Nowe badanie umiej?tno?ci cyfrowych przeprowadzone przez Salesforce pokazuje, ?e zdecydowana wi?kszo?? pracowników jest przekonanych, i? do?wiadczenie jest wa?niejsze od kwalifikacji edukacyjnych czy przebiegu kariery. Wi?kszo?? decydentów (98%) jest zdania, ?e zatrudnienie na podstawie umiej?tno?ci przynosi korzy?ci biznesowe. Jednak tylko 1 na 10 respondentów twierdzi, ?e ma kwalifikacje w zakresie sztucznej inteligencji – która jest wymieniana jako jedna z najbardziej po??danych rozwi?za? cyfrowych.
A? 84% pracowników uwa?a, ?e do?wiadczenie jest wa?niejsze ni? dyplom, kiedy staraj? si? o prac?. Istnieje jednak rozbie?no?? mi?dzy kompetencjami, na które zwracaj? uwag? firmy, a kwalifikacjami, które s? obecnie wykorzystywane przez pracowników. Chocia? 4 na 5 zatrudnionych na ?wiecie deklaruje wykorzystywanie umiej?tno?ci cyfrowych w swojej codziennej pracy, niewielu z nich posiada zdolno?ci wykraczaj?ce poza technologie wspó?pracy, administracj? czy zarz?dzanie projektami cyfrowymi.
Z kolei najszybciej rozwijaj?ce si? i najbardziej po??dane kompetencje stanowi? sztuczna inteligencja (SI) oraz kodowanie/tworzenie aplikacji – przy czym nale?? one do najrzadziej wykorzystywanych umiej?tno?ci w codziennej pracy.
Zatrudnianie w oparciu o umiej?tno?ci
Zmiana w kierunku zatrudniania na podstawie zdobytych umiej?tno?ci jest widoczna na wszystkich poziomach. Wi?kszo?? (82%) ankietowanych liderów twierdzi, ?e umiej?tno?ci s? najwa?niejszym atrybutem przy ocenie kandydatów. Zaledwie 18% stwierdzi?o, ?e najwa?niejsze s? odpowiednie stopnie naukowe i zdobyte wykszta?cenie.
Ponad po?owa dyrektorów w dzia?ach HR (56%) ocenia, ?e rekrutacje skupiaj?ce si? na umiej?tno?ciach kandydatów powinny by? definiowane jako korzy?? biznesowa. Eksperci wskazuj? równie?, ?e na ogóln? kondycj? firmy maj? znaczny wp?yw takie aspekty, jak ró?norodno?? pracowników (48%) oraz dzielenie si? wiedz? z reszt? zespo?u (46%).
Umiej?tno?ci cyfrowe jako najwa?niejszy atrybut kandydata wymienia ju? 2 na 5 z nich – co wskazuje na rosn?c? wag? tych kwalifikacji u zatrudnionych. Dodatkowo wi?kszo?? liderów uwa?a, ?e nadanie priorytetu rozwojowi umiej?tno?ci cyfrowych swoich podw?adnych b?dzie mia?o pozytywny wp?yw na wyniki biznesowe, w tym: zwi?kszon? produktywno?? (47%), lepsz? wydajno?? zespo?u (43%) i szersze zdolno?ci rozwi?zywania problemów (40%).
Szefowie i pracownicy zgadzaj? si? co do potrzeby posiadania umiej?tno?ci w zakresie SI
Pracownicy s? podekscytowani pojawiaj?cymi si? technologiami sztucznej inteligencji, takimi jak generatory SI. 60% pracowników jest pozytywnie nastawionych do perspektywy wykorzystania generatywnej SI w pracy. Wi?cej pracowników by?o podekscytowanych wykorzystaniem tej technologii w miejscu pracy (58%), ni? martwi?o si?, ?e zast?pi ich w wykonywanych obowi?zkach (42%). Jest to zgodne z zainteresowaniem ze strony kadry zarz?dzaj?cej: dwie trzecie liderów (67%) deklaruje, ?e ich firma rozwa?a ró?ne sposoby wykorzystania generatywnej SI.
Pomimo pozytywnego odbioru ostatnie badania wykazuj?, ?e 66% liderów IT w USA twierdzi, ?e pracownicy nie maj? umiej?tno?ci, aby z powodzeniem wykorzysta? technologi? sztucznej inteligencji. Mimo i? ponad po?owa z nich zadeklarowa?a, ?e eksperymentuje z generatorami SI.
Zatrudnieni zgadzaj? si?, ?e umiej?tno?ci zwi?zane ze Sztuczn? Inteligencj? s? wa?ne: prawie jedna czwarta pracowników na ?wiecie zalicza umiej?tno?ci zwi?zane z SI do trzech najwa?niejszych umiej?tno?ci cyfrowych.
Kwalifikacje w miejscu pracy pozostaj? w tyle – podczas gdy potrzeby stale ewoluuj?
Tylko 1 na 10 pracowników twierdzi, ?e zakres ich codziennych obowi?zków obejmuje obecnie SI. Natomiast mniej ni? 13% s?dzi, ?e wykorzystuje umiej?tno?ci kodowania i tworzenia aplikacji.
Bran?? o najwy?szym wska?niku umiej?tno?ci SI jest sektor IT, ale nawet w nim mniej ni? jedna trzecia pracowników (27%) wykorzystuje to rozwi?zanie w ramach swojego stanowiska. Poza tradycyjnymi rolami w IT liczba ta spada jeszcze bardziej; zaledwie 8% osób w s?u?bie zdrowia i 6% w sektorze publicznym deklaruje, ?e wykorzystuje to rozwi?zanie w swojej codziennej pracy. Prawie wszyscy (97%) zwierzchnicy uwa?aj?, ?e firmy powinny nada? priorytet technikom SI w swojej strategii rozwoju pracowników.
W wyniku wzrostu znaczenia sztucznej Inteligencji i automatyzacji liderzy biznesowi twierdz?, ?e obeznanie w zakresie bezpiecze?stwa danych (60%), etyczne umiej?tno?ci w zakresie SI i automatyzacji (58%) oraz techniki programowania (57%) stan? si? coraz wa?niejsze w miejscu pracy. Zapytani o to, jakie umiej?tno?ci „mi?kkie” b?d? prawdopodobnie wa?niejsze, liderzy najwy?ej ocenili kreatywn? wyobra?ni? (56%), relacje z klientami (53%) oraz zdolno?ci przywódcze (51%).
Przedsi?biorstwa staraj?ce si? zwi?kszy? obeznanie w zakresie nowych technologii i koncentruj?ce si? na zatrudnianiu na podstawie kwalifikacji maj? co?, co dzia?a na ich korzy?? – ich pracownicy chc? poszerza? swoje zdolno?ci w sektorze wiedzy cyfrowej. A? 9 na 10 wszystkich respondentów uwa?a, ?e firmy powinny traktowa? priorytetowo rozwój umiej?tno?ci cyfrowych swoich podw?adnych, co mo?e prze?o?y? si? na realne umocnienie poziomu konkurencyjno?ci biznesu na rynku.