Pilne potrzeby sektora kosmicznego. Bez tego trudno mówi? o jego rozwoju

Newsroom BrandsIT
5 Min

A? 60% pracodawców z bran?y kosmicznej, którzy prowadzili w 2021 roku procesy rekrutacyjne, mia?o trudno?ci ze znalezieniem pracowników. W?ród powodów wymieniaj? brak zainteresowania proponowanymi stanowiskami oraz niedopasowanie kompetencji. Dalszy rozwój sektora wymaga nie tylko ?cis?ej wspó?pracy firm z o?rodkami akademickimi i badawczymi, ale równie? tworzenia wewn?trzsektorowych partnerstw, które umo?liwi? transfer wiedzy, tworzenie innowacyjnego ?rodowiska pracy i kumulacj? wci?? niewystarczaj?co wysokich jak na polskie ambicje bud?etów.

Polski sektor kosmiczny jest wci?? bran?? m?od? i rozdrobnion?, a? 95% wszystkich podmiotów zajmuj?cych si? kosmosem to firmy zatrudniaj?ce do 9 pracowników. Wed?ug Bran?owego Bilansu Kapita?u Ludzkiego a? 33% osób zarz?dzaj?cych ma?ymi przedsi?biorstwami dostrzega brak dopasowania oferty systemu kszta?cenia do potrzeb rynku.

Do pracy w sektorze kosmicznym trafiaj? bardzo cz?sto ludzie m?odzi, o du?ych ambicjach i ciekawo?ci poznawczej, o doskona?ym wykszta?ceniu ogólnym, ale bez do?wiadczenia i rozeznania w bran?y kosmicznej. Dlatego eksperci apeluj? o stworzenie programów kszta?cenia ustawicznego oraz ?cis?? wspó?prac? z g?ównymi integratorami (LSI) i globalnymi liderami podboju kosmosu.

– Polski rynek kosmiczny prze?ywa dzi? ogromne rozwarstwienie. Mamy kilku licz?cych si? na arenie mi?dzynarodowej graczy, którzy regularnie realizuj? zamówienia dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, uczestnicz? w wymianie know-how i maj? kontakty z bardziej do?wiadczonymi podmiotami zza granicy. Mniejszym firmom wci?? brakuje do?wiadczenia, ?eby zawalczy? o najlepsze kontakty. I tak ko?o si? zamyka – brakuje im know-how, ?eby uczestniczy? w innowacyjnych projektach, a przez to nie maj? jak uzupe?nia? tych kompetencji i przegrywaj? z konkurencj?. Dlatego celem Thales Alenia Space od lat jest tworzenie rozwi?za? sektorowych umo?liwiaj?cych transfer wiedzy i technologii oraz wzmacnianie lojalnych partnerów podkre?la Andrzej Banasiak, Dyrektor Generalny Thales Alenia Space, cz?onek Rady Sektorowej ds. przemys?u lotniczo-kosmicznego.

Rozbie?no?? w ocenie kompetencji wida? te? pomi?dzy zatrudnionymi a pracodawcami. Cho? pracownicy oceniaj? trafno?? swoich kompetencji na 4 punkty na 5 mo?liwych, zaledwie po?owa pracodawców uwa?a, ?e kompetencje zatrudnionych osób s? wystarczaj?ce.

– Rozbie?no?ci w ocenie skuteczno?ci systemu edukacji, a tak?e kompetencji pracowników mog? wynika? z faktu, ?e sektor kosmiczny w wielu przypadkach wymaga od pracowników po??czenia kilku specyficznych kompetencji z ró?nych dziedzin. Rozwi?zaniem tego problemu mog?aby by? ?cis?a wspó?praca firm sektora kosmicznego z uczelniami i o?rodkami badawczymi na etapie kszta?cenia przysz?ych pracowników. Dodatkowo warto podejmowa? dzia?ania takie jak wspólne kampanie employer brandingowe, hackatony, sta?e czy wspó?praca z uniwersyteckimi ko?ami naukowymi. Tego typu dzia?ania zacie?niaj? wspó?prac? pomi?dzy o?rodkami naukowymi i firmami oraz promuj? sektor kosmiczny w?ród potencjalnych przysz?ych pracowników zauwa?a Pawe? Wojtkiewicz, Wiceprzewodnicz?cy Rady Sektorowej ds. przemys?u lotniczo-kosmicznego oraz Prezes Zwi?zku Pracodawców Sektora Kosmicznego.

Przeszkod? bywa te? niewystarczaj?ca znajomo?? j?zyka angielskiego, który jest absolutn? podstaw? kontaktu w tej ga??zi przemys?u, a tak?e inwestowanie w doskonalenie umiej?tno?ci interpersonalnych. Niepokoj?cy wydaje si? tak?e fakt, ?e zgodnie danymi Bilansu pomi?dzy lipcem 2020 a lipcem 2021 roku a? 58% badanych nie uczestniczy?o w ?adnej formie rozwoju kompetencji zawodowych w swoim miejscu pracy. Raport rekomenduje wi?ksz? aktywno?? pracodawców w realizacj? procesów szkoleniowych, zarówno pozwalaj?cych spe?ni? wymogi formalne, jak i podnosz?cych umiej?tno?ci specjalistyczne. Zgodnie z analiz? Deloitte „Od fali odej?? do fali zmian” a? 37% pracowników kluczowych planuje odej?cie z firmy, je?li nie otrzyma od pracodawcy lepszych mo?liwo?ci rozwoju.

– Chc?c przyci?gn?? najzdolniejszych i zapewni? im mentoring na odpowiednim poziomie, warto zadba? o tworzenie mi?dzynarodowej kultury organizacyjnej, któr? mo?na wdro?y? w ramach realizacji kompleksowych europejskich programów kosmicznych. Do?wiadczeni mened?erowie zza granicy dziel?c si? swoj? wiedz? i wdra?aj?c naszych specjalistów w mi?dzynarodowych zwi?zkach bran?owych, daj? polskim specjalistom mo?liwo?? uczestniczenia w tych organizacjach i otwieraj? im drzwi do szeregu ciekawych projektów i inicjatyw oraz uczenia si? najlepszych praktyk liderskichdodaje Andrzej Banasiak.

Koniecznym elementem dalszego rozwoju sektora kosmicznego jest zwi?kszenie nak?adów finansowych. A te zale?e? b?d? od ?rodków uruchomionych przez polski rz?d na konkursy badawczo-rozwojowe oraz od wysoko?ci polskich sk?adek do Europejskiej Agencji Kosmicznej, które wracaj? nast?pnie w postaci kontraktów dla firm. Jak dotychczas, ?rodki te s? zdecydowanie niewystarczaj?ce ?eby zapewni? Polsce do 2030 roku dziesi?ciokrotny wzrost udzia?ów w ?wiatowym rynku kosmicznym planowany w Polskiej Strategii Kosmicznej z 2017 roku.


Raport z I edycji bada?, Bran?owy Bilans Kapita?u Ludzkiego, Bran?a przemys? lotniczo-kosmiczny.

Raport z I edycji bada?, Bran?owy Bilans Kapita?u Ludzkiego, Bran?a przemys? lotniczo-kosmiczny.

Raport z I edycji bada?, Bran?owy Bilans Kapita?u Ludzkiego, Bran?a przemys? lotniczo-kosmiczny.

Tak ?le jeszcze nie by?o. A? 80 proc. kluczowych pracowników my?li o zmianie pracy (ampproject.org)

Bran?a kosmiczna w Polsce: Creotech, ICEYE, CloudFerro – Technologie – Forbes.pl

TEMATY:
Udostępnij