Phishing: czym jest i jak mu zapobiec?

Newsroom BrandsIT
5 Min

Phishing to rodzaj oszustwa internetowego, którego celem jest wy?udzenie informacji wra?liwych, takich jak loginy, has?a, numery konta itd. W du?ym uproszczeniu polega na wys?aniu przez cyberprzest?pc? fa?szywych komunikatów, podaj?c si? za firm?, której potencjalna ofiara ufa i jest przyzwyczajona do podawania wra?liwych informacji.

Wed?ug raportu CERT Polska, obecnie phishing jest najcz??ciej wyst?puj?cym rodzajem incydentu w polskiej sieci – odpowiadaj?c za blisko po?owe z nich (44%). Zaraz po nim znajduje si? dystrybucja fa?szywego oprogramowania oraz spam. Co wi?cej, liczba prób wy?udzenia danych wzros?a o 3 punkty procentowe w stosunku do roku 2017. Oznacza to, ?e phishing to problem, który b?dzie coraz bardziej dotlkiwy dla u?ytkowników internetu.

Ataki s? zazwyczaj przeprowadzane poprzez e-mail, SMS lub prywatne wiadomo?ci w sieciach spo?eczno?ciowych i charakteryzuj? si? niektórymi z poni?szych cech:

  • Zawieraj? powiadomienie o zawieszeniu, lub zablokowaniu rachunku bez wyja?nienia;
  • Wnosz? o uiszczenie p?atno?ci;
  • Zawieraj? adres internetowy, przypominaj?cy do z?udzenia domen? w?a?ciwego podmiotu;
  • Prosz? o udzielenie informacji prywatnych;
  • W ich tre?ci pope?niono b??dy ortograficzne.

Istnieje jednak szereg ?rodków, które pozwalaj? na bezpieczne poruszanie si? po internecie i unikni?cie ataku:

  • Aktualizuj swoj? przegl?dark? internetow?. Dzi?ki zainstalowaniu najnowszej wersji i uruchomieniu filtrów antyspamowych lub specjalnych wtyczek przegl?darka b?dzie w stanie zapobiec wi?kszej liczbie prób phishingu;
  • Sprawd? domen?, z któr? si? ??czysz. Firma zawsze b?dzie pisa? z w?asnej domeny, nale?y wi?c sprawdzi?, czy adres odpowiada tej w?a?ciwej. Weryfikacja ta nie daje maksymalnej gwarancji, ale stanowi pierwszy krok w celu zapobieganiu atakom;
  • Nie klikaj w linki w wiadomo?ciach. Najlepiej nie w??cza? linków zawartych bezpo?rednio w przes?anym komunikacie, lecz wpisa? w przegl?darce adres strony potencjalnego nadawcy i na niej potwierdzi? czy tre?? komunikatu nie jest fa?szywa;
  • U?ywaj kilku adresów e-mail. Kiedy subskrybujesz us?ugi lub strony internetowe o w?tpliwej wiarygodno?ci, lepiej jest u?ywa? alternatywnych adresów e-mail, aby nie ryzykowa? utraty g?ównej skrzynki pocztowej;
  • Skontaktuj si? z dzia?em obs?ugi klienta. Je?li dostaniesz podejrzan? wiadomo?? e-mail lepiej skontaktowa? si? z dzia?em obs?ugi klienta firmy, w celu potwierdzenia jej autentyczno?ci;
  • Zg?aszaj witryn? phishingow?, pomagaj?c w ten sposób innym u?ytkownikom. Ka?de zg?oszenie pomaga odpowiednim organom rozpozna? i oznaczy? potencjalne niebezpiecze?stwo. Incydenty najlepiej zg?asza? poprzez portal incydent.cert.pl – oficjaln? stron? NASK, odpowiadaj?cej za bezpiecze?stwo polskiej sieci, a tak?e przez Google SafeBrowsing;
  • Wreszcie, zaleca si? korzystanie z profesjonalnych wiadomo?ci e-mail, wyposa?onych w protoko?y bezpiecze?stwa, takie jak SPF i DMARC, w poczcie przychodz?cej i wychodz?cej.

Je?li jednak zdarzy si?, ?e padniemy ofiar? ataku, istnieje kilka sposobów ograniczenia szkód, w tym mi?dzy innymi:

  • Zmie? has?a. W przypadku portali internetowych nale?y zmieni? has?o lub zamkn?? konto, zanim zrobi? to hakerzy;
  • Poinformuj dzia? obs?ugi klienta. Je?li konto zosta?o przej?te i nie ma ju? mo?liwo?ci zalogowania si? poprzednimi danymi, nale?y skontaktowa? si? z dzia?em obs?ugi klienta w celu r?cznego przywrócenia danych dost?powych;
  • Skontaktuj si? z bankiem w przypadku kradzie?y danych bankowych. Nale?y niezw?ocznie skontaktowa? si? z przedstawicielem banku, aby zablokowa? karty kredytowe, konta oraz wszystko, co mo?e pa?? ofiar? cyberprzest?pców
  • Ostrze? instytucj?, której dotyczy atak. Oprócz odzyskiwania danych osobowych warto przekaza? wszelkie informacje o ataku instytucji, która zosta?a wykorzystana. Pozwoli to podj?? ?rodki zaradcze i ograniczy? potencjalne straty innych u?ytkowników.

Phishing, nawet je?li mo?e wydawa? si? niewinnym, zwodniczym e-mailem, jest prawdziwym przest?pstwem i jako takie powinno by? traktowane. Dlatego kolejnym krokiem po wykryciu ataku powinno by? poinformowanie odpowiednich organów. Jako przest?pstwo pope?nione w sieci, konieczne jest powiadomienie NASK, który na swojej stronie prezentuje formularz zg?oszenia incydentu.

Podsumowuj?c, pomimo du?ej liczby ataków, szeroki wachalrz ?rodków zaradczych pozwala przechwyci? i zablokowa? ponad 80% z nich. Pozosta?e 20% wymaga dalszej wspó?pracy mi?dzy dostawcami us?ug i klientami: poprzez uwa?ne czytanie otrzymywanych wiadomo?ci e-mail, wprowadzanie danych tylko na wiarygodnych stronach i unikanie otwierania podejrzanych linków. Dzi?ki temu phishing mo?e by? problemem, którego uda si? nam unikn??.

Autor: Marcin Zmaczy?ski, Head od Marketing CEE w Aruba Cloud
Udostępnij