas pandemii koronawirusa wyra?nie wida? zmniejszenie ruchu drogowego, w zwi?zku z czym spad?a liczba wszystkich wypadków, w tym tak?e ofiar ?miertelnych. Jednak stosunek ofiar ?miertelnych do ??cznej liczby wypadków niestety wzrós?. Czyli mamy mniej wypadków, ale je?li si? ju? wydarz?, najcz??ciej maj? bardziej tragiczne skutki – podkre?la Stanis?aw Dojs, PR Manager w Volvo Car Poland.
Z danych GDDKiA wynika, ?e w okresie od 9 marca do 17 maja nat??enie ruchu drogowego by?o mniejsze o 53 proc. ni? w analogicznym okresie 2019 roku. Najwi?kszy spadek nast?pi? w okolicach Wielkanocy – ok. 80 proc. w stosunku do ubieg?orocznych danych. Spada te? liczba wypadków. O ile w marcu 2019 roku w Polsce odnotowano 2079 wypadków drogowych, w których zgin??o 189 osób, o tyle w 2020 roku w tym samym okresie wypadków by?o o 33 proc. mniej – 1423. Zgin??o w nich natomiast 155 osób, czyli jedynie o 18 proc. mniej ni? w roku ubieg?ym.
Puste drogi zach?caj? do wi?kszej brawury, przyczyn? wypadków jest wi?c przede wszystkim nadmierna pr?dko??. Od d?u?szego czasu kolejni producenci decyduj? si? na ograniczenie pr?dko?ci maksymalnych wybranych modeli. Firma Volvo Cars posz?a o krok dalej.
– Zdecydowali?my si? na wprowadzenie ograniczenia pr?dko?ci w swoich samochodach. To elektroniczny ogranicznik do 180 km/h, czyli pr?dko?ci, która jest znacznie powy?ej dopuszczalnej w wi?kszo?ci krajów europejskich, w Polsce te?. To czytelny sygna?, ?e jako marka chcemy wzi?? odpowiedzialno?? za zwi?kszenie bezpiecze?stwa na drodze i cho? niewielu kierowców w Europie decyduje si? na je?d?enie tak szybko, to my wysy?amy sygna?: koniec wy?cigów na drodze – podkre?la Stanis?aw Dojs.
Wszystkie nowe modele Volvo maj? mie? wbudowany ogranicznik pr?dko?ci. Cho? decyzja producenta podzieli?a kierowców, to koncern t?umaczy, ?e w ten sposób chce walczy? o ograniczenie ?miertelnych ofiar wypadków drogowych oraz ci??ko rannych.
– Legislacja poszczególnych pa?stw unijnych sk?ania kierowców do tego, ?eby bardziej odpowiedzialnie korzysta? z samochodów i ?eby ogranicza? pr?dko?? – wskazuje przedstawiciel Volvo Car Poland.
Jak przekonuje, tylko niewielka liczba kierowców b?dzie próbowa?a demontowa? ogranicznik. Wp?yw na to b?d? mie? nowe przepisy.
– Od 1 lipca 2020 roku w Polsce za przekroczenie pr?dko?ci o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym b?dzie czasowo zabierane prawo jazdy. Na autostradzie b?dziemy mogli straci? prawo jazdy za przekroczenie 190 km/h, na drodze ekspresowej za ponad 170 km/h, a na drodze krajowej – ponad 140 km/h. Zatem po zdj?ciu naszej blokady nic nie zyskamy – ocenia ekspert.
Ka?dy samochód Volvo, oprócz ograniczenia pr?dko?ci do 180 km/h, b?dzie wyposa?ony w funkcj? Care Key, dzi?ki której jego w?a?ciciel b?dzie móg? zaprogramowa? dodatkowe ograniczenia pr?dko?ci maksymalnej w przypadku, gdy np. po?yczy samochód innemu u?ytkownikowi.
Volvo pracuje te? nad kolejnymi rozwi?zaniami, które maj? zwi?kszy? bezpiecze?stwo na drogach i wyeliminowa? kierowców wsiadaj?cych za kó?ko pod wp?ywem alkoholu czy ?rodków zaburzaj?cych koncentracj?. Maj? by? wprowadzane w przysz?o?ci we wszystkich modelach samochodów.
– B?d? to systemy monitoruj?ce aktywno?? oczu kierowcy – czy s? skierowane na drog?, czy ich ruch wskazuje na jego koncentracj?. Je?eli kierowca straci przytomno??, osunie si? na fotelu, te systemy b?d? w stanie zareagowa?, zatrzyma? bezpiecznie samochód i sprawi?, ?e nie dojdzie do najtragiczniejszych wypadków – zapowiada Stanis?aw Dojs.