Pi?ta achillesowa OZE – ciep?ownictwo i transport

Klaudia Ciesielska
4 Min

O mi?dzynarodowym sukcesie zielonej energii raczej nie trzeba ju? nikogo przekonywa? – w nowoczesne elektrownie wykorzystuj?ce s?o?ce czy wiatr inwestuj? kraje na ka?dym kontynencie, a ?wiadomo?? spo?eczna dotycz?ca konieczno?ci przechodzenia na odnawialne ?ród?a energii stale ro?nie. To jednak jedynie obiecuj?ca fasada, bo zag??biaj?c si? w szczegó?y ?atwo zauwa?y? jak wiele w kwestii ochrony klimatu jest jeszcze do zrobienia. Wnioski na ten temat zaprezentowa? think tank REN21, który wskazuje sektory wci?? zaniedbane w kwestii transformacji energetycznej. S? nimi ciep?ownictwo oraz transport. Globalny udzia? odnawialnych ?róde? energii w tych sektorach wynosi kolejno 10 i 3 proc. To niewiele, zwa?ywszy na fakt, ?e obie te bran?e odpowiadaj? za ponad 80 proc. potrzeb energetycznych na ?wiecie. O tym, czy ta perspektywa si? poprawi zadecyduje m.in. fakt, w jaki sposób kraje wykorzystaj? fundusze mi?dzynarodowe przeznaczone na podnoszenie gospodarki po pandemii.

Stare budynki generuj? gigantyczne straty ciep?a

– W Europie kierunek zmian energetyki cieplnej wyznacza Komisja Europejska. Kluczowa jest renowacja budynków i ich optymalna eksploatacja oraz przej?cie na technologi? pomp ciep?a, która pozwala na efektywn? produkcj? zielonej energii do ogrzewania i ch?odzenia budynków. Dzia?ania te maj? oczywi?cie prowadzi? do osi?gniecia celów Europejskiego Zielonego ?adu postawionych przed Polsk?, zw?aszcza teraz, w rzeczywisto?ci, gdy energetyczna transformacja ma sta? si? drog? do wychodzenia z koronawirusowego kryzysu. ?eby jednak to osi?gn?? trzeba nie tylko budowa? nowe obiekty zgodnie z wy?rubowanymi wytycznymi, ale tak?e zadba? o renowacj? starych budynków, które generuj? straty energetycznekomentuje Tomasz ?o?yniak, prezes firmy Energia Polska.

Zeroemisyjny transport musi by? globaln? fal?

Wa?nym elementem walki o polepszenie klimatu jest przej?cie na neutralny dla ?rodowiska transport. Pojazdy eko pozwol? nam bowiem na znaczne zminimalizowanie emisji zanieczyszcze?. Nie bez znaczenia dla zdrowia publicznego jest tak?e znacznie zmniejszenie ha?asu.

– Unia Europejska przekaza?a na rzecz wszystkich pa?stw cz?onkowskich 2,2 mld euro na 140 najwa?niejszych projektów transportowych. Bud?et ten ma oczywi?cie wesprze? realizacj? celów  Zielonego ?adu. W?ród przyj?tych projektów jest kilkana?cie dotycz?cych przej?cia na bardziej ekologiczne paliwa – na to przeznaczono 142 mln euro – i rozbudow? infrastruktury paliw alternatywnych, czyli m.in. budow? punktów ?adowania na sieci drogowej. Polska tak?e na tym skorzysta. Zmiany niezaprzeczalnie si? dziej?, a przyk?adem za?wieci?o ostatnio np. Pomorze Zachodnie, które jako pierwszy region w Polsce naby?o dwa poci?gi hybrydowe. Jednak podobnie jak we wszystkich innych obszarach eko transformacji – potrzebna jest prawdziwa fala zmian, a nie jednostkowe dzia?ania samorz?dówmówi Sebastian Biela, wice prezes firmy Energia Polska. 

Mimo globalnego trendu inwestowania w OZE, w Polsce w?giel to wci?? „czarne z?oto”, które mocno dotuje si? publicznymi ?rodkami finansowymi. W brytyjskim badaniu „Global Energy Review” think tanku Ember wraz z Niemcami zostali?my okre?leni jako „g?ówne przeszkody w wycofywaniu w?gla do 2030 r.”.

– ?eby pozby? si? ?atki pa?stwa, które opó?nia europejskie przej?cie na zielon? energi? musimy przyspieszy? krajow? transformacj?. Fundusze europejskie s? nam wi?c tym bardziej niezb?dnedodaje Tomasz ?o?yniak.

Udostępnij
Redaktor Brandsit