Co roku do kosza trafia 1/3 produkowanej ?ywno?ci, a statystyczny Polak wyrzuca 247 kg jedzenia. Ograniczenia zwi?zane z pandemi? koronawirusa sprawi?y, ?e problem wyrzucania jedzenia sta? si? jeszcze powa?niejszy. Polacy chc? jednak z nim walczy? i si?gaj? w tym celu po nowe technologie. Aplikacja Too Good To Go pozwala uratowa? przed wyrzuceniem to, co danego dnia serwowa?y lokale wspó?pracuj?ce z aplikacj?, a co nie zosta?o sprzedane. Do pogromców marnowania jedzenia mog? do??czy? m.in. klienci bp.
Spowodowane pandemi? utrudnienia w transporcie, zamkni?te restauracje i przymusowa izolacja sprawi?y, ?e do kosza trafi?y miliony ton jedzenia.
– Problem marnowania ?ywno?ci istnia? ju? wcze?niej, pandemia jedynie uwidoczni?a nam, jak du?a jest to skala. W momencie, kiedy wyci?li?my jeden element ?a?cucha dostaw, okaza?o si?, ?e mierzymy si? z gnij?cymi na polach truskawkami, wylewanym mlekiem i ziemniakami, które nie dociera?y do konsumentów – podkre?la Karolina Wo?niak, PR Manager Too Good To Go.
Wed?ug danych Boston Consulting Group ka?dego roku w Unii Europejskiej marnuje si? 88 mln ton ?ywno?ci, ?rednio 173 kg na osob?. Polska pod tym wzgl?dem nale?y do niechlubnej czo?ówki – co roku ka?dy z nas wyrzuca ?rednio 247 kg.
– Globalnie marnujemy 1/3 jedzenia. Wyobra?my sobie, ?e kupuj?c trzy torby pysznego jedzenia, zaraz po wyj?ciu ze sklepu wyrzucamy jedn? z nich. Gdyby ca?e zmarnowane jedzenie by?o krajem, by?oby trzecim najwi?kszym emitentem zanieczyszcze? do atmosfery na ?wiecie, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych – wskazuje Karolina Wo?niak.
Wyrzucaj?c jedzenie, marnujemy tak?e surowce potrzebne do jego wyprodukowania, m.in. wod? czy energi?. To z kolei przyczynia si? do ocieplenia klimatu. Jak wskazuj? eksperci FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wy?ywienia i Rolnictwa), marnowanie ?ywno?ci odpowiada za 8 proc. gazów cieplarnianych wyemitowanych na skutek dzia?alno?ci cz?owieka, a na ka?dy kilogram wyprodukowanej ?ywno?ci do atmosfery wydziela si? 4,5 kg CO2.
– Nowe technologie pozwalaj? nam w bardzo ?atwy sposób przy??cza? si? do walki z marnowaniem jedzenia – przekonuje ekspertka. – Aplikacja Too Good To Go w prosty sposób ??czy jej u?ytkowników z miejscami takimi jak restauracje, piekarnie, cukiernie czy sklepy maj?cymi nadwy?kow? ?ywno??, której nie uda?o si? sprzeda? danego dnia.
Klient poprzez aplikacj? kupuje paczk? niespodziank?, w której znajdzie si? to, co danego dnia serwowa?y lokale wspó?pracuj?ce z Too Good To Go, a co nie zosta?o sprzedane. Nie ma przy tym pewno?ci, jakie dok?adnie produkty si? w niej znajd?, ale mo?e je zakupi? po znacznie ni?szej cenie ni? normalnie, a paczk? musi odebra? we wskazanym punkcie. Sama aplikacja jest darmowa i cieszy si? du?ym powodzeniem. Dziennie sprzedawane jest nawet 90 proc. wystawionej ?ywno?ci. Z Too Good To Go wspó?pracuje ponad 38 tys. partnerów. Od niedawna do tego grona do??czy?a firma bp.
– Klienci bp w bardzo ?atwy sposób mog? korzysta? z aplikacji Too Good To Go i zamawia? paczki niespodzianki z kawiarenek na naszych stacjach Wild Bean Cafe albo ze sklepów na stacjach bp, a nast?pnie odebra? je ze wskazanej, wybranej w aplikacji stacji bp – mówi dr Magdalena Kandefer-Ka?toch, rzecznik prasowy bp Polska.
Z oferty mog? na razie korzysta? mieszka?cy Krakowa, ale program ma obj?? stacje bp w ca?ej Polsce. W ramach wspó?pracy klienci bp b?d? te? mogli wesprze? Banki ?ywno?ci specjalnym voucherem, który mo?na zakupi? w aplikacji Too Good To Go.
– Tak?e w Polsce od lat inwestujemy, stosujemy szereg procesów i innowacji, by zapobiega? marnowaniu jedzenia w gastronomii czy w handlu. Wspó?praca z Too Good To Go jest kolejnym krokiem w tej strategii i z pewno?ci? nie ostatni – zapowiada Magdalena Kandefer-Ka?toch.